2 מיליון שקל פיצוי לחניך בקורס רחיפה שהפך נכה

ביהמ"ש קיבל את תביעתו של החניך שנפגע בתאונת רחיפה בחוף בבת ים ונקבעה לו נכות צמיתה של 63 אחוזים. "ביה"ס סיפק מצנח פגום"
רונן לוי |
מצנח רחיפה, ארכיון. צילום: פלאש 90

חניך בקורס רחיפה שהתרסק והפך לנכה יפוצה בכ-2 מיליון שקלים, בין השאר ע"י רשות תעופה אזרחית (רת"א), כך פסק לאחרונה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, ובכך הביא לסיומה של סאגה משפטית ארוכת שנים.

על פי פסק-הדין, תאונת הרחיפה אירעה בחוף הנכים בבת ים. ביום האחרון של ההדרכה המעשית בקורס מצנחי רחיפה בסיסי בבית הספר 'עגור', עת המריא התובע מגבעה עם מצנח רחיפה לא ממונע, וזמן קצר לאחר מכן, המצנח קרס, והתובע התרסק ביחד איתו על צלע ההר.

כתוצאה מהתאונה נפצע התובע באורח קשה, ונקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של יותר מ-63 אחוזים. הוא נאלץ לעבור שלושה ניתוחים ברגלו, שלוו בתקופות אשפוז ושיקום ממושכות, כל זאת מבלי שחלה הטבה משמעותית במצבו. במשך כשלושה חודשים לאחר האירוע היה מרותק לכיסא גלגלים, ובמשך שנתיים נוספות נעזר בקביים בעת הליכה.

בית-המשפט קיבל בפסק-הדין את טענות באי כוחו של התובע, וקבע, כי התאונה התרחשה עקב רשלנותו של בית הספר לרחיפה 'עגור', ששלח את התובע לצניחה ברוח מסוכנת עם מצנח פגום, וגם בשל רשלנותה של רת"א (הרשות לתעופה אזרחית), שאמנם התלתה את רישיונו של בי"ס 'עגור' להכשיר תלמידים, אך מעולם לא אכפה את ההתליה הזו.

תאונת מיותרת

בית-המשפט קיבל בפסק-דינו את הטענות למצנח פגום, שחוק ובלוי, שאליו הצטרפה הדרכה כושלת, שנערכה כשעה בלבד בביתו של בעלי בית הספר, ובנוסף, הוראה של מדריכי הקורס לתלמיד לצנוח ברוח מסוכנת, תרמו יחדיו לתאונה הקשה והמיותרת.

עוד נקבע בפסק-הדין, כי הבעלים של בית הספר העלים מזירת התאונה את המצנח, את מכשיר הקשר, והשפיע על העדים לאירוע (שני חניכים נוספים בקורס) שלא להעיד. בנוסף על כך, בעלי בית הספר, לא בדק ולא תיעד ביומן הפעילות את תנאי מזג האוויר, את כיוון הרוח, עוצמתה ומהירותה וגם לא את גובה הגבעה ממנה קפץ החניך.

באשר לאחריות רת"א, קבע השופט, כי זו נהגה ברשלנות, כשלא בדקה אם בית ספר עגור הפסיק את פעולתו בעקבות שלילת רישיונו, וכשלא נקטה בהליך מתאים על מנת לאכוף את החלטתה ולדאוג לכך שבית הספר יפסיק להכשיר תלמידים בתחום. יתרה מכך, נקבע, כי על רת"א היה לפרסם אזהרה, שבה היא מיידעת את הציבור אודות שלילת רישיונו של ביה"ס 'עגור', אך היא לא עשתה כן. לדברי השופט, אלמלא מחדליה של רת"א, 'עגור' היה מפסיק את פעילותו, והתובע ממילא לא היה נרשם ללימודים בבית הספר, וכפועל יוצא מכך התאונה לא הייתה מתרחשת.

התביעה הוגשה תחילה גם נגד עיריית בת ים, שבחופיה אירעה התאונה, אולם העירייה הגיעה עם התובע, לכדי הסכם פשרה, מבלי להמתין לפסק-הדין, במסגרתו פיצתה אותו ב-150 אלף שקלים. בסיכומו של דבר נקבע בפסק הדין, כי 'עגור' נושאת ב-80 אחוז מהאחריות לנזקים שנגרמו לתובע, ואילו רת"א נושאת ב-20 אחוז.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות