בגלל עבירות מס – 14 חודשי מאסר נגזר על שרגא ברוש

ביהמ"ש גזר את העונש על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר לאחר שהורשע כי פעל לחמוק מתשלום מס בגובה של כ-1.55 מיליון שקל
שרגא ברוש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט השלום בת"א גזר על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש 14 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בגובה 100 אלף שקל. ברוש וחברת א.ל.ע.א שבבעלותו הורשעו בעבירות מס, זיוף ומרמה, לאחר שפעלו על מנת להתחמק מתשלום מס בגובה של כ- 1.55 מיליון שקל.

בהכרעת הדין נקבע כי פרקליטות מיסוי וכלכלה הוכיחה את עובדות כתב האישום שהגישה וכן את העבירות שיוחסו לנאשמים.

כתב האישום עוסק בעבירות זיוף ומרמה שבמטרתן הייתה לקבל במרמה הכרה רטרואקטיבית בחברה כחברה משפחתית. חברה משפחתית היא חברה "שקופה" שבה ההכנסה מועברת לבעלי המניות אשר מחויבים במס על הכנסותיה. מסיבה זו, כשלחברה יש הכנסה ובעלי המניות רוצים למשוך את ההכנסה מחברה משפחתית יהיה המיסוי חד שלבי (מיסוי ההכנסה אצל בעלי המניות) ולא דו שלבי (מיסוי ההכנסה אצל החברה ולאחר מכן מיסוי נוסף על דיבידנד עם משיכת הכסף ע"י בעלי המניות).

מכתב אישום עולה כי חברת א.ל.ע.א השקעות בע"מ של שרגא ברוש ואחיו, שהחזיקה במניות חברת עושרד (שהיתה בעלת זיכיון למכירת גז, מאסדת קידוח הנפט "תמר"), מכרה מקצת מניותיה בעושרד בעבור 8.6 מיליון שקל, מה שחייב אותה במס רווחי הון. שרגא ברוש, בשת"פ רו"ח בר לבב (שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות מס ונגזרו עליו 9 חודשי מאסר בפועל), רצה למשוך את הכסף מהחברה לכיסו ולכיס אחיו, ולכן פעל על מנת לרמות את פקיד השומה על ידי זיוף מסמכים ויצירת מצג כוזב החברה ביקשה הכרה כחברה משפחתי במועד הקבוע בחוק. לאור האמור, שילמו שרגא ואחיו מס בגובה 2.7 מיליון שקל בלבד למרות שגובה המס אותו היו צריכים לשלם, במיסוי דו שלבי, עמד על 4.3 מיליון שקל.

פיתוי גדול

זיוף המסמכים נעשה על ידי יצירת שני טפסים ומכתב בכתב ידו של ברוש, המעידים לכאורה שביקש להכיר בחברה כמשפחתית, במועד הקבוע בחוק. במשפט הטיל ברוש את האחריות על רואה החשבון שלו וטען כי זה החתים אותו על המסמכים מבלי שהוא שם לב לתוכנם. טענתו נדחתה ע"י בית המשפט כשקרית.

בגזר הדין ציינה השופטת דנה אמיר כי: "בכל שלב יכלו הנאשמים לחדול מניסיונותיהם לקבל את הכרת הנאשמת כחברה משפחתית במרמה על יסוד המסמכים המזויפים אך הם בחרו שלא לעשות כן. … יש טעם רב בטענת המאשימה לפיה נסיבות ביצוע העבירות במקרה זה מלמדות על פיתוי גדול לבצען לאור הסיכון הנמוך בגילוין. זאת אף ביחס לעברות מס מהסוג הנדון המבוצעות תדיר יותר תוך השמטת הכנסה וגם הן קשות לגילוי, אך קיים גם הצד השני אשר מודע להכנסה שהועלמה דרכו או דרך הצלבת הנתונים יכולה להתגלות העבירה…"

ביחס לתפקידים שמילא ברוש במהלך חייו הציבורים ציינה השופטת אמיר כי: "לא מצאתי כי יש להתחשב לקולא בעת בחינת נסיבות ביצוע העבירות בכך שהנאשם מילא תפקידים ציבוריים בהתנדבות ללא שכר לאורך השנים כידוע, מבצעי עבירות צווארון לבן מהסוג הנדון הם פעמים רבות כאלה אשר מנהלים אורח חיים נורמטיבי לבד מביצוע העבירות ותרמו לחברה ולמדינה לאורך שנים, גם בפן הכלכלי…".

לאור האמור נגזר על ברוש 14 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וכן 100 אלף שקל קנס. על החברה שבבעלתו שכבר אינה פעילה נגזר קנס סימלי בגובה 1 שקל.

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת דנה אמיר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות