רופא שיניים ביצע "טיפול יתר" ויפצה ב-185 אלף שקל

בפסק דין חשוב בתחום זכויות המטופלים נקבע כי הרופא יישא בעלות תיקון טיפול שביצע וכן ישלם פיצוי למטופלת על פגיעה באוטונומיה שלה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

שופט בית משפט השלום בתל אביב, משה תדמור ברנשטיין, קבע לאחרונה פסק דין חשוב בתחום זכויות המטופלים, שבו רופא שיניים יישא בעלות תיקון טיפול שביצע ובנוסף יפצה את המטופלת בסך כולל של 185 אלף שקלים, על פגיעה באוטונומיה שלה וטיפול יתר.

המקרה התחיל כאשר המטופלת, אישה בת 60, פנתה לרופא שיניים על מנת לקבל טיפול שיננית שכלל טיפולי שורש והתקנת כתרים. לאחר הטיפול, היא פיתחה תסמונת כאב נדירה, אך לא נמצא קשר ישיר בין הטיפול לבין התסמונת.

המטופלת והרופא הכירו עוד מלפני כ-30 שנים והיא פנתה אליו לאחר שחוותה התפוררות של שיניה הקדמיות. הרופא קבע מתווה טיפול שהסתיים לא לשביעות רצון המטופלת, מה שהוביל להגשת תביעה . בתביעתה, היא טענה שהרופא ביצע ‘טיפול יתר’ שגרם לה לפתח תסמונת כאב ורגישות בלסת, וכן שהרופא לא סיפק לה מידע מספק על הטיפול, כך שהטיפול נעשה ללא הסכמה מדעת.

מנגד, הרופא טען שהטיפול בוצע בהסכמת המטופלת ובהתאם לפרקטיקה הנהוגה, ללא רשלנות כלשהי מצדו. לצורך בירור התביעה, מונתה מומחית מטעם בית המשפט, אשר שללה רשלנות רפואית מצד הרופא בעצם הטיפול. המומחית קבעה שהרופא ביצע אמנם ‘טיפול יתר’, אך איכות הטיפול הייתה סבירה. עוד היא קבעה שהמטופלת סובלת מתסמונת נפשית המתבטאת באי-נעימות כשהפה סגור, ושהסיבה המדויקת להיווצרותה אינה ידועה.

"פגיעה באוטונומיה"

השופט משה תדמור-ברנשטיין אימץ את מסקנות המומחית וקבע כי לא הוכחה רשלנות רפואית מצד הרופא בביצוע הטיפול. עם זאת, הוא קבע שהמצב שונה ביחס להתנהלות הרופא “סביב” הטיפול, ובפרט ביחס למידע שסיפק למטופלת לפני שהתחיל לשקם את שיניה. השופט ציין שלא הוכח כי המטופלת קיבלה הסבר על הסיכונים הכרוכים בטיפול, וכי הרופא “קימץ במידע, הסברים ונימוקים רפואיים שנדרש להם על פי חוק”, ובכך לא פעל למלא אחר חובותיו על פי הדין.

השופט הדגיש שהמטופלת הסכימה לטיפול שניתן לה, אך בנסיבות שתוארו לא מדובר ב"הסכמה מדעת", ומכאן שהרופא פגע באוטונומיה שלה בבחירת מתווה הטיפול שיבוצע בפיה. השופט חידד שבהינתן התסמונת ממנה היא סובלת, הגם שנקבע שהרופא אינו אחראי לה, ייתכן שמועצמת אצל האישה תחושת הפגיעה באוטונומיה.
בסופו של דבר, השופט פסק שעל הרופא לשלם למטופלת 30 אלף שקלים עבור תיקון ‘טיפול יתר’ שביצע בפיה וכן 120 אלף שקלים עבור הפגיעה באוטונומיה שלה. בנוסף, חויב הרופא לשלם למטופלת שכ"ט עו"ד בסך 35 אלף שקלים והוצאות משפט.

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט משה תדמור-ברנשטיין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות