לשכת ההוצל"פ הפחיתה ריביות לאישה בגלל נסיבות חיים קשות

האישה, נפגעת אלימות מצד בן זוגה, עמדה בפני חוב של כ-280 אלף שקלים ב-16 תיקים. בשל נסיבות חייה הסכימה לשכת ההוצל"פ להפחית את הריביות שצברה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

רשמת ההוצאה לפועל איה חרב דבור מלשכת עכו הורתה על הפחתת ריביות לחייבת נפגעת אלימות מצד בן זוגה שהיו לה 16 תיקים בהוצאה לפועל בסכום חוב כולל של כ-280 אלף שקלים, כאשר כלל תיקיה נפתחו נגדה בין השנים 1995 עד 2011.

לפני מספר חודשים הגישה החייבת בקשה לאפשר לה לצאת לדרך חדשה במסגרתה תיארה נסיבות חיים קשות אשר כללו אלימות פיזית, מילולית וכלכלית מצד מי שהיה בעלה ואב ילדיה, וגניבת ופיזור שיקים בשמה, תחת איומים וכפייה לחתום עליהם בהיותו מהמר כפייתי. דבר אשר גרם לבסוף להעברתה על ידי הרווחה, יחד עם ילדיה, לדירת קלט ולאחר טיפול של שנה וחצי במרכז לאלימות במשפחה ולמען שלומה, הועברה מעיר מגוריה לעיר אחרת ומאז היא מתגוררת בשכירות.

הרשמת חרוב דבור, קבעה בהחלטתה, כי לאחר עיון בבקשת החייבת ובתצהירה שהוגש יחד עם בקשתה להכרזתה כמוגבלת באמצעים ויתר נתוניה במערכת, היא סבורה, כי אכן מתקיימים טעמים שונים המצטברים לכדי טעמים מיוחדים בגינם יש לקבל את בקשת החייבת באופן חלקי, ולהפחית את הריביות הנצברות בתיק.

נתונים קשים

בין הטעמים שעליהם פירטה הרשמת בהחלטתה, נסיבות חייה של החייבת כלהלן: "עיון בנתוני החייבת במערכת מלמד כי הנה ילידת 1966 (בת 58), גרושה ואם לשניים אשר כמתואר בבקשתה ובתצהירה שהוגש יחד עם הבקשה להכרזתה כחייבת מוגבלת באמצעים, סבלה שנים רבות מאלימות פיזית, מילולית וכלכלית ע"י גרושה ונסיבות חייה תרמו רבות להסתבכותה הכלכלית".

בהקשר זה, ציינה הרשמת כי המאפיינים הייחודיים של חייבות נפגעות אלימות והצורך להתחשב בהם הוצגו על ידי הרשם יניב דיין בהחלטותיו: "כיום בהליכי החדל"פ המתנהלים אצל הממונה גובש מודל ייעודי חדש לנפגעי אלימות ושורדי זנות, במסגרתו יש צוות ייעודי בממונה שמאתר ומטפל בתיקי חדלות פירעון של נשים נפגעות אלימות פיזית וכלכלית. מטרתו של הליך זה לתת מענה מותאם לחייבות שנקלעו להליך מרקעים אלו, מתוך הבנה שיש לנסיבות אלו חלק ניכר, ולעיתים בלעדי ביצירת החובות, וכן הקשיים שחייבות מרקעים אלו חבות בהליך הן ייחודים וראוי לתת להם מענה מותאם כדי להשיא את תכלית המחוקק לשיקומם הכלכלי של החייבים ושילובם במרקם החיים הכלכלי מחדש, ובמקרים אלו לעיתים אף לראשונה". מאפיינים אלה הוכרו בפסיקה.

טעם נוסף להפחתת הריביות אליו התייחסה הרשמת הנו תשלום החובות בפתיחה כאשר היתרה מורכבת בעיקרה מריביות. "עיון בתיק האיחוד של החייבת מעלה כי במסגרתו כלולים 15 תיקים פרטניים, כאשר בחלקן הארי שולם החוב בפתיחה ואף מעבר לכך".

שינוי המגמה בחקיקה ובפסיקה ביחס להפחתת ריביות, מהווה אף הוא טעם להפחתת הריביות כאמור בהחלטת הרשמת. "הדבר מקבל ביטוי במסגרת תיקון מס' 9 לחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, אשר ייכנס לתוקפו ביום 1.10.24. השינוי המסתמן הנו במתן סמכות לרשם ההוצאה לפועל להפחית ריבית פיגורים ואילו לעניין ריבית רגילה, תהיה נתונה לו הסמכות כנגד טעמים מיוחדים שיירשמו. בנסיבות ומאחר ובעניינינו, החייבת נמצאת באיחוד תיקים מאז שנת 1998 ולאור עמידתה בצו התשלומים כסדרו, אני רואה בכך טעם נוסף להפחתת הריביות הנצברות על חובותיה".

30 שנות הסתבכות כלכלית

טעם אחרון שאליו התייחסה הרשמת הוא קיומם של חובות ישנים והיעדר חובות חדשים . "כלל התיקים של החייבת נפתחו בין השנים 1995 עד 2011 ומאז לא צברה חובות נוספים, דבר אשר מעיד כי החייבת הייתה שרויה באותה העת במצב אשר תרם להסתבכותה הכלכלית והותיר אותה שקועה במשך כ- 30 שנה תחת עול החובות, כך שבנסיבותיה אין לזקוף לה חוסר תום לב ביצירתם".

לאור כל האמור, הורתה הרשמת על סגירת 10 תיקי הוצאה לפועל כנגד החייבת, ובתיקים שנותרו הורתה על תשלום סך כולל של 39,090 שקלים בצו תשלומים במסגרת תיק האיחוד על סך 1,000 שקלים לחודש, עד לסילוק מוחלט וסופי של החוב.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות