אסירים פלסטינאיים לא ביטחוניים יוכלו לצאת לחופשות במקרים חריגים

על רקע עתירת אסיר השפוט ל-35 שנות מאסר, קיבל ביהמ"ש את עמדת שב"ס כי קיימת הצדקה לנקוט גישה מחמירה בעניינם של אסירים תושבי הרש"פ
דניאל בן חמו |
צילום: פלאש 90

אסירים פלסטינאיים לא ביטחוניים יוכלו לצאת לחופשות במקרים חריגים, זאת על רקע עתירה שהוגשה לביהמ"ש וקיבלה את עמדת שירות בתי הסוהר. בשנת 2015 שללה הוראות פקודת נציבות בתי הסוהר חופשות אסירים באופן גורף עבור תושבי הרשות הפלסטינית המוחזקים בכלא ושאינם ביטחוניים. אסיר שנידון ל-35 שנות מאסר עתר לאחרונה על ההחלטה הזו אך עתירתו נדחתה. בהחלטה שניתנה בימים האחרונים קיבל בית המשפט את עמדת שירות בתי הסוהר והמדינה כי קיימת הצדקה לנקוט גישה קבוצתית שונה ומחמירה בעניינם של אסירים תושבי הרשות הפלסטינית (שאינם אסירים ביטחוניים), כך שככלל לא יהיו זכאים לצאת לחופשות "רגילות" מן הכלא, אולם הורה לשירות בתי הסוהר לתקן את פקודת החופשות בתוך 6 חודשים, באופן שיותיר שיקול דעת לבחון במקרים חריגים בלבד.

העותר, תושב הרשות הפלסטינית מרצה עונש מאסר עולם שנקצב ל-35 שנים. בהיותו בן 22 שנים, הרשיע בית המשפט המחוזי ירושלים את העותר בעבירה של גרימת מוות בכוונה תחילה וכן בעבירות של ניסיון רצח ושוד בנסיבות מחמירות. העותר נהג לקיים יחסי מין הומוסקסואליים בתשלום, ובשתי הזדמנויות שונות שדד את בני זוגו באלימות קשה. אלו השאלות המרכזיות שמתעוררות בעתירת אסיר זו.

תיקון פקודה

לאחרונה הוא ביקש לשלבו בסבב חופשות, בהן ישהה בבית אחיו שהינו תושב ישראל המתגורר במזרח ירושלים. בקשתו נדחתה אך על בסיס תוֹשבוּתוֹ, מבלי שנערכה בדיקה פרטנית של נתוניו. לטענתו זה לא נעשה כדין והן לא תואמות את עקרונות המשפט המינהלי.

כאמור, השופט מיכאל קרשן קבע כי קיימת הצדקה לנקוט גישה קבוצתית שונה ומחמירה בעניינם של אסירים תושבי הרשות הפלסטינית, אולם בצד זה נקבע כי נציב שירות בתי הסוהר לא היה רשאי, כפי שעשה בשנת 2015, לכבול את שיקול דעתו כך שבשום נסיבות לא יוכל לבחון סטייה מן הכלל האמור, וכל זאת בניגוד לכלל יסודי במשפט המנהלי המחייב בדיקה פרטנית ואף לפסיקה קודמת של בית המשפט העליון באותה סוגיה.

בית המשפט הורה לשירות בתי הסוהר לתקן את פקודת החופשות בתוך 6 חודשים, באופן שיותיר שיקול דעת לבחון במקרים חריגים בלבד אישור חופשות לאסירים תושבי הרשות הפלסטינית. השופט קרשן גם קבע כי עד לתיקון יוחל בעניינם של אסירים תושבי הרשות הפלסטינית שאינם מסווגים כאסירים ביטחוניים הדין שקדם לתיקון פקודת החופשות בשנת 2015, שכלל פתח צר לבחינת בקשות פרטניות לחופשה, בהתקיים תנאים מסוימים.


לצפייה ודירוג כבוד השופט מיכאל קרשן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות