"פגעת באירוס הארגמן – תשלם פיצוי"

רשות הטבע והגנים הגישה תביעה על סך 750 אלף שקלים נגד אדם שפגע בשטח אדמה בו גדלו פרחי אירוס הארגמן: "פגיעה בערכי הטבע המוגנים"
גילי סיוון-כהן |
פריחת אירוס הארגמן. צילום: פלאש 90
View of the Iris atropurpurea, at a field in the Negev Desert, March 12, 2023. Photo by Mendy Hechtman/Flash90 *** Local Caption *** ??? ????? ?????? ??? ????? ????? ?????? ????

לבית משפט השלום בפתח תקווה, הוגשה תביעה תקדימית בסכום של כ-750 אלף שקלים נגד ציון כמיסה בגין השמדת צמח אירוס הארגמן, שהינו צמח נדיר וערך טבע מוגן הנתון בסכנת הכחדה מיידית, שהתבצעה לפני מספר שנים במקרקעין הסמוכים ליישוב קדימה.

לפי כתב התביעה, שהוגש אתמול בבית המשפט השלום בפתח תקווה, בחודש מרץ 2017 כמיסה ביצע בקרקע החקלאית שבבעלותו עבודת כריית עפר, חרף העובדה שידע שעבודות כאמור טעונות היתר רט"ג, משום שיש בקרקע ערכי טבע מוגנים.

במהלך ביצוע עבודות הכרייה, השמיד כמיסה לחלוטין את בית הגידול של אירוס הארגמן בקרקע וכן פגע בערכי טבע מוגנים נוספים, כמו חצב מצוי, שום תל אביבי, ומצילות החוף. בשל מעשיו, הוגש נגד כמיסה כתב אישום בבית המשפט השלום בנתניה שבעקבותיו הורשע ונגזר עליו עונש של קנס כספי בסך של 40 אלף שקלים. ערעור שהגיש כמיסה לבית המשפט המחוזי – נדחה.

פיצוי לאחר הרשעה

הנזק הנובע ממעשיו של כמיסה מתעצם לאור העובדה שמדובר בערך טבע נדיר ומוגן ולנוכח הצטמצמות בתי הגידול שלו בארץ ובעולם.

בגזר הדין שצורף לתביעה נכתב כי: "במקרה דנן, פגעו מעשיו של הנאשם בערכים המוגנים הנוגעים להגנה על ערכי הטבע של המדינה, הכוללים בחובם את החי ואת הצומח. ההגנה על ערכי הטבע חיונית לצורך שמירת איכות החיים במדינה וקשורה אף לשימור התרבות, התיירות ומאפייניה הסביבתיים של ישראל. בחינה של נסיבות ביצוע העבירה מצביעה על כך שמידת הפגיעה בערכים המוגנים, כתוצאה ממעשי הנאשם, הנה מהותית".

הסכום שנתבע במסגרת התביעה, המגיע לכ-750 אלף שקלים, מבטא את עלויות שיקום השטח בו הושמד צמח אירוס הארגמן והפעולות הנדרשות לשם שיקום והשבת בית הגידול לפעולה. בכוונת רט"ג להשתמש בכספי הפיצוי לטובת שיקום צמח אירוס הארגמן ושימורו, להפצתו בשטחי שמורות וגנים לאומיים, כחלק מהפעולות לשיפור המין הנדיר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות