בני המשפחה ביקשו לא לבצע פרוצדורה רפואית באימם – מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש לענייני משפחה באילת נאלץ להכריע אם לאשר את ההליך הרפואי שיכול להציל את חייה של האישה: "דרך המלך היא הצלת חיים והארכתם"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

מה אתם הייתם עושים? שופט בית משפט למשפחה באילת, מרדכי לוי, נאלץ לאחרונה להכריע בסוגיה רגישה ומורכבת – הכרעה של חיים ומוות של אישה, שבני משפחתה ביקשו לא לבצע בה פרוצדורה רפואית, השופט לא קיבל את בקשתם וקבע כי: "דרך המלך היא הצלת חיים והארכתם".

לבית משפט לענייני משפחה באילת, הוגשה בקשה מטעם בית חולים, לאשר פרוצדורה רפואית לפיום קנה (טרכיאוסטומיה) באישה, רופאה במקצועה, המאושפזת במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים כשהיא מורדמת ומונשמת, לאחר דימום מוחי נרחב, כשהיא אינה מתקשרת עם סביבתה. לדברי הצוות הרפואי, במידה ולא תבוצע הפרוצדורה הרפואית, קיימת סכנה ממשית לחייה עקב האפשרות לחסימת נתיב האוויר לנשימה.

מנגד התייצבו בעלה של החולה וביתם, שהביעו התנגדות נחרצת לכל פעולה של הארכת חיים מלאכותית באישה, מאחר ולדבריהם זו הייתה בקשה מפורשת שלה בטרם הורע מצבה הרפואי. עו"ד שרון שירן שושני, שמונתה כאפוטרופסית לדין מטעם הסיוע המשפטי לייצג את האישה, טענה במהלך הדיון כי ביתה של האישה, שהיא רופאה בעצמה, ובעלה, שניהם איתנים בדעתם ומתנגדים לביצוע ההליך. לדבריה, רצונה של האישה הובע שוב ושוב, גם על רקע ניסיון עבר במשפחתה, שלא להיות תלויה ולא להיות נתונה להארכת חיים מלאכותית ולהימנע ממצבים מסוג זה, רצון שהיא הביעה במפורש בעבר.

"לסמוך על הרופאים"

למרות התנגדות בני המשפחה, השופט מרדכי לוי החליט לבסוף להיענות לבקשת בית החולים ולאשר את ההליך הרפואי שצפוי להאריך את חייה של האישה באופן מלאכותי, כשהוא מציין בין השאר כי לא הובאה בפניו כל אינדיקציה בכתב כי זה היה אכן רצונה של האישה.

"דרך המלך היא הצלת חיים והארכתם. המבקש לשכנע את בית המשפט שאין מקום להאריך חיים עליו הנטל לתמוך דבריו וטל וזה הוא נטל כבד מאוד. נטל זה לא הורם. אין לפני כל אינדיקציה שאכן רצונה מובאת נכונה על ידי בעלה ובתה", כתב השופט לוי והוסיף: "אין כמובן להטיל ספק באהבתם אליה וברצונם את טובתה כפי שזו משתקפת מדבריהם. אולם בין זה לבין הקביעה שרצונה היום לא להאריך את חייה המרחק רב".

השופט גם הדגיש שדווקא בשל היותה של האישה רופאה במקצועה, כמו גם בתה, רמת המודעות שלה לגבי החוק גבוהה יותר והיא בחרה שלא לנקוט בפעולה מקדימה זו שחזקה שהייתה מודעת לה. "איני בטוח, אין לי הידע ואיני נדרש להתמודד עם השאלה מה טוב יותר ל-א. לאפשר לה לעבור את הקשיים והסבל הכרוכים באי ביצוע ההליך הרפואי המוצע או שייטב לה שיבוצע. כך או כך אין לי אלא לסמוך על חכמי הרפואה וחכמתם. ולו כעולה מדברי בעלה ובתה המבקשים לנהוג בה עתה", סיכם השופט לוי.

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מרדכי לוי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות