המדינה דורשת: להחמיר בענישה כלפי תוקפי קשישים חסרי ישע

במספר הליכים ניתנו לאחרונה עונשים קלים ומגוחכים למטפלים שניצלו את תפקידם כדי להתעלל במטופליהם הזקנים ועל כך המדינה מערערת
נעמה כהן |
אילוסטרציה Envato

כל אחד רוצה שבני משפחתו הקרובים, יזכו לעת זקנה לטיפול הטוב ביותר מבלי לחשוש שהמטפלים מתעללים בהם. באחרונה מספר גזרי דין שניתנו נגד מטפלים שכאלה היו קלים שלא לומר מגוחכים וכעת פרקליטות המדינה החליטה, להגיש ערר עליהם לבית המשפט העליון.

במקרה הראשון, מדובר במטפלת, נתינה זרה ג'ולגאון רוסטמובה, בת 37, שהורשעה בעבירת התעללות בחסר ישע על ידי אחראי, בגין כך שהותירה קשישה חסרת ישע היושבת בכיסא גלגלים – אשר היתה נתונה תחת אחריותה במחסן קטנטן, חשוך וטחוב, לבדה ללא השגחה ולאורך זמן ממושך, בזמן שהנאשמת עצמה פנתה לעבודות ניקיון פרטיות, וזאת בשתי הזדמנויות.

הפרקליטות ביקשה להטיל עליה עונש של 30 חודשי מאסר, זאת נוכח חומרת המעשים וכיעורם, ונוכח נסיבות ביצוע העבירה. בבקשה נטען כי יש לתת משקל לשיקולי הרתעת היחיד והרבים, אולם שופט בית המשפט המחוזי, בני שגיא, הסתפק בעונש מקל של 9 חודשי עבודות שירות, בניכוי ימי מעצרה. "מדובר בקשישה מוגבלת באופן ניכר בתנועתה וביכולתה לתקשר עם אחרים, זקוקה לעזרה בכל התפקודים הבסיסיים שלה, ונזקקת להשגחה ולסיוע באופן צמוד ורציף. היא היתה נתונה לחסדיה של הנאשמת באופן מוחלט, ולא היתה יכולה לבקש סיוע או לזעוק לעזרה, להבדיל מתינוק, שלפחות יכול להביע את מצוקתו באמצעות בכי", נכתב בערעור.

תקף סיעודי בכסא גלגלים – נידון לשנת מאסר

במקרה אחר, פרקליטות המדינה הגישה ערעור לעליון, על עיסא עליאן, מטפל במוסד סיעודי, בן 61, שתקף את המתלונן, נכה בשיעור 100% המרותק לכיסא גלגלים, בכך שנטל מטלית שמשמשת לניגוב צרכים, ריסס אותה בחומר ניקוי מסיר שומנים, ושפשף עמה את ישבנו ואת איבר מינו של המתלונן. בעקבות המעשה חש המתלונן כאבים עזים לאורך ימים והמשיב לא נקט בפעולה כלשהי כדי להקל על סבלו, עד אשר הובהל המתלונן לבית החולים כשהוא סובל מכוויות כימיות קשות באיבריו המוצנעים.

המדינה, דרשה 28 חודשי מאשר בפועל ואילו שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, תמר בר אשר, הסתפקה בעונש של שנת מאסר ו-7,000 שקלים פיצוי. כעת בבקשת הערעור שהגישה הפרקליטות נטען ביו היתר כי העונש אינו מספיק.

"הנאשם", נכתב בערעור, "ביצע מעשה מזעזע ואכזרי במיוחד. שפשוף איבר מין וישבן של אדם מבוגר ונכה במסיר שומנים, והותרתו בסבלו משך ימים ארוכים עד שהובהל לבית החולים כשהוא סובל מכוויות, הוא מעשה בלתי נתפס, ודאי מצדו של האחראי על חסר הישע, והמערערת סבורה כי אין להשלים עם ענישה קלה של 12 חודשי מאסר בלבד".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות