הורה יפצה את המורה של בנו לאחר שאיים: "אשבור לך את הראש"

מורה בביה"ס יסודי בחולון תבע אב לתלמיד בכיתתו לאחר שזה איים עליו ואף הורשע בהליך פלילי. נפסקו לו 5,500 שקל פיצוי: "עובדי הוראה זכאים לכבוד"
גילי סיוון-כהן |
מורה, אילוסטרציה Envato

אחרי 45 שנות הוראה מורה בבית ספר יסודי בחולון, לא היה מוכן להבליג על שיחת איומים של אב לתלמיד בכיתה ג' והוא החליט לתבוע אותו. בסופו של דבר, למרות שהאב כבר הורשע במסגרת הליך פלילי ונקנס בגין המקרה, רשם בית משפט לתביעות קטנות בבת ים, אדי לכנר, הורה לאב לפצות את המורה ב-5,500 שקלים כולל הוצאות משפט. "מן הראוי כי עובדי ההוראה יזכו לכבוד, להערכה וליחס הולם – הן מצד התלמידים והן מצד הוריהם", כתב הרשם בפסק הדין.

על פי התביעה, המורה טען כי הוא מורה בעל ותק של 45 שנים בהוראה, רגע לפני הפנסיה, לשיטתו, הוא מקפיד מאוד על יחס הוגן ומכבד כלפי תלמידיו, ומעולם לא נתקל בהתנהגות כפי שחווה מצד הנתבע במהלך שיחת הטלפון. בנוסף, ההורה השפיל והטריד אותו באופן חמור במהלך שיחת הטלפון וההתנהגות היתה פוגענית ומאיימת והובילה לכך שנגרמו לו נזקים של לחץ דם גבוה, חרדות וסיוטים בלילה.

"אני אבוא אליך, אני לא נורמלי"

בשיחה, הציע המורה שהאב יגיע אליו וזה בתגובה ענה לו "אין לי מה לבוא לשבת, אם אני אבוא אליך, לא טוב שאני אראה אותך, אני לא בן אדם נורמלי", המורה תהה אם האב מאיים עליו וזה בתגובה השיב בחיוב: "אני מאיים עלייך, פעם אחת תפגע בבן שלי, אני בא אליך, אתה מבין אותי? לתוך בית הספר אני בא אליך…".

עוד הוסיף הנתבע: "אם תנסה לפגוע בו עוד פעם אחת… אני רוצה לשמוע הבנת אותי יא חתיכת זבל, יא בן זונה, יא רוסי מסריח, עוד פעם אחת תדבר ככה". בשלב הזה המורה הסביר לאב שהשיחה מוקלטת וזה בתגובה המשיך: "יופי, הנה מוקלט אתה זבל אני אשבור לך את הראש אם תדבר אליו ככה עוד פעם הבנת אותי?".

האב אישר כי ניהל שיחה טלפונית עם התובע במועד הרלוונטי לתביעה, ואת תוכן השיחה. עם זאת, לשיטתו התנהגותו נבעה מתסכול וכעס על התנהלות התובע כלפי בנו. לטענתו בנו הגיע מבית הספר בוכה וסיפר לו שהתובע מתעמר בו ומשפיל אותו. בנוסף, הנתבע טוען כי גם בעבר קיבל תלונות דומות מצד בנו על יחס משפיל כלפיו מצד התובע. לכן, כאשר נודע לו על אירוע נוסף של התעמרות, החליט להתקשר לתובע ולהבהיר לו כי אסור שהדבר יישנה. אמנם, הנתבע מודה שנקט בלשון בוטה מדי בשיחה. אולם, טוען כי פעל מתוך דאגה כנה לבנו ותסכול.

"התנהגות פסולה שיש להוקיע"

הרשם לכנר ציין בפסק הדין כי תופעת האלימות כלפי מורים הפכה בשנים האחרונות לנפוצה ואף למגפה חברתית ומדובר בתופעה רווחת, שחדרה באופן עמוק לבתי הספר. יש לראות בכל מקרה של אלימות נגד מורה כחלק מגל רחב יותר, ולא כאירוע מבודד. "התוצאה של תופעה זו היא פגיעה אנושה במעמד המורים ובביטחונם העצמי, ופגיעה ביכולתם למלא את תפקידם החינוכי ברמה הראויה. בטווח הארוך, עלול מצב דברים זה לגרום למורים מצטיינים רבים לעזוב את המקצוע ולפגוע באיכות כוח האדם בהוראה. זוהי אפוא, תופעה שיש לייחס לה משקל רב, שכן יש לה השלכות קשות ורחבות על מערכת החינוך", כתב הרשם.

בהחלטה נכתב עוד: "על אף טענותיו של הנתבע בדבר התנהגות בעייתית לכאורה של התובע כלפי בנו, הרי שהדרך בה בחר להעביר את מסריו כלפי התובע, אינה יכולה להיות מקובלת בשום צורה. גם אם היה אמת בטענותיו, מן הראוי היה כי ינהל שיח מכבד עם התובע או עם הנהלת בית הספר. במקום זאת, בחר הנתבע לנקוט בדרך של עלבונות, קללות ואיומים – וזו התנהגות פסולה שיש להוקיע אותה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות