רצח הנער ניסים שטרית – בוטל האישום נגד בנו של השר המנוח רחבעם זאבי

דרמה במשפט: ביהמ"ש קבע שלא ניתן להעמיד את בנימין זאבי לדין בגין רצח הנער בשל התיישנות, החלטה שצפויה להשפיע גם הנאשם השני בפרשה
רונן לוי |
בנימין זאבי בביהמ"ש, מאי 2022. צילום: פלאש 90

קרוב לשנתיים וחצי חלפו מאז שהוגשו כתבי האישום נגד בנימין זאבי וברוך שרביט בגין רצח הנער ניסים שטרית בינואר 1986, בית המשפט קבע שלא ניתן להעמיד את זאבי לדין בשל התיישנות, החלטה זו תשפיע גם על הנאשם השני בתיק ברוך שרביט.

בדצמבר 2021 הוגשו לבית המשפט המחוזי בירושלים כתבי האישום נגד זאבי ושרביט, שניהם מחסידיו של מנהיג קהילת שובו בנים אליעזר ברלנד, בגין עבירה של "רצח תוך ביצוע עבירה". זאבי הוא בנו של השר המנוח רחבעם זאבי. הרצח פוענח לאחר 35 שנה, אף שגופתו של הנער מעולם לא נמצאה.

בפסק הדין נכתב: "המסקנה העולה מכל האמור לעיל היא שהפעולות שבוצעו על ידי המשטרה בשנת 2010 לא היו פעולות של חיפוש ואיסוף ראיות, חקירת עדים, תפיסת מסמכים וכדומה, במטרה לקדם את החקירה ואת הגשת כתב האישום לבית המשפט. מדובר בפעולות שנועדו לקדם את הקמת מאגר המידע החדש, שתכליתו יצירת אפשרות לאיתור נעדרים והצלבת נתונים בין נעדרים לאלמונים; תכלית שהיא ללא ספק נדרשת ונעלה, אולם אינה כלולה בגדרן של 'פעולות חקירה' שיש בהן כדי לקטוע את מרוץ ההתיישנות".

הזמן אינו מכהה

השופטים התייחסו בסיום למקרה הטרגי: לא נוכל לסיים החלטה זו מבלי להידרש למשמעות הנובעת ממנה. ההליך הפלילי נועד לשרת את ה"אינטרס החברתי, מוסרי, אתי, להעמיד עבריינים למשפט, למצות עמם את הדין ולהגן על החברה ועל יחידיה מפניהם, אינטרס שהזמן אינו מכהה".

עוד נכתב בהחלטת ביהמ"ש: "בענייננו, חלוף הזמן והתיישנות ההליכים יוצרים מחסום דיוני שאינו מאפשר קיום ההליך, ובכך מונע מבני משפחתו של המנוח את הזכות לצדקי משפטי ואת מנוחת הנפש שיש בהתרת הספיקות, ועל כך מצטערים אנו מאד, אולם בעשותנו את מלאכתנו מוטלת עלינו מרותו של הדין לא נותר לנו, אפוא, אלא להביע את השתתפותנו הכנה בצערה של משפחת המנוח, ולאחל להם שינוחמו מן השמים".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות