ביהמ"ש: חוסר שינה של חייל הוביל לאפילפסיה

בעקבות מאבק משפטי ממושך, הכיר משרד הביטחון בחייל כנכה צה"ל לאחר שלטענתו הוא לקה במחלה בעקבות שירות אינטנסיבי ומחסור בשעות שינה
גילי סיוון-כהן |
המפקדים התרשלו. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

לאחרונה, בעקבות מאבק משפטי ממושך, נאלץ משרד הביטחון להכיר בחייל שנפגע מאפילפסיה בעקבות חוסר שעות שינה במסגרת שירותו הקרבי. קצין התגמולים במשרד הביטחון הכיר בו כנכה צה"ל לאחר שהחייל חווה התקף אפילפטי חד-פעמי בלילה ללא שינה.

החייל, בן 28, נאלץ להיאבק במשרד הביטחון לאחר שהאחרון דחה תחילה את תביעתו. משרד הביטחון טען כי מדובר באירוע חד-פעמי שנגרם מרקע בריאותי קודם, שכלל חבלת ראש בגיל 13, זעזוע מוח וגידול שפיר במוחו. החייל לא ויתר והגיש ערעור לבית משפט השלום בראשון לציון, בתצהירו, תיאר החייל את שירותו הצבאי האינטנסיבי כלוחם במודיעין שדה, כולל טירונות קרבית ומארבי תצפית בגבול לבנון. לדבריו, במהלך קורס מפקדים חווה סטרס וחוסר שינה קיצוניים, שהובילו להתקף אפילפטי במהלך ארוחת צוהריים, כחודש מתחילת הקורס.

בעקבות ההתקף, הועבר החייל לבית החולים והודח מהקורס מטעמים רפואיים. מאז האירוע, הוא מוגדר כלא כשיר רפואית ומשרת ביחידה עורפית. הוא סובל מהפרעות תפקודיות וחרדות מתמשכות, ונוטל תרופות נגד אפילפסיה ולהקלה בתסמיני החרדה, הסובלות מתופעות לוואי.

אחוזי הנכות ייקבעו בהמשך

לערעור צורפה חוות דעת רפואית של נוירולוג מומחה, שקבע כי הסיכוי לפתח אפילפסיה עקב הגידול השפיר במוחו הוא נמוך מאוד, בעוד שהסיכוי לפתח את המחלה כתוצאה מסטרס מתמשך הוא גבוה. המומחה הצביע על קשר ישיר בין תנאי השירות הקשים להתפרצות המחלה.

מנגד, משרד הביטחון טען כי הרקע הרפואי הקודם של החייל הוא הגורם להתקף וכי אין קשר לשירותו הצבאי. כמו כן, ציינו שהחייל חווה התקף פרכוסים חד-פעמי בלבד.

בית המשפט מינה מומחית מטעמו, אשר קבעה כי קיים קשר ברור בין השירות הצבאי לאפילפסיה. היא ציינה כי התנאים הקשים בשירות הם גורם משמעותי להתפרצות המחלה וכי הסיכוי להמשך התקפים עומד על כ-50%. בעקבות חוות הדעת והדיון בערעור, משרד הביטחון החליט לחזור בו ולהכיר בקשר הסיבתי בין השירות הצבאי לבין מחלת האפילפסיה של החייל. בית המשפט נתן תוקף של פסק דין להודעת הצדדים, תוך ברכה על ההסכמה שהושגה. אחוזי הנכות של החייל ייקבעו על ידי ועדה רפואית.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות