התמודדות עם תלונות שווא במשטרה

תלונות שווא עשויות לגרום להשפעות רבות על חייכם. פיטורין מהעבודה, פגיעה בשם הטוב ומקרים נוספים. האם ניתן להתמודד איתן? כך תעשו זאת
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%99-%d7%a1%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99 |
הדרך המוצלחת למחיקת רישום פלילי
אילוסטרציה envato

תלונות שווא עשויות לגרום להשפעות רבות על חייכם. פיטורין מהעבודה, פגיעה בשם הטוב ומקרים נוספים.
כיצד ניתן להתמודד עם תלונת שווא במשטרה ואיך צריך להתייחס אליה? ישנם שבטוחים בצדקתם ולא מעניקים לתביעה את החשיבות הנחוצה בכדי להימנע מטעויות.

מתי תלונה היא תלונת שווא?

תלונה בדויה במשטרה נקראת תלונת שווא, ולכן היא נקראת כך. לרוב מדובר במקרים שמעולם לא קרו. לעיתים מדובר בתלונות על מקרים שכן קרו, אך עיוותו לגמרי את שנעשה שהתלונה כבר אינה על המקרה המקורי.
תלונות שווא פועלות בדרך כלל בזירה די קבועה, והיא בין בני ובנות זוג. אחד המקרים הנפוצים הראשונים הוא סכסוך בין בני זוג, בו אחד הצדדים מתלונן במשטרה על פעולה בדויה של הצד השני, כזו שתשמש אותו תוך כדי המשפט.

מקרה נוסף מעט פחות שכיח הוא הרצון לנקום בבן או בת הזוג. קורה במקרים בהם אחד הצדדים מגלה על חוסר נאמנות בקשר, בדרך כלל עם אנשים זרים. במקרה זה התביעה מוגשת כדי לבייש ולפגוע בצד שחוסר נאמנותו פגעה באחר.

מהן העילות שעליהן ניתן לתבוע על תביעת שווא?

מספר מקרים מאפשרים לתבוע בחזרה על תלונת שווא שהוגשה. העילה העיקרית שמאפשרת זאת היא, לשון הרע. עילה זו היא מיוחדת משום שאין צורך להוכיח נזקים ממשיים כדי לתבוע פיצויים.

לכן, הצורך העיקרי הוא להצליח להוכיח את פרסום הלשון הרע שנוצר לשמו בעקבות אותו התביעה, ואינו יצטרך להוכיח פגיעה "ממשית". תביעות לשון הרע מתחשבות באפשרות לנזק שהיה יכול לקרות לכם מאותו לשון הרע.
מקרה נוסף שיכול להוביל לקבלת פיצויים הוא, רשלנות.

עורך דין אלי מור מסביר כי לא כמו לשון הרע, במקרים של תלונת שווא ברשלנות יש חובה להוכיח את התקיימות הנזק, משום שמדובר בעוולה 'נזקית' והתביעה תעבור לתחום הנזיקין והפיצויים יקבעו לפי התנאים בפקודת הנזיקין.

התובע צריך להוכיח קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לו ובין תלונת השווא שהוגשה נגדו. במקרה זה הוא יוכל לתבוע פיצויים על הנזק הממוני שנגרם לו כתוצאה מכך ועל ההוצאות שהיה חייב להוציא תוך כדי ההליך המשפטי לטובת ניקוי שמו הטוב.

נזקים נפוצים עליהם ייתן פיצוי, פיטורים מהעבודה, תשלום לעורך הדין והליכי המשפט, פספוס ימי עבודה. בנוסף, יוכל אדם לתבוע בעילה של עוגמת נפש שקרתה לו בעקבות תלונת השווא שהוגשה נגדו.

כיצד ניתן להתמודד עם תלונת שווא?

צריך להתייחס לתלונות שווא ברצינות רבה, שכן טעויות במהלך ההליך המשפטי יכולות להוביל לנזקים שלא הייתם יכולים לדמיין או לצפות מראש. ישנם מספר מהלכים שיעזרו לכם לבטל את התביעה ולצלוח אותה.

1. תביעת נגד – אם מדובר בתלונת שווא אמיתית, שווה לבחון את אפשרות התביעה הנגדית. לא כל מקרה יצדיק תביעת נגד, וגם לא כל תביעת שווא תצדיק תביעה שכזו. אולם, תביעת דיבה היא נפוצה ביותר לאחר הגשת תלונת שווא במשטרה.

2. איסוף ראיות ותיעוד – במקרים בהם אתם מזומנים לחקירה, אל תסמכו על אף גורם אחר ואספו את כל הראיות שאתם חושבים שיוכלו לעזור לכם לצאת נקיים מאותה תלונה.

3. שנו גישת פעולה – במקרים של תלונת שווא, תהיו צודקים. שימו לב שהדרך לצדק שלכם קורת בצורה חכמה ולא גורמת לכם לפעול בדרכים לא סבירות.

4. תסתכלו רחוק – במידה וחייכם מלווים בריבוי תלונות שווא, בזוגיות או בעסקים. דאגו לפעול בצורה חכמה שתסייע לכם להוביל לזכאותכם בעתיד.

ליווי משפטי מקצועי בתלונות שווא

תלונת שווא במשטרה היא תלונה לכל דבר ועניין כל עוד לא הוכח אחרת. לפיכך, אסור להקל ראש כאשר מקבלים את התלונה למרות שאתם יודעים ומאמינים שמדובר בתלונת שווא. אין בידכם לדעת מה הצד השני יודע בדיוק ואיך זה יכול לפגוע בכם.

למרות שזו נטייה הגיונית לפעול בצורה זו, עורך דין מקצועי שמכיר את תחום תלונות השווא ויודע מהן הדרכים הטובות לצאת מהתלונה בצורה הטובה ביותר היא ההחלטה הכי חשובה שלכם. ללא ליווי משפטי מקצועי, אתם עלולים להתנהל בצורה שגויה בחקירה שתפגע בכם.

לסיכום, התקיימותן של תלונות שווא קיים ונפוץ במיוחד בתחומים שונים. נראה כי יש צורך להטיל סנקציות כדי למנוע את תלונות השווא ולהעמיס על המשטרה ובית המשפט.

כל עוד זה לא קורה, והוגשה נגדכם תלונת שווא, קחו אותה ברצינות רבה והתמודדו איתה בעזרת גורמי המקצוע הנכונים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות