ביהמ"ש: "אלימות כלפי בת זוג פוגעת בזכות לאוטונומיה"

שופטי המחוזי בת"א גזרו 14 שנות מאסר על בעל שניסה לרצוח את אשתו בשל רצונה להיפרד וקראו להחמיר בענישה בעבירות אלימות: "הזכות להגיד 'לא' – ערך חוקתי"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

הרכב בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, יוסי טופף ועודד מאור, גזרו עונש של 14 שנות מאסר על בעל שניסה לרצוח את אשתו בשל רצונה להתגרש ממנו. גזר הדין מעביר מסר לבתי המשפט ולעברייני האלימות במשפחה ולפיו יש להחמיר בענישה במקרים אלו, שכם מדובר בפגיעה קשה בזכויות הבסיסיות של האדם, בחופש לבחור ובזכות לאוטונומיה. "זכותו של אדם", נכתב בגזר הדין, "לעצב את חייו ואת גורלו חובקת את כל ההיבטים המרכזיים של חייו – היכן יחיה; במה יעסוק; עם מי יחיה; במה יאמין. הזכות היא מרכזית להווייתו של כל פרט ופרט בחברה. יש בה ביטוי להכרה בערכו של כל אדם ואדם כעולם בפני עצמו. בין הזכות לאוטונומיה, לכבוד האדם ולחופש הבחירה הטמון בו – עובר חוט שלא ניתן לנתקו. מעבר לאפשרות הבחירה, האוטונומיה כוללת גם רובד נוסף הנוגע לזכותו של אדם כי "יעזבוהו לנפשו; אלימות מֵפרה באופן הבוטה ביותר את זכותו זו של האדם…".

המדובר בבעל שדקר את אשתו לפני כשלוש שנים והורשע בניסיון רצח סגן השופט בני שגיא כתב בפסק דינו שהאירוע המתואר בכתב האישום והכרעת הדין הוא חמור כמעט בכל קנה מידה, ואנו נכונים להסכים עם עמדת התביעה לפיה קיימת חשיבות של ממש בהצמדת תג עונשי משמעותי לאלימות נגד נשים, וזאת אף במנותק מנקודת הזמן בה אנו נמצאים, הנראית ככזו בה התגברו מעשים אלה.

החיים הפכו לגיהינום

עבירות אלימות המבוצעות על-ידי גברים בתא המשפחתי, מערערות את ביטחונן של הנשים, ובמקרים רבים הופכות את חייהן לגיהינום. אמנם, במקרה דנן, אין המדובר במערכת יחסים אלימה באופן מובהק שהגיעה לשיאה ביום האירוע, אלא באירוע שנראה על פניו חריג בנוף מערכת היחסים, אך אין בכך כדי להקהות מחומרתו. דברים אלה יפים ביחס לכל פעולה אלימה הננקטת נגד נשים, ומקל וחומר, ביחס למעשים כגון אלה של הנאשם, דהיינו – ניסיון לגרום למותה של המתלוננת.

השופט עודד מאור, שהצטרף לפסק דינו של השופט שגיא, התייחס, מעבר לקביעה הברורה שישנה חשיבות לענישה מחמירה כלפי אנשים הנוהגים באלימות כלפי נשים, גם לזכות להגיד לא. לזכות של האישה (או כל אדם) לקום מהקשר הזוגי ולבקש שיעזבו אותה לנפשה. הזכות לאוטונומיה.

חשיבות פסק דינו של השופט מאור היא כי אלימות, אינה מהווה רק פגיעה בגופה של האישה, אלא מהווה פגיעה ברצונה החופשי, "שלילת מוחלטת של אנושיותה", בלשונו.

השופט מאור קובע בפסיקתו את הדברים הבאים: ש"בבוא בני זוג בברית הנישואין, או בהחלטה לחיים משותפים, מתחייבים הם האחד כלפי השני, בין היתר, לחיות חיי שיתוף הדדיים ולנהוג בכבוד האחד בשני, ולצד זאת, גם לשמור ולכבד את זכותו האישית של כל אחד מהם כאדם, להחליט על מעשיו ומאווויו בהתאם לבחירותיו ולפעול בהתאם לבחירות אלה, היינו – לכבד את הזכות האישית של בן או בת הזוג לאוטונומיה".

"זכותו זו", כך לפי השופט מאור, "של אדם לעצב את חייו ואת גורלו חובקת את כל ההיבטים המרכזיים של חייו – היכן יחיה; במה יעסוק; עם מי יחיה; במה יאמין. הזכות היא מרכזית להווייתו של כל פרט ופרט בחברה. יש בה ביטוי להכרה בערכו של כל אדם ואדם כעולם בפני עצמו".

הפרת זכויות

השופט מוסיף בפסק הדין כי בין הזכות לאוטונומיה, לכבוד האדם ולחופש הבחירה הטמון בו – "עובר חוט שלא ניתן לנתקו". מעבר לאפשרות הבחירה, האוטונומיה כוללת גם רובד נוסף הנוגע לזכותו של אדם כי "יעזבוהו לנפשו; אלימות מֵפרה באופן הבוטה ביותר את זכותו זו של האדם…".

עוד מצוין בפסק הדין כי הנוקט באלימות כלפי אחר, מתייחס אל האחר כחפץ שניתן לעשות בו כרצונו בהתעלם מחירות בחירתו של האחר. מאור סיכם את נקודת מבטו ומציין: "אלימות – כל אלימות – כלפי בת זוג מחלחלת ופוגעת בלשד עצמותיה של הזכות לאוטונומיה". מהאמור עולה מסר ברור שהזכות להגיד לא, היא כשלעצמה, מהווה ערך חוקתי שיש להגן עליו.

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עודד מאור

________________________________________________________

עו"ד נורית מעטוק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות