ועדת שרים לחקיקה אישרה תיקון משמעותי לחוק הוצאה לפועל

במסגרת תיקון החוק שאושר, יוגבל שכר הטרחה של המייצגים בתיקים אלו, תצומצם כניסת אנשי הוצל"פ לבתי חייבים ויופחת באופן דרמטי השימוש בעיקול
דנה לווינסקי |
פשיטת רגל

בשורה לחייבים: יוגבל שכר טרחת עורכי דין בתיקי הוצאה לפועל, תצומצם כניסת אנשי הוצאה לפועל לבתי חייבים, כך אישרה ועדת השרים לחקיקה עם תיקון לחוק ההוצאה לפועל, הצפוי להפחית באופן דרמטי את השימוש בעיקול חפצים על ידי ההוצאה לפועל, ולהקטין את שכר טרחת עורכי דין.

התיקון לחוק מהווה בשורה חברתית של ממש לחייבים רבים במערכת ההוצאה לפועל. הוא צפוי לצמצם את יכולתם של נושים להשתמש בעיקול חפצים מבתיהם של חייבים כדי לגבות את חובם, ובחלקו השני של התיקון להפחית את שכר הטרחה לעורכי דין, שמשלמים חייבים בתיקי הוצאה לפועל בסכומים נמוכים כדי למנוע תפיחת חובות לא פרופורציונלית.

חובות נמוכים בהוצאה לפועל תופחים ללא פרופורציה כבר עם פתיחת תיק בהוצאה לפועל כיוון שמתווספים עליהם אגרה ושכר טרחת עורך דין. הנושה משלם אותם והם מגולגלים אל החייב.

שכר טרחת עורכי הדין עם פתיחת התיק עומד כיום גם בתיקים נמוכים ביותר על מאות רבות של שקלים. כדי למנוע מחובות קטנים לתפוח ללא פרופורציה, באופן שאינו הוגן ואף אינו אפקטיבי כיוון שהוא מייאש את החייבים ולא מניע אותם לתשלום, מוצע להגביל את שכר הטרחה המשולם בתיקים אלה לסכום של 236 שקלים זאת בדומה להגבלה הקיימת היום על שכר הטרחה בתיקי הוצאה לפועל באותם סכומים שנגבים בעבור רשויות מקומיות.

עיוות שנמשך שנים

התיקון שאושר, הכולל שכר טרחה מידתי יותר, מתקן עיוות רב שנים במנגנון שכר הטרחה בהוצאה לפועל, שגרם לכך שחייבים נרתעו מלשלם את החוב בתיק.

תיקון נוסף שאושר נוגע לעיקול מיטלטלין, כלי גבייה שכרוך בפגיעה בפרטיותם של חייבים יחידים. זאת, בשל הצורך להיכנס לביתם הפרטי ולבצע רישום של הפריטים הניתנים לעיקול ולהוצאה. פגיעה זו מותירה את רישומה על החייב וסביבתו בשל עצם כניסת אנשי ההוצאה לפועל לביתו, אף אם לבסוף, כפי שקורה פעמים רבות, לא נמכרים חפצים ולא מתקבל בעקבות זאת אף לא שקל לכיסוי החוב. יתרה מכך, כיום יש כלים אפקטיביים אחרים לגביית חובות. הנושים בהוצאה לפועל יכולים להפעיל סל של כלים שאינם כרוכים בפגיעה כאמור מצד אחד, ויש בהם כדי לשרת את הקטנת החוב באופן אפקטיבי מהצד שני.

התיקון שאושר יבטיח שהשימוש בכלי זה ייעשה אך ורק במקרים שבהם החוב עולה על 35,000 שקלים ורק כאשר הרשם יתרשם כי צפויה ממימוש העיקול תועלת ממשית בהתחשב בין היתר בשווי המעוקלים. התיקון צפוי להקטין בכ-50% את המקרים שבהם נכנסים אנשי הוצאה לפועל לביתם של חייבים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות