האם פציעה במהלך השתלמות מהווה פגיעת עבודה?

ביה"ד לעבודה בת"א קיבל את תביעתה של עובדת עירייה שנפגעה במהלך השתלמות אליה נשלחה מטעם מעסיקתה. זאת אף שבביטוח הלאומי סירבו להכיר בפציעתה
רונן לוי |
300 שופטים בשלוש שנים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

שופט בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, תומר סילורה, קבע כי עובדת עיריית תל אביב שמועסקת ככוח עזר בבית החולים איכילוב ונפגעה במהלך השתלמות, תוכר כנפגעת עבודה זאת לאחר שביטוח לאומי סירבו להכיר בכך. בית הדין גם חייב את הביטוח הלאומי לשלם לעובדת הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 7,500 שקלים.

התובעת החלה לעבוד בבית החולים איכילוב כאשר בשלב מסוים הופצה בקרב עובדי העירייה תכנית של לימודי מורשת תל אביב וההיסטוריה של המזרח התיכון, במסגרת לימודי השתלמות מטעם המעסיקה. בהינתן שהלימודים עתידים להשביח את מעמדה ושכרה בעירייה, הצטרפה העובדת להשתלמות.

העובדת יצאה ללימודים, אולם בדרכה חזרה לכיתה שבבניין המכללה היא החליקה באופן פתאומי ובעוצמה על שלולית מים שמקורה בפיצוץ ביוב מהשירותים. בעקבות ההחלקה ספגה העובדת פגיעה רב מערכתית ממשית ובכלל זה חבלת ראש, פגיעה לאורך עמוד השדרה עם הקרנה לגפיים, קרע בכתף שמאל ופגיעה בירכיים, בקרסוליים ובבית החזה.

הביטוח הלאומי דחה את תביעת העובדת לתשלום דמי פגיעה עקב התאונה בנימוק שההשתלמות אינה מהווה "פעילות נלווית" לעבודה. בעקבות זאת היא הגישה תביעה לבית הדין. לטענת העובדת הפגיעה אירעה במסגרת לימודי גמול השתלמות אותם יזם מקום העבודה, עבורם קיבלה שכר רגיל מבלי שנוכו לה ימי חופשה. העובדת הבהירה כי לא הייתה יוצאת להשתלמות לולא ידעה שהשתתפותה עתידה לשדרג את מעמדה ולשפר את שכרה בעירייה.

פעולה נלווית

מכאן, לטענת העובדת, שהפעילות נלווית לעבודה ויש להכיר בה כנפגעת עבודה. הביטוח הלאומי טען מנגד שההשתלמות אינה קשורה לעבודה, בין היתר מאחר שאין קשר בין התכנים המועברים בה לבין עבודת התובעת ככוח עזר בבית החולים.

השופט תומר סילורה שקיבל את התביעה, קבע שממסכת העדויות עולה בבירור שההשתלמות היא בבחינת פעילות נלווית ובעלת זיקה מובהקת לעבודת התובעת. את ההשתלמות יזמה, תכננה וארגנה המעסיקה – עיריית תל אביב. בנוסף, המעסיקה היא שקבעה את תכני ונושאי הלימוד המוכרים והמזכים בגמול השתלמות. כמו כן, ימי הלימודים נערכו בשעות וימי העבודה ולא בסופי שבוע, ושולם לתובעת עבורם שכר רגיל מבלי שהם ייחשבו כימי חופשה.

השופט גם הדגיש שהתובעת יצאה להשתלמות כדי לשפר את מעמדה ושכרה בעירייה. "פגיעתה של התובעת התרחשה כשהייתה במסגרת גמול השתלמות עקב ולצורך עבודתה, בכדי לבצע את השעות אותן היא נדרשת לעשות על מנת להתקדם בעבודתה ובשכרה. לפיכך, יש זיקה ברורה בין ההשתתפות בגמול ההשתלמות של התובעת לבין עבודתה ולפיכך יש להכיר בתאונה כתאונת עבודה", סיכם השופט בהחלטתו.

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט תומר סילורה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות