46 חודשי מאסר לנאשם שהרשע בסחר בקוקאין

ביהמ"ש גזר את העונש על אימן מסארווה, שהורשע על פי הודאתו כי ביחד עם אחרים סחר בסמים ובין היתר מחר כ-98 גרם קוקאין לסוכן משטרתי
גילי סיוון-כהן |
סחר בסמים קוקאין
סחר בסמים, אילוסטרציה envato

שופט בית משפט המחוזי בחיפה, אבי לוי, גזר 46 חודשי מאסר לריצוי בפועל, קנס בן 3000 שקלים, על אימן מסארווה הורשע על-סמך הודאתו בשתי עבירות שעניינן סחר בסם מסוכן ובעבירת החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית. עניינו של נאשם זה הופרד מעניינם של אחרים שהואשמו עימו בכתב האישום מאחר שסמוך למועד שנקבע למתן גזר דינם נתגלה, כי הנאשם סובל מגידול ממאיר וזקוק להתערבות רפואית דחופה.

על פי הכרעת הדין, הנאשם מכר לסוכן משטרתי סם מסוכן מסוג קוקאין במשקל כולל של 98.25 גרם נטו. ולאחר מכן סיפק שוב באמצעות שותפיו סם מסוכן מסוג קוקאין במשקל כולל של 99.69 גרם נטו. לנאשם, בן 51, ארבע הרשעות קודמות שבגינן ריצה הנאשם ארבע שנות מאסר ומחצה. בית המשפט עמד על כך, שהמעשים שבעשייתם הורשע הנאשם חמורים שכן הוא "הרוח החיה" אשר הניעה את ביצוען של עסקאות הסמים אל מול הסוכן. הוא סחר פעמיים בכמות בלתי מבוטלת של סם מסוכן מסוג קוקאין והחזיק בו שלא לצריכה עצמית, תוך שהוא מפעיל את יתר הנאשמים לבצע עמו את פעולות אלו או לסייע לו.

מעשיו של הנאשם היו מודעים ומכוונים לביצוע העסקה. חלקו בביצוע העבירה כאמור הוא המרכזי ביותר. הוא אמנם הסתייע וביצע בצוותא את העסקאות עם הנאשמים האחרים, אך קשירת הקשר והתכנון המוקדם מיוחסים בעיקר אליו. כתוצאה מביצוע מעשיו עלולים היו להיגרם נזקים ממשים לבריאותם של בני אדם בשים לב לאופי הסמים וכמותם. בפועל, לא נגרמו נזקים כתוצאה מהמעשה, שכן הסמים סופקו לסוכן.

בית המשפט ציין, כי על הערכים החברתיים שבהם פגעו מעשיו של הנאשם אין צורך להכביר מילים. ביצוען של שתי עבירות שעניינן סחר בסמים מסוכנים פוגעת בערכים הנוגעים בשמירה על בריאות-הציבור וההגנה עליו מפני פגיעתו מעבירות הנלוות לעבירות הסמים. נוכח אופי הסם שנסחר (בשתי הזדמנויות שונות) ראוי לקבוע, כי מידת הפגיעה בערכים הללו, כפי שזו ניבטת ממעשיו של הנאשם היא גבוהה.

עבר פלילי

בית המשפט נטל בחשבון את העובדות הבאות: הנאשם נטל אחריות על מעשיו, הודה במשפטו, חסך זמן שיפוטי ונטל אחריות מלאה על מעשיו תוך הבעת חרטה, צער ובושה. עברו הפלילי של הנאשם אינו נקי. הנאשם החל בתהליך טיפולי מסוים בזמן מעצרו; לבני משפחתו של הנאשם נגרם וייגרם נזק כלכלי פועל יוצא של מאסרו. הנאשם חלה בסרטן במהלך מעצרו והוא זקוק לניתוח לשם הסרת הגידול. סיכויי החלמתו של הנאשם לאחר קבלת טיפול מתאים הם גבוהים; מחוות הדעת הרפואית שהוגשה עלה, כי אין בהשתת עונש מאסר מאחורי סורג ובריח כדי לסכן את חייו של הנאשם או למנוע ממנו טיפול הולם שעלול לקצר את חייו.

נקבע, שמשאלה הם פני הדברים, אין עסקינן כאן במקרה חריג המצדיק סטייה ממתחם העונש ההולם מטעמי צדק; עם זאת, אין להתעלם כליל ממצבו הרפואי של הנאשם. השהות מאחורי סורג ובריח היא קשה לאדם בריא; היא קשה שבעתיים לאדם הסובל מבעיה רפואית משמעותית, הן במישור הגופני הן במישור הנפשי. החלמה ושיקום היא תקופה קשה לכל אדם; היא תקופה קשה עוד יותר למי שחירותו נשללה ממנו. משכך, ראוי להתייחס אל אדם המרצה עונש כשהוא סובל ממחלה משמעותית או כשהוא מצוי בהליכי שיקום והבראה כמי שסבלו פועל יוצא משלילת חירותו רב יותר. בכך יש להתחשב עת גוזרים את עונשו. לפיכך, הוחלט להתחשב במצבו הרפואי בגדרי מתחם הענישה שנקבע.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אבי לוי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות