הקלות חדשות בהוצאה לפועל

מצב החירום בלשכות ההוצל"פ הסתיים ובהתאם לכך יינתנו במהלך החודש הקרוב הקלות לחייבים והקלות נרחבות יותר לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה
גילי סיוון-כהן |
משרדי ההוצאה לפועל בירושלים. ארכיון. צילום: פלאש 90

מצב החירום המיוחד בלשכות ההוצאה לפועל הסתיים אתמול (יום א') בהתאם לכך יינתנו בחודש ינואר 2024 הקלות לכל החייבים בהוצאה לפועל, והקלות נרחבות יותר, לאלה המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה.

גם במרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, ברשות האכיפה והגבייה, לא יינקטו הליכים נגד חייבים המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה ויוארכו מועדים אחרונים לתשלום קנסות שמועדם תשלומם בחודש ינואר 2024.

שר המשפטים חתם על תקנות ההוצאה לפועל (סדרי דין בלשכות ההוצאה לפועל)(חרבות ברזל)(הוראת שעה), התשפ"ד-2023, לפיהן בתום מצב החירום ביום 31.12.23 מערכת ההוצאה לפועל תחזור ככלל לשגרת עבודה רגילה. עם זאת, בהתאם לתקנות אלה, יינתנו הקלות בדרגות שונות לחייבים בהוצאה לפועל, בתקופה שעד ליום 31.1.24.

הקלות לזכאי הגנה

בהתאם לכך ועל פי תקנה 3 לתקנות, יינתנו הקלות לחייבים המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו כתוצאה מהמלחמה ושהוגדרו כ"זכאי הגנה", ובהם: חיילים, שוטרים, סוהרים, כבאים, הרוגים (מפעולת איבה או מלחמה), חטופים או נעדרים וכן לפצועים המאושפזים לתקופה של 7 ימים לפחות (כתוצאה מפעולת איבה או מלחמה).

אוכלוסייה נוספת שתזכה להגנה הם חייבים שהם קרובי משפחה של האוכלוסיות אשר הושפעו ישירות מהמצב, והוגדרו כ"קרוב של זכאי להגנה", ובהם: בת זוג של חייל או בן זוג, הורה או ילד, של חטוף, נעדר, פצוע או אדם שנהרג בפעולות האיבה או פעולות מלחמה.

כאמור, כל מי שנכנס בגדר האוכלוסיות המוגנות כ"זכאי להגנה" או כ"קרוב של זכאי להגנה", יזכה להגנה ולמעשה לא ניתן יהיה לנקוט נגדו את כל ההליכים שאותם לא ניתן היה לנקוט בתקופת מצב החירום, ובכללם: פתיחת תיק בהוצאה לפועל (למעט ביצוע פסק דין מזונות כשהזוכה אינו המוסד לביטוח לאומי) ונקיטת הליכים, אלא אם כן צורפו לבקשה ראיות או תצהיר המצדיקים את הגשת הבקשה במצב החירום המיוחד.

בנוגע להליכים כנגד כלל החייבים שאינם באוכלוסיות המוגנות, לא ניתן יהיה בכלל לנקוט את ההליכים הבאים – עיקול ותפיסת מיטלטלין למעט מכירת מיטלטלין שכבר נתפסו, תפיסת רכב למעט מכירת רכבים שכבר נתפסו, פינוי לרבות הודעת פינוי, צו הבאה וצו מאסר. כחריג מיוחד בלבד, לרשם ההוצאה לפועל תהיה הסמכות להורות, כי הליכים אלה יינקטו גם בתקופת הוראת השעה, אך זאת מטעמים מיוחדים.

יודגש, כי חייב שבעצמו הושפע מהמלחמה והוגדר כזכאי הגנה, יקבל הגנה באופן שההליכים שבהם לא ניתן לנקוט ייחסמו אוטומטית במערכת הטכנולוגית של ההוצאה לפועל וזאת ללא צורך בהגשת בקשה או הודעה מצד החייב. אשר לקרובי המשפחה של הזכאי להגנה, על מנת שלא ייפתחו נגדם תיקי הוצאה לפועל ולא יינקטו נגדם הליכים, יהיה עליהם להודיע כי הם עונים להגדרת "קרוב משפחה של זכאי להגנה".

כמו כן, על פי תקנה 2 לתקנות, במהלך הוראת השעה, כאשר רשם יקבע מועד לדיון או מועד חדש להגשת מסמך, יהיה עליו לשקול את כלל הנסיבות ואת המצב המיוחד בעורף ולהתחשב בהם.

הוראת שעה

במרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות שברשות האכיפה והגבייה, ייעשה מהלך דומה באופן שלא יבוצעו הליכים נגד חייבים המשתייכים לאוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה בהתאמה לתקנות ההוצאה לפועל שנקבעו בהוראת השעה. במרכז לא יבצעו הליך של מאסר חלף קנס, למעט ביחס לאסירים שכבר מרצים מאסר, תפיסות רכבים תבוצענה אך ורק במצבים מיוחדים, וחייב שהוא עצמו מוגדר כ"זכאי הגנה" יזכה להגנה אוטומטית, באופן שההליכים שבהם לא ניתן לנקוט נגדו, ייחסמו במערכת. באשר לקרוב משפחה של חייב במרכז לגביית קנסות הזכאי להגנה, על מנת שלא יינקטו נגדו הליכים, עליו יהיה להודיע, כי הוא עונה להגדרה "קרוב משפחה של זכאי להגנה".

בנוסף ובהתאם לחוק דחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל)(חוזה, פסק דין או תשלום לרשות), התשפ"ד-2023, חייבים שקיבלו קנסות, אשר המועד האחרון לתשלומם חל במהלך חודש ינואר 2024, ייקבע להם מועד חדש לתשלום ביום 1.3.24, כלומר, יידחו תוספות הפיגורים על קנסות שאמורים להיות משולמים בחודש ינואר 2024. מהלך זה מצטרף למהלך קודם שיזמה רשות האכיפה והגבייה, של הפחתת תוספות הפיגורים, לכלל האוכלוסייה. כאשר המועד לתשלום הקנס חל בין 07.10.2023 לבין 31.12.2023 אפשרה רשות האכיפה והגבייה לכל האוכלוסייה לשלם את הקנסות בערכי המקור עד לתאריך 1.2.2024.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות