הנפגעים העקיפים במלחמה – ילדים להורים פרודים

סכסוך בין בני זוג פרודים שפונו מעוטף עזה בעקבות המלחמה הגיע לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לשהות בבית מלון בים המלח או באילת
גילי סיוון-כהן |
מפונים מישובי עוטף עזה בים המלח (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה). צילום: פלאש 90

גם במלחמה סכסוכים בין בני זוג יכולים לגרום נזק לילדים. בני זוג פרודים שגרים באזור עוטף עזה שרדו את התופת ויצאו ממנה בחיים. למרות זאת, בין ההורים התגלעה מחלוקת היכן ישהו בני המשפחה, האם ישהו עם המפונים שפונו לבתי המלון בים המלח או האם עם המפונים שפונו למלונות בעיר אילת. בסופו של דבר נקבע כי הילדים ישארו באותו בית מלון וההורים יתחלפו כל שבוע ובית המשפט גם ציין את חובת מנהלת תקומה למצוא פתרונות לילדים שהוריהם גרושים.

מספר חודשים לפני המלחמה, החל משבר זוגי בין שני בני הזוג שהוביל לפרידה. יום לפני שהתקיים הדין בעניינם בבית משפט לבירור המחלוקת פרצה המלחמה ובני הזוג וילדיהם ניצלו בנס ופונו מבתיהם ובני הזוג לא הצליחו בימים הראשונים של הפינוי מביתם לקיים תקשורת תקינה ביניהם, לא הצליחו להחליט אפילו לאן הם יפונו. בית המשפט נדרש לדבר וקבע בתחילה הסדר קינון של ילדי הצדדים כאשר קיבלו במלון אחד חדר משפחה ובמלון האחר רק חדר קטן.

בדיון שנערך בימים האחרונים בעניין קושי שהתגלה בין הצדדים לעניין השימוש בחדרי המלון נקבע דיון דחוף ובו הוברר שבשל השהייה במלון בלא לוח זמנים קבוע, בלא שגרה טיפולית או בכלל, תלושים מביתם ונעדרי יכולת התארגנות בשל המוחלשות המובנית בגין מצבו של התא המשפחתי. חלה התדרדרות משמעותית במצבם של הילדים ובית המשפט מינה לילדים אפוטרופוס לדין שהצביעה על מעורבות של הילדים בסכסוך בין הוריהם וכן על חשש למערכת היחסים בין שני הילדים לאימם וזאת נוכח העובדה שגם על פי מה שמוסרים הילדים וגם על פי מה שמוסר האב הם חשופים לטענות האב כלפי האם.

מצב שביר

השופטת רותם קודלר עיאש קבעה כי באופן מידי הם יעזבו את העיר אילת ויעברו להתגורר במלונות מפונים בעיר תל אביב וזאת הן על מנת לאפשר להם גישה למרחב טיפולי זמין ומידי לילדים במרכז הארץ והן על מנת לאפשר להם גישה לחיפוש מגורים באזור מרכז הארץ. השופטת גם ציינה שראוי שמנהלת המפונים "תקומה" וכן מוסדות הביטוח הלאומי ייקחו לתשומת ליבם כי במקרים שבהם הורים מגדלים ילדים בחלוקת זמנים שוויונית ובאחריות הורית משותפת, לכתחילה ישולמו המענקים בחלוקה שוויונית לשני ההורים.

פרט לכך השופטת התייחסה לחובת מנהלת "תקומה" להידרש בצורה יותר מותאמת לצרכי ילדים שהוריהם התגרשו ועל החובה לאפשר לילדי המפונים שהוריהם גרושים פתרונות מגורים עם שני ההורים במלונות המפונים. "בלתי סביר להתעלם מחובת מדינת ישראל לאפשר לילדי המפונים מגורים ראויים אצל כל אחד מהוריהם וזאת בין אם חלוקת זמני השהות היא שוויונית ובין אם חלוקת זמני השהות איננה שוויונית בין שני בתי ההורים. יש חשיבות גבוהה לאפשר לילדים להורים גרושים או הורים שנפרדו, בין לפני פרוץ המלחמה ב 07.10.2023 ובין אחרי פרוץ המלחמה, קשר תקין עם שני הוריהם וכאשר המשפחה מקבלת רק חדר משפחתי אחד הדבר עלול לגרוע מזכות הילדים למגורים הולמים עם שני הוריהם", כתבה השופטת קודלר עיאש והוסיפה: "יש לזכור כי מצבם של ילדים בעת החירום הזו הוא שביר אך מצבם של ילדים להורים גרושים שמתנהל ביניהם סכסוך בעצימות גבוהה והם מפונים מביתם, הוא שביר עוד יותר ומצריך התייחסות מיוחדת והקצאת משאבים נוספת".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת רותם קודלר עיאש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות