הותלה רישיונו של אדריכל נוף שהתחזה למורשה נגישות

בצעד תקדימי, לאחר פנייה לוועדת האתיקה במשרד העבודה, הותלה רישיונו של האדריכל נוף לאחר שהתחזה למורשה נגישות מבנים תשתיות וסביבה
אייל חן |
אילוסטרציה envato

בצעד תקדימי, לאחר פנייה לוועדת האתיקה במשרד העבודה, הותלה רישיונו של אדריכל נוף והופסק הרישום שלו בפנקס המהנדסים והאדריכלים למשך שלוש שנים, בעקבות התחזותו למורשה נגישות מבנים תשתיות וסביבה תוך סיכון אנשים עם מוגבלות.

באחרונה הועברה תלונה לוועדת האתיקה של המהנדסים והאדריכלים במשרד העבודה על אדריכל נוף, דבורי זוהר, שעשה שימוש בתואר מורשה נגישות מבנים תשתיות וסביבה (מתו"ס), למרות שלא עמד בתנאים הנדרשים שנקבעו על ידי המחוקק על מנת לשמש כמורשה נגישות, לרבות השלמת לימודיו כמורשה נגישות מתו"ס והגשת פרויקט הגמר.

הנציבות הציגה שני מקרים בהם חתם האדריכל בשמו על האישור, ציין את התואר "מורשה נגישות מבנים" לצד חתימתו ואף ציין מספר רישום בפנקס המקצועי של מורשי הנגישות. בכך, הציג אדריכל דבורי מצג שווא, הן כלפי הציבור והן כלפי הרשויות. בעקבות פנייתה של הנציבות, הוגשה קובלנה לוועדת האתיקה על ידי קובלת של משרד העבודה.

סכנה לציבור

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קבע תפקיד של מורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה (מתו"ס) וזאת כאמצעי מרכזי להבטחת זכותם של אנשים עם מוגבלות לנגישות. מורשה לנגישות מתו"ס הוא אדם הרשום כמהנדס, אדריכל או הנדסאי, אשר עבר הכשרה מתאימה הכוללת לימודי נגישות, במשך שנה בקורס שמוכר על-ידי האגף להכשרה מקצועית של משרד העבודה, הגשת פרויקט נגישות בסיום הקורס ועמידה בבחינות הסמכה. תפקיד המורשה הינו בעל חשיבות מכרעת למימוש זכותם של אנשים עם מוגבלות לנגישות ולשוויון זכויות.

המורשה הוא הגורם האמון על בדיקה קפדנית של עמידת המקום בדרישות הנגישות ע"פ החוק ותקנות הנגישות הנלוות.

ועדת האתיקה של המהנדסים והאדריכלים החליטה פה אחד להרשיע את האדריכל בהפרת כללי האתיקה. כמו כן, הדגישה הוועדה כי היא רואה את מעשיו כחמורים ביותר, כאשר התחזה למורשה נגישות, אשר תפקידו לתת שרות לאנשים עם מוגבלות, ולסייע להם במימוש זכותם לנגישות. החלטת הועדה התבססה על כך שהאדריכל הודה שחתם על אישור נגישות כמורשה נגישות מתו"ס, הודה שאין לו הסמכה כמורשה נגישות אלא הכשרה בלבד לטענתו, הודה שלא השלים את לימודיו כמורשה נגישות ולא הגיש את פרויקט הגמר. כמו כן, הודה האדריכל שנכנע ללחץ שהופעל עליו לכאורה, לחתום על אישור נגישות לשם קבלת טופס 4 למבנה. מעשים אלו, ציינה הוועדה, פוגעים באמון הציבור שניתן בו כאדריכל, פוגעים בכבוד המקצוע ומהווים התנהגות בלתי מקצועית, אסורה וחסרת תום לב.

בגזר הדין הטילה הוועדה על האדריכל ענישה משמעותית של התליית תעודת אדריכל רשוי והפסקת הרישום שלו בפנקס המהנדסים והאדריכלים למשך שלוש שנים מיום מתן גזר הדין.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות