תביעה: עיריית ירושלים הפרה זכותו של תלמיד לנגישות

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישו תביעה נגד הרשות המקומית וכנגד ראש העיר משה ליאון בשמו של תלמיד בעל לקות ראייה על כך שלא פעלו להנגיש עבורו את בית הספר שבו הוא לומד
מעיין לביא |
כיתת בית ספר. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

לבית משפט שלום בירושלים, הוגשה תביעה על סך 125 אלף שקלים, על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים כנגד עיריית ירושלים, ראש העירייה משה ליאון ונושאי משרות נוספים, בשמו של תלמיד עם מוגבלות ריאה, אשר היה זקוק להתאמות נגישות פרטניות שונות על מנת שיוכל לממש את זכותו לחינוך שוויוני על פי חוק השוויון ותקנותיו.

על פי התביעה, חוק השוויון מעגן את זכותם של אנשים עם מוגבלות לנגישות, מתוך ההכרה בכך שהיעדרה של נגישות מדיר אנשים עם מוגבלות מהשתתפות שוויונית ופעילה בחברה, ולמעשה פוגע בכבוד האדם ובזכויותיהם הבסיסיות.

בתאריך באוגוסט 2018 הוחלו תקנות ההנגשה הפרטנית לתלמיד ולהורה. תקנה 5(ג) לתקנות אלו מטילות על בעל מוסד החינוך חובת הנגשה וקובעות שעליו לעשות כן "עד יום תחילת שנת הלימודים או בעת הצורך והכול בתוך פרק זמן סביר".

כבר במאי 2018, הגישה אמו של התלמיד טפסים לצורך הנגשת המרחב לקראת עלייתו של בנה לכיתה א'.

בטפסים שהוגשו, הודגש הצורך בסימון מדרגות, מעקות ומשקופים, טיפול בתאורת הכיתה והמסדרון למניעת סנוור, התאמת וילון למניעת סנוור, לוח מט למניעת סנוור והצללה בחצר לצורך תפקודו של התלמיד בבית הספר.

עבודת ההנגשה הספציפית הנדרשת לתלמיד זה לא דרשה בניה מאסיבית ויקרה אלא עבודות תחזוקה פשוטות יחסית. למרות זאת הנושא לא טופל על אף תלונות והתראות רבות והעיכוב התמשך.

טרם הגשת התביעה, כך צוין, נעשה ניסיון לשיח מול עיריית ירושלים בניסיון לייתרה, אך עיריית ירושלים סבורה כי היא פעלה באופן סביר ואין מקום לתשלום פיצויים, על אף שלא ביצעה את ההנגשה הנדרשת.

לכן, עקב הליקויים ומחדלי הנתבעים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תובעת על אי הנגשה כללית ופרטנית בבית הספר.

התביעה דורשת כאמור פיצוי כספי, ובנוסף גם צו עשה להסדרת הנגישות במקום.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות