השופט בדימוס פינקלשטיין: "חשוב שאנשים ייקחו אחריות ויתפטרו"

פינקלשטיין, העומד בראש ועדת הבדיקה בעניין בריחת האסירים מכלא גלבוע אמר בכנס לשכת עוה"ד: "אם אני יודע שאדם התפטר, אני לא צריך לעבוד 4-5 שנים על מסקנות ועדה"
מעיין לביא |
השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין בכנס לשכת עוה"ד באילת. צילום: לשכת עוה"ד

"ועדות חקירה ממלכתיות צריכות לזנוח את מבחן האדם הסביר ולאמץ את המבחן – האם עשית כל מה שאתה יכול כדי למנוע את התוצאה". כך אמר אתמול (יום ד') השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות ויו"ר ועדת הבדיקה בעניין בריחת האסירים מכלא גלבוע, בכנס לשכת עוה"ד באילת.

השופט בדימוס השתת, בפאנל בנושא 'ועדת חקירה ממלכתית – מאסון מירון ועד טבח שמחת תורה' בהנחיית העיתונאית שלי טפיירו וקרא לזניחת מבחן האדם הסביר על ידי ועדות חקירה והתמקדות בשאלה האם מנהיגים עשו כל שביכולתם כדי למנוע את האסון'.

השופט בדימוס פינקלשטיין אמר: "ועדות חקירה לא נוגעות לאחריות פלילית. כשיש מסקנות שהן ספק פליליות זה עובר לידי המשטרה. אז בואו נדבר על אחריות ציבורית. כל ועדות החקירה והבדיקה במדינת ישראל בכל שנותיה מאז מלחמת יום כיפור עסקו רק בנושא של אחריות אישית. לא בנושא של אחריות מיניסטריאלית. הן בדקו אם על מישהו יש אחריות אישית ולא פלילית. ישירה או עקיפה. ועדת אגרנט בעקבותיה התפטרו הרמטכל וראש אמן ואלוף פד"מ, סברה ושתילה שאחריה שר הביטחון אולץ להתפטר, ועדת אור בעקבות אירועי 2000 כשהשר לביטחון לאומי נאלץ להתפטר, הן כולם עסקו רק באחריות אישית. הן אמרו שיכולות להתעסק באחריות מיניסטריאלית, אבל בחרו לא להתעסק בזה. רק באחריות אישית. כך גם בוועדת וינוגרד. בועדת אסון מירון רמזו שאינם יכולים להתעסק באחריות מיניסטריאלית כי זה סיפור פוליטי".

מבחן האדם הסביר

השופט הוסיף: "משפטנים רגילים לחשוב במבחן האדם הסביר, אבל אולי כשקורה אסון גדול צריך לשאול את המנהיגים, האם עשית כל מה שאתה יכול כדי למנוע את האסון. ולכן אני שואל, האם לא כדאי שועדות החקירה שהן ועדות ציבוריות לא ישאלו לפי אמות מידה משפטיות, אלא לפי אמות מידה ציבוריות וישאלו האם המנהיגים עשו כל מה שהם יכולים כדי למנוע את האסון שקרה?".

לדברי פינקלשטיין, המבחן צריך להיות לא מבחן האדם הסביר אלא "מבחן האם עשית כל מה שאתה יכול כדי למנוע את התוצאה. זה החידוש שאני מציע והוא יתרום לחיזוק האחריות במדינת ישראל. זה לבחון את מנהיגינו לפי עשיית הטוב ביותר ולא עשיית הסביר ביותר. יש משל על מלך שנתן לרועה צאן לרעות את כל הצאן אבל איבד את כל הצאן. אז הגיע הרועה וניסה להיכנס אותם לבית המלך וזה אמר לו: באיזה פנים אתה רוצה להיכנס לכאן? ואם אנשים רק ייקחו אחריות לא נצטרך לעבור את כל הויה דולורוזה של מספר שנים של ועדות חקירה. זה מאוד חשוב שאנשים יקחו אחריות ויתפטרו. אם אני יודע שאדם התפטר, אני לא צריך לעבוד 4-5 שנים על מסקנות ועדה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות