חוק הבוררות המסחרית אושר בכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שצפויה להקל על המגזר העסקי ולקבוע כי בוררויות בינלאומיות יוכלו להיערך בישראל
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה בוררות משא ומתן מו"מ חוזה חתימה
אילוסטרציה evanto

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבוררות המסחרית הבינלאומית, הקובעת כי בוררויות בינלאומיות יוכלו להיערך בישראל. ההצעה תקל בצורה משמעותית על המגזר העסקי.

החוק החדש, שהוכן על ידי המחלקה הבין לאומית בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, מאמץ את חוק המודל של ועדת האו"ם למשפט בינלאומי מסחרי UNCITRAL, שמקובל במדינות רבות ברחבי העולם ומהווה את המסגרת המשפטית המקיפה ביותר לקידום ותמיכה בבוררויות בינלאומיות. בעשורים האחרונים השימוש בבוררות כמנגנון ליישוב סכסוכים מסחריים בינלאומיים גדל באופן משמעותי.

צמצום גבולות

ואולם, צדדים להתקשרויות מסחריות חוצות גבולות חוששים פעמים רבות מניהול בוררות במדינה שדיני הבוררות הבינלאומית שלה אינם מוכרים ואינם תואמים לאמות מידה בינלאומיות. בחוק מאומץ הסטנדרט הבין-לאומי המוביל בתחום. הוא כולל הסדרה של שלביו השונים של הליך בוררות מסחרית בינלאומית, החל משלב ההסכמה לבוררות ועד לשלב אכיפת פסק הבוררות, ומעגן עקרונות יסוד מקובלים בבוררות בינלאומית בהם דגש על כיבוד מירבי של רצון הצדדים, וכן הענקת סמכויות רחבות להרכב הבוררים תוך צמצום סמכות ההתערבות של בתי משפט בהליכים.

החוק יקל על חברות ישראליות להציע את ישראל כמושב בוררות בהתקשרויותיהן עם חברות זרות, ובכך צפוי לחזק את האטרקטיביות של ישראל כמושב לקיומן של בוררויות בינלאומית. הנוסח הסופי של החוק אומץ בוועדת החוקה של הכנסת, בהשתתפות אנשי מקצוע מהמגזר הפרטי ומהאקדמיה המתמחים בנושא. לאחר אימוץ החוק צפויה מזכירות UNCITRAL לצרף את ישראל לרשימת מדינות חוק המודל שמונה כ- 90 מדינות ועוד כמה עשרות תחומי שיפוט.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות