האם אל על מחויבת לספק אוכל קשר לנוסעיה?

במסגרת תביעה לפיצויים המתנהלת נגד חברת התעופה, הוגש תצהיר מטעמה ובו נטען כי החוק אינו מחייב אותה לספק מזון ומשקאות כשרים
דניאל בן חמו |
מטוסי אל על בנתב"ג, ארכיון. צילום: משה שי, פלאש 90

רבים מהנוסעים שמבקשים לטוס בחברת אל על, עושים זאת מטעמי כשרות, אולם מסתבר שאל על סבורה שהיא לא מחויבת לספק לנוסעים אוכל כשר במקרה של עיכוב בטיסה והעברתם לטיסה חלופית. בנוסף, חוק שירותי התעופה לא מחייב את החברה לספק מזון ומשקאות כשרים. כך עולה מתצהיר שהוגש לאחרונה לבית המשפט וחתום על ידי נציג מחלקת קשרי הלקוחות באל על, התצהיר הוגש במסגרת תביעה לפיצויים שמנהלות מספר משפחות נגד חברת אל על בשל עיכוב בטיסה.

לפני כשנה וחצי היו אמורות מספר משפחות לחזור לישראל מחופשה בבלגיה, בטיסה ישירה, שהייתה אמורה לנחות בארץ בלילה שבין חמישי לשישי. לטענתן, הטיסה נחתה באופן בלתי מתוכנן בפרנקפורט שבגרמניה, כאשר במהלך השהות שם, הושארו הנוסעים בשדה התעופה על מיטות בד במסדרון, ללא שסופק להם מלון, ללא אוכל ושתיה ומבלי שסודרה טיסה חלופית.

עוד טוענים התובעים כי הם "הופקרו" על ידי אל על בשדה התעופה של פרנקפורט מבלי שאף נציג של החברה ניגש אליהם, כאשר מי שכן דיבר איתם סיפר להם שקרים כדי לתרץ את אי פינויים מהשדה למלון ואי הסדרת טיסות חלופיות כדי שהמשפחות לא יגיעו לישראל במהלך השבת.

דורשים פיצוי

המשפחות טענו כי הם אנשים דתיים חובשי כיפות, שבחרו לטוס בטיסה ישירה של אל על מתוך הנחה שיסופק להם אוכל כשר וכי הטיסה תגיע כמתוכנן לארץ לפני כניסת השבת. לטענתם, אל על ידעה שהטיסה תעוכב עד לאחר כניסת השבת וכי דאגה לטיסה חלופית רק למי שישבו במחלקת עסקים.

לאחר שנודע הדבר למשפחות מגורם בארץ, ולאחר עיכובים רבים, סודרה לנוסעים טיסה חלופית בחברת לופטהנזה (שאינה מגישה אוכל כשר, אלא אם כן הדבר מוסדר מבעוד מועד, דבר שלא נעשה כן) והטיסה נחתה בישראל ביום שישי בשעה 15:30, באיחור של כ-15 שעות, ללא הכבודה של הנוסעים, שנאלצו להסתדר ללא עגלת ילדים וציוד אחר שנשאר מאחור.

התובעים, שדורשים מאל על פיצויים בסך 140 אלף שקלים לפי חישוב של 20 אלף שקלים לנוסע, טענו כי במהלך המו"מ עם אל על טרם הגשת התביעה, נאמר להם באופן מפתיע כי אל על "כלל אינה מחויבת על פי חוק לספק לנוסעיה אוכל כשר"!

לטענת התובעים, אל על מציגה לנוסעיה מצג שווא לפיה האוכל בטיסות כשר כאשר היא יודעת שרבים מנוסעיה הם שומרי כשרות שטסים עם החברה בשל רצונם להבטיח את כשרות המזון שיקבלו. "ככל שאל על מבקשת להתנער ממצג זה, מוטב שתעשה זאת בגלוי למען יידעו נוסעיה שהנתבעת לא רואה את עצמה מחויבת לספק להם מזון כשר", נכתב בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום ברמלה.

עוד טוענים התובעים, כי כבר נקבע בעבר בהליכים משפטיים כי אספקת מזון לא כשר מהווה פגיעה באוטונומיה ובית המשפט אף פסק פיצויים בגין אי עמידה בהתחייבות לספק מזון כשר.

אחריות חלקית

בכתב ההגנה ציינה אל על כי לתובעים אין כלל עילת תביעה כנגדה או זכאות לקבלת פיצוי כלשהו ממנה, בנסיבות העניין. זאת, בהתאם להוראות חוק שירותי תעופה. לדבריהם הטיסה המריאה מבריסל ללא עיכובים מיוחדים ובמהלך ההמראה התרחש אירוע חריג שהתבטא בניצוצות אש ויציאת עשן והוחלט שאין לקחת סיכון ומבחינה בטיחותית יש לנחות נחיתת חירום בשדה התעופה הקרוב. לטענתם היא סיפקה שירותי סיוע ואת כל המידע הרלוונטי והנדרש, בהתאם לחוק ולנסיבות. התובעים בחרו לקבל טיסה חלופית, על פני החזר כספי.

עוד הוסיפו באל על בכתב ההגנה כי הנוסעים קיבלו ארוחה כשרה לפני שירדו מהמטוס, אולם כיוון שהתובעים בחרו לקבל טיסה חלופית של חברת לופטהנזה ואל על נעתרה לבקשתם, היא איננה אחראית לכשרות המזון שמוגש על ידי החברה הזרה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות