הרבית כגובה החוב – רשמת ההוצל"פ התערבה

הרשמת הורתה על הפחתת הריביות וציינה כי מדובר במצב אנומלי: "מרבית התשלום נבלע בריבית המתווספת כך שהחוב נותר כמעט ללא שינוי"
גילי סיוון-כהן |
פשיטת רגל

רשמת ההוצאה לפועל מלשכת חדרה, אפרת אידר ינון, הורתה על הפחתת ריביות בסך של למעלה מ-80 אלף שקלים כנגד חייב, לאחר שחובו החל בכמאה אלף שקלים ולאחר תשלום של כ-75 אלף שקלים החוב עמד לפני החלטת קיזוז הריביות על 98 אלף שקלים.

המדובר בתיק הוצאה לפועל שנפתח בשנת 2016 לביצוע שטר חוב על ידי חברה עליו חתמו החייבים, שהינם נשואים ומשמשים תא משפחתי מאוחד. בשנת 2021 נקבע למבקש צו תשלומים בסך 250,1 שקלים המחולקים ל-84 תשלומים בהתאם להוראות חוק ההוצאה לפועל. גובה החוב בעת קביעת התשלום עמד 104,845 שקלים.

המבקש עמד בצו התשלומים עד ליום זה, אך כיום גובה החוב עמד ע"ס 98,431.94 שקלים כשמורכב מקרן החוב בלבד וריבית. עד יום זה התקבלו בתיק סך של 75,477.21 שקלים.

סכום הריבית עולה על החוב

החייב טען, כי סכום הריבית החודשית הנצברת בתיק עולה על סכום התשלום החודשי המשולם, דבר המהווה הנצחה לחוב והופך את התיק לתוכנית חיסכון עבור הזוכה. כמו כן, הדגיש החייב, כי בעניינו מתקיימים טעמים מיוחדים בגינם יש להפחית ריביות לפי החוק.

הרשמת קבעה, כי החוב עומד ע"ס 104,845 שקלים וכי ניתן לחייב צו תשלומים על פי ס' 7א1 לחוק ההוצאה לפועל. כיום, לאחר כשלוש שנים גובה החוב עומד בסך 98,431.94 שקלים.

עוד קבעה הרשמת, כי לפי מסמכי שטר החוב שהוגש לביצוע, ריבית הפיגורים המתווספת לחוב עומדת כיום על של 19.15%. כאמור על פי הפסיקה מטרת ריבית הפיגורים היא לתמרץ את החייב לשלם את חובו, ולכן אם החייב משלם את חובו, אין תועלת בהחלת ריבית הפיגורים.

הרשמת לא קיבלה את טענת החברה, כי מדובר בצו תשלומים נמוך ועל כן הצו מנציח את חובו של החייב, לדבריה, חובו של החייב נפרס על פי התשלומים אותו קבע המחוקק כתשלום ריאלי לפריסת החוב וקביעה זו היינה מחייבת.

"נגלה לפנינו מצב אנומלי, בו מרבית מתשלום החייב נבלע בריבית המתווספת לחוב חודש בחודשו כך שהלכה למעשה החוב נותר כמעט ללא כל שינוי", קבעה הרשמת. "תוצאה זו אינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק וכוונות המחוקק. בחוק נקבעה מסגרת לחלוקת החוב לתשלומים אשר אמורה, בסופו של דבר, להביא לפרעון החוב וסגירת תיק ההוצאה לפועל. הריבית במתכונתה הנוכחית נוגדת את התכלית המצויה בליבו של הסדר זה".

"מצב אנומלי"

הרשמת התייחסה בהחלטתה לתיקון לחוק פסיקת ריבית והצמדה, שייכנס לתוקף באוקטובר 2024 "בעוד מס' חודשים ייכנס לתוקפו תיקון לחוק הריבית, אשר יתיר לרשם ההוצאה לפועל הסמכות להפחית את ריביות הפיגורים ללא טעמים מיוחדים ואת ריבית הבסיס בטעם מיוחד. כאשר בין השיקולים להפחתת ריביות על הרשם לשקול האם יש בהפחתה כדי לסייע לתשלום החוב או לסגירת התיק".

הרשמת התייחסה גם לנסיבות חייו של החייב, שהינו מורה המשתכר שכר ממוצע, החייבת השנייה בתיק, אשתו, לאחר לידה והיא פוטרה מעבודתה, לזוג שלושה קטינים הסמוכים לשולחנם ומכאן שיכולת ההשתכרות של החייבים הופחתה.

לאור האמור, קבעה הרשמת, כי החוב בתיק יעמוד על סך 16,105.68 שקלים. החייב ימשיך לשלם את צו החיוב בסכום של 250,1 שקלים עד לסילוק חוב, או לחלופין בידי החייב להפקיד את הסכום כולו בתוך 12 יום מהיום והתיק יסגר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות