שינויים בחוק ההתיישנות בעקבות המלחמה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק ההתיישנות שמאפשרת הארכה בהגשת תביעה למי שנבצר ממנו לעשות כן בשל מצב החירום
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק ההתיישנות (תיקון מס' 9 – הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2024. בהצעה תמכו 14 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.

מוצע לקבוע עילה להארכת התיישנות ולפיה אם נבצר מתובע להגיש תביעה שאינה עוסקת במקרקעין בשנה האחרונה של תקופת ההתיישנות, בשל פעולות האיבה שאירעו בתקופת המצב המיוחד או פעולות המלחמה, לא תתיישן תביעתו לפני שעברה שנה מיום תחילתו של החוק המוצע, וכאשר מדובר בתובע מאוכלוסייה מיוחדת כמפורט בחוק (כדוגמת משרת בשירות מילואים) – לפני שעברו 18 חודשים מיום התחילה.

כמו כן, מוצע לקבוע כי ביחס לתביעות שהתיישנו בתקופה שמיום ה-7 באוקטובר 2023 עד לתחילתו של חוק זה, יראו את התביעות כאילו לא התיישנו ותקופת ההתיישנות תוארך עד תום תשעה חודשים מיום התחילה.

הסוף לא ידוע

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מכיוון שסופו של המצב המיוחד בעורף אינו ידוע, הגשת תובענות אזרחיות לבתי המשפט אינה נמצאת בראש סדר העדיפויות של האזרחים, ותביעות רבות נמצאות בסיכון להתיישן, וייתכן שחלקן אף התיישנו. חוק ההתיישנות, התשי"ח-1958 בנוסחו כיום אינו נותן מענה לסיכון זה.

למרות שקיימת אפשרות טכנית לפתוח בהליכים אזרחיים, חלק ניכר מאזרחי מדינת ישראל מתמודד עם קושי משמעותי לעשות זאת, כמו לדוגמה תושבים שפונו מבתיהם ואין בידיהם המסמכים הנחוצים להגשת תובענה או המשרתים בכוחות הביטחון שאינם יכולים להתפנות להגשה וניהול של תובענה בתקופה זו. קושי זה מעמיד את תביעתם בסיכון להתיישנות וכן קיים חשש כי בשל העדר הפניות של אזרחי ישראל לפתוח בהליכים אזרחיים, תביעות מסוימות כבר התיישנו".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות