עיריית עפולה הפלתה משפחה ממוצא אתיופי ותשלם לה פיצוי

תושב עפולה הגיש תביעה נגד העירייה לאחר שהתברר לו כי במהלך הגל השלישי של הקורונה זו אסרה על ילדים כהי עור להיכנס למחלקת החינוך
גילי סיוון-כהן |
עיריית עפולה

בימי הקורונה, חלק מהמקומות אסרו על כניסת ילדים למשרדים, אולם התברר כי בעיריית עפולה נאסר רק על ילדים כהי עור להיכנס למחלקת החינוך של העירייה, אביהם תבע את העירייה בגין הפליה ובאחרונה בית המשפט פסק לו פיצוי בסך עשרת אלפים שקלים.

האירוע התרחש במהלך הגל השלישי של הקורונה, כאשר אב ממוצא אתיופי הגיע עם שתי בנותיו לקבל שירות ממחלקת החינוך של העירייה. האב הבחין בכניסה למבנה בשלט ובו נכתב כי הכניסה מותרת לבעלי תו ירוק, ומאחר ולו ולשתי בנותיו היה תו ירוק כנדרש, הוא ביקש להיכנס לבניין כדי לקבל שירות במחלקת החינוך. אולם, כניסתו של האב עם בנותיו נמנעה, לאחר שנציג של מחלקת החינוך יצא אליהם וסירב להכניסם בטענה כי עקב מגבלות הקורונה לא מכניסים ילדים למחלקה, והציג זאת כהוראה גורפת, זאת על אף שכאמור האב הציג תו ירוק עבור כולם, בהתאם להוראות.

רק לאחר שאחת העובדות נחלצה לעזרתם, המחלקה הסכימה לתת לאב ולבנותיו את השירות המבוקש, אולם השירות ניתן להם מחוץ למבנה ולעיניי כל, באופן הפוגע בפרטיותם ובכבודם. לאחר שהאב שסיים לקבל את השירות וכבר היה בדרך החוצה, האב הבחין כי אישה ובנה, על פי תיאורו בעלי עור בהיר, הגיעו למחלקת החינוך והורשו להיכנס למבנה המחלקה לקבלת שירות ללא כל עיכוב או מניעה להיכנס למבנה. האב הסיק כי כניסתו עם בנותיו נמנעה אך ורק בשל צבע עורם הכהה והשתייכותם לעדה האתיופית. בנותיו אף שאלו אותו "אבא, למה האישה והילד נכנסו ואנחנו לא?", האב לא ידע מה לענות לשאלה כזאת.

תחושת השפלה

בעקבות האירוע ובשל תחושת ההשפלה שחשו, האב הגיש תלונה במוקד העירוני. נציגת המוקד ציינה כי יש הוראה חד משמעית לא להכניס ילדים. בהמשך, האב פנה דרך הסיוע המשפטי לעיריית עפולה בדרישה לקבל הסברים להתנהלות המפלה, לכאורה, אולם בעירייה שללו כל טענה להפליה מצידם ודחו את הטענות.

בעקבות כך הוגשה תביעה בשם האב והבנות נגד מחלקת החינוך ועיריית עפולה, לפי חוק איסור הפליה בשירותים, במוצרים ובכניסה למקומות ציבוריים, בה דרשו לפצות את המשפחה למען העברת המסר הברור כי אין להפלות אוכלוסיות בישראל מחמת גזע, צבע עור או ארץ מוצא וכי אין לנסות ולהסוות הפליה אסורה זו, במיוחד על ידי רשות ציבורית.

לאחרונה, לאחר שהצדדים הסמיכו את בית המשפט להכריע במחלוקת בהתאם להוראות סעיף 79א, בית המשפט הורה לעיריית עפולה לשלם פיצויים לאב ולבנותיו בסך 10 אלף שקלים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות