מי המגזר המופלה ביותר בישראל?

מדוח היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות עולה כ-48% מהאירועים המדווחים מתרחשים נגד יוצאי אתיופיה והמגזר הערבי – בעיקר בתחום השירות והתעסוקה
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות פרסמה את דוח הפעילות לשנת 2021, ממנו עולה בין היתר ש-48% מהאירועים המדווחים – בגין גזענות והפליה נגד יוצאי אתיופיה וערבים. עיקר התלונות נוגעות לאפליה במתן שירות, בתעסוקה וכן בהתבטאויות גזעניות במרחב הציבורי. סקר שנעשה בחברה הערבית מעלה כי 66% מהמשיבים דיווחו כי חוו בעצמם גזענות ממסדית או מכירים מישהו שנפגע ממנה.

ליחידה, שהוקמה במטרה לתאם ולהוביל את המאבק בגזענות בשירות הציבורי, מספר תחומי פעילות מרכזיים: שינוי מערכתי וקידום מדיניות, טיפול בתלונות ופיתוח ידע והכשרות. דו"ח הפעילות כולל דיווח על הפעילות הממשלתית במניעת גזענות והפליה, פילוח התלונות שהתקבלו ביחידה מאזרחים בנושא גזענות ממסדית והפליה בשירות הציבורי ולראשונה אף כולל ממצאי סקר שנערך מטעם היחידה בחברה הערבית בנושא גזענות ממסדית.

פילוח התלונות שהתקבלו ביחידה במהלך 2021

במהלך השנה האחרונה נפתחו ביחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות 458 תיקים בגין תלונות בנושא גזענות והפליה. השוואת היקף התיקים שנפתחו ביחידה בשלוש השנים האחרונות מלמדת על יציבות מסוימת בהיקף התלונות שמוגשות ליחידה. חשוב לציין כי הדיווח, כפי שמפורט בדוח זה, מתייחס רק לתלונות שהתקבלו ביחידה ולא בהכרח מהווה שיקוף של המציאות הקיימת.

מפילוח עיקר התלונות לפי נושאי הפניה עולה כי 23% מהתלונות הן בנושא אפליה במתן שירות (על רקע הפרת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א- 2000), 11% בנושא אפליה בתעסוקה, 10% בנושא התבטאות גזענית במרחב הציבורי, 9% פרסום גזעני/סטריאוטיפי במרחב הציבורי, 7% התבטאות גזענית בשירות המדינה, 7% בנושא משטרה, 4% בנושא חינוך, 3% בנושא עבירות ממניע גזעני.מפילוח עיקר זהות הפונים עולה כי 24% מהפונים משתייכים לישראלים יוצאי אתיופיה, 24% משתייכים לבני החברה הערבית, 10% משתייכים לבני החברה החרדית, 7% יהודים ללא זיהוי, 6% משתייכים לישראלים יוצאי בריה"מ לשעבר, 4% משתייכים לבני עדות המזרח, 10% בנושא אפליה על רקע קורונה, 12% בנושא אחר.
דוגמאות לתלונות שהתקבלו ביחידה במהלך 2021 וסטטוס הטיפול בהן.

אפליה בכניסה לסופרמרקט

תלונה על הפליה בכניסה לסופרמרקט: צעיר ממוצא אתיופי התלונן כי באופן קבוע הוא מופלה בכניסה לסופרמרקט של חברת ויקטורי, על בסיס מוצאו. הצעיר צילם סרטון בטלפון הנייד שלו בו הוא מספר את מה שאירע לו בסניף מנקודת מבטו ופרסם אותו בפייסבוק. הסרטון זכה לתגובות ולשיתופים רבים. כתוצאה מכך, מנהל הסניף הגיש נגדו תביעה בסך של 100 אלף שקלים בגין הפרת חוק איסור לשון הרע לכאורה, ובמקביל רשת ויקטורי הגישה נגד המתלונן תביעה דומה בסך של 70 אלף שקלים.

פניית המתלונן הועברה מהיחידה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, אשר העניק למתלונן הגנה משפטית ואף תבע בשמו את סניף ויקטורי בגין חוק איסור הפליה בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים. בחודש מאי 2021 דחה בית המשפט את התביעות שהוגשו נגד המתלונן, וקיבל את התביעות שהגיש הסיוע המשפטי בשם המתלונן ופסק לטובתו סך של 75 אלף שקלים וכן שכר טרחת עורך דין בסך 25,000 שקלים.

בידוק ביטחוני משפיל

תלונה על אפליה בבידוק בטחוני על ידי חברת "אל-על": המתלוננים, בני החברה הדרוזית, נסעו לטיול מאורגן עם לדרום אפריקה. מהתלונה עלה כי בחזרתם לישראל, זוהו המתלוננים על ידי אחד המאבטחים כערבים, ועברו בידוק משפיל ומבזה. לדבריהם, הליך הבידוק המשפיל נעשה על רקע מוצאם. לאחר בחינת התלונה וגיבוש תשתית ראשונית כי המתלוננים הופלו בקבלת שירות ציבורי, הועבר הטיפול לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, אשר הגיש תביעה בשמם נגד חברת 'אל-על' בגין חוק איסור הפליה.

תלונה על הפליית קטינים ממוצא אתיופי בנסיעה באוטובוס של חברת 'דן': שני אחים, קטינים ממוצא אתיופי בני 13 ו-15 ביקשו לנסוע באוטובוס של חברת 'דן' לבית הספר כמדי יום, יחד עם חבריהם שאינם ממוצא אתיופי. כשהאוטובוס הגיע לתחנה, העלה הנהג את התלמידים בהירי העור והותיר בתחנה את שני הקטינים כהי העור.

סטטוס טיפול בתלונה: בעקבות הגשת התלונה ביחידה, הועברה התלונה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים אשר הגיש תביעה אזרחית נגד חברת האוטובוסים לפי חוק איסור הפלייה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים. יש לציין כי זו תביעה שנייה שהסיוע המשפטי הגיש נגד חברת 'דן', בעקבות תלונה שהתקבלה ביחידה הממשלתית לתאום המאבק בגזענות.

____________________________________________________

עו"ד יעל טישלר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות