משרד המשפטים נערך לכניסתם לשוק של רכבים ללא נהג

צוות משותף למשרד המשפטים ולרשות שוק ההון מפרסם דוח על ההיבטים של דיני האחריות בנזיקין ודיני הביטוח בקשר לתאונות דרכים עם רכבים עצמאיים
אייל חן |
אילוסטרציה Envato

צוות משותף למשרד המשפטים ולרשות שוק ההון מפרסם דוח על הסוגיות המשפטיות שעולות בעקבות פתיחת השוק לכלי רכב עצמאיים (רכבים ללא נהג) בהיבטים של דיני האחריות בנזיקין ודיני הביטוח בקשר לתאונות דרכים.

מטרת הדו"ח היא להגביר את הוודאות של השחקנים השונים בשוק ביחס לסוגיות היסוד המשפטיות שמתעוררות בעקבות כניסתם לשוק של כלי רכב עצמאיים ובכך להזניק קדימה את החדשנות בשוק הנהיגה העצמאית ואת חדירת כלי רכב אלה לשוק. בראשות הצוות עמדו המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס וסגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטח וחיסכון מר אוהד מעודי, והיו חברים בו בין היתר עו"ד ד"ר תמר קלהורה, עו"ד הילה דוידוביץ- בלומנטל ממשרד המשפטים ומר ודיע עואד מרשות שוק ההון, ועבודתו כללה בין היתר, שמיעת עמדות הציבור וגורמים מהאקדמיה.

הדוח כולל סקירה מקיפה של משטרי האחריות בנזיקין ובביטוח החלים על השימוש בכלי רכב, בארץ ובעולם, ובוחן את הצורך בשינוי בהם כאשר מדובר בשימוש בכלי רכב עצמאי. הדו"ח נועד ללוות את כניסתם לשוק של כלי רכב עצמאיים באמצעות הבהרה של כללי האחריות והביטוח שיחולו על כלי רכב אלה ביחס לנזקי גוף ולנזקי רכוש שנגרמים בתאונות דרכים.

שוק גדל

בחודש מארס 2022, אושר חוק החוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 130), התשפ"ב-2022 שמסדיר את המסגרת החוקית להפעלת כלי רכב עצמאיים כשירות הסעות ללא נהג במסגרת מצומצמת ומבוקרת ולתקופת זמן מוגבלת.

הצוות סבר שבשלב של הניסוי וכן לטווח הארוך יותר, שבו נתח כלי הרכב העצמאיים עשוי לגדול, ההסדרים הקיימים כיום לגבי נזקים וביטוח בתאונות דרכים הם גמישים דיים באופן שמאפשר להחיל אותם בדרך של פרשנות גם על כלי רכב עצמאיים ואין צורך לתקן את החוק באופן מיוחד.

בדוח נכתב כי על בעליו של כלי רכב עצמאי ועל מבקש ההיתר לעריכת הניסוי בכלי רכב עצמאי לרכוש ביטוח חובה שיכסה נזקי גוף לנהג ולצדדים שלישיים באופן זהה להסדר שחל על בעלים של רכב רגיל. לפיכך, במקרה של תאונת דרכים שגרמה לנזק לגוף, האחריות תהיה מוטלת גם על הבעלים של הרכב העצמאי ועל בעל ההיתר לקיים את הניסוי ברכב העצמאי ובהתאם גם חובת הפיצוי. אם לא ייווצר ביטוח מסחרי עצמאי, יוטלו חובות הביטוח והפיצוי על הפול, למשך תקופת הניסוי. במקרה של נזקי רכוש, שאלת האחריות תיקבע לפי דיני הנזיקין הרגילים.

בטווח הארוך הצוות סבור כי בעתיד יהיה צורך בבחינה מחדש של מספר עקרונות יסודות בדיני האחריות והביטוח הנוגעים לתאונות דרכים, בהתאם לנתונים שיצטברו בשלב הניסוי. כמו כן במידת הצורך יהיה נכון לערוך בעתיד דיון בנזקים חדשים העלולים להיווצר משימוש בכלי הרכב העצמאי אשר לא ניתן בעת הזאת לצפות את התרחשותם.

כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי) אמרה: "כלי הרכב האוטונומיים עשויים להביא בשורת חדשנות של ממש, ומטרתנו הייתה לוודא שההיבטים החוקיים הנוגעים לעניין לא יהווה מכשול. אני מקווה כי מסקנות הדוח יסייעו בקידום החדשנות בתחום התחבורה ובכלל".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות