קנסות מנהליים במקום משפט על עבירות קלות

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק: קנסות מנהליים במקום משפט והקמת בית דין מנהלי לתעבורה שיפעל באופן מקוון
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

מהפכה בתחום עבירות התעבורה: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית שינוי דרמטי באכיפת עבירות תעבורה קלות: קנסות מנהליים במקום משפט והקמת בית דין מנהלי לתעבורה שיפעל באופן מקוון.

ההצעה נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות היום כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי, וכן להסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מנהלי לתעבורה.
הקמת בית הדין המנהלי לתעבורה נועדה להפחית את העומס מבתי המשפט לתעבורה, על מנת לאפשר להם להאיץ טיפול בהליכים של עבירות תנועה חמורות. על מנת לייעל עוד יותר את ההליכים בבית הדין לתעבורה דרש היו"ר ביטן תוספת תקנים, ובמהלך הדיונים הצהירו באוצר כי יקצו השנה עוד 4 שופטים לבית המשפט לתעבורה, ובשנה הבאה שני שופטים נוספים.

בנוסף דרש היו"ר ביטן תיקונים לשיטת הניקוד על עבירות תנועה, על רקע החשש שהגברת האכיפה תפגע בעיקר בנהגים נורמטיביים. בעקבות זאת התחייב משרד התחבורה כי נהגים שיבצעו עבירת תנועה ויקבלו ניקוד בגינה, ולא יבצעו את אותה העבירה במהלך שנה לאחר מכן יזכו להפחתת חצי ממספר הנקודות.

במהלך הדיונים ביקשו נציגי חברות הקורקינטים השיתופיים להחריג אותם מההוראה הקובעת כי במקרה שרוכב יבצע עבירה והחברה לא תסב את הדוח על שמו הקנס שתישא בו יהיה פי 4 מהקנס על העבירה, והזהירו מפגיעה שתוביל לסגירת עסקים.

נציגת משרד המשפטים, ציינה כי הממשלה מתנגדת לשינוי, והסבירה כי החברות יוכלו להגיש השגה ועד שהיא לא תתברר לא יחויבו לשלם את הקנס.

היו"ר ביטן אמר כי חברי הוועדה לא השתכנעו מההסבר הזה, ולכן ביקש כי שר התחבורה והבטיחות הדרכים, בהסכמת שר המשפטים, בהתייעצות עם השר לביטחון לאומי ובאישור הוועדה, יהיה רשאי לקבוע מקרים שבהם הקנס יהיה פחות מפי 4.

נושא נוסף שתוקן במהלך הדיונים הוועדה נגע למינוי חברי בית הדין לתעבורה, כדי לגוון את אפשרות הבחירה. בהתאם לבקשת הוועדה נקבע כי יילקח בחשבון ניסיון מקצועי מגוון, ובכלל זה ניסיון שלא מהשירות הציבורי.

6 עמדות בפריסה ארצית

עוד נקבע כי משרד המשפטים יעמיד לרשות הציבור לפחות 6 עמדות שירות בפריסה מחוזית, שיאפשרו גם השתתפות בדיונים באמצעים טכנולוגיים. בנוסף נקבע כי ההצעה לא תיכנס לתוקף עד שלא תותקן שיטת הניקוד בהתאם לדרישת הוועדה. תקנות ראשונות לשינוי שיטת הניקוד יובאו לוועדה תוך שנה מיום התחילה.

הצעת החוק תיכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ושר המשפטים יהיה רשאי לדחות את התחילה בשתי תקופות נוספות של עד חצי שנה כל אחת, באישור הוועדה, אם שוכנע שלא הושלמה היערכות ליישום.

ההצעה תיכנס לתוקף בהדרגה, בחצי השנה הראשונה מכניסת החוק לתוקף תתבצע האכיפה המנהלית על עבירות תנועה קלות, שהקנס בגינן בין הוא 100 עד 500 שקלים, ולאחר חצי שנה תחל אכיפה מנהלית גם על העבירות החמורות יותר שהקנס עליהן הוא 750 עד 1500 שקלים.

בפתח הדיון היום הקריאה נציגת משרד המשפטים, את המכתבים באשר להתחייבויות להקצאת 6 תקנים לשופטים לבית משפט השלום לתעבורה – 4 תקנים השנה ועוד שניים בשנה הבאה, וכן התחייבות משרד התחבורה לתקן את שיטת הניקוד על עבירות תנועה קלות, להפחית בחצי את הניקוד על עבירה אם במהלך שנה לאחר שבוצעה לא בוצעה עבירה זהה ואף לשקול לבטל חלק מהניקוד על העבירות הקלות. כאשר בהתאם לדרישת היו"ר ביטן, הכוונה היא להפחית צבירת נקודות של נהגים נורמטיביים ולא להכביד עליהם בעקבות השינוי שנובע מהצעת החוק.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות