בעקבות המלחמה – מתווה חנינות חדש

נשיא המדינה ושר המשפטים החליטו על הפעלת מתווה מיוחד עבור בעלי חובות אשר נקלעו למצב כלכלי קשה בשל המלחמה ומתקשים לעמוד בתשלומים להם התחייבו
מעיין לביא |
אילוסטרציה envato

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים יריב לוין החליטו על הפעלת מתווה חנינות מיוחד עבור בעלי חובות בגין קנסות, לרבות בתחום התכנון והבנייה, אשר נקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המלחמה ומתקשים לשלם את חובותיהם בתקופת משבר קשה זו.

במסגרת המתווה יוענקו הקלות בקנסות עבור לוחמים בסדיר ובמילואים בצה״ל ובכוחות הבטחון, משפחות שכולות ומשפחות החטופים, וכן עבור משפחות מפונים ומי שביתם נפגע במלחמה – אשר נקלעו למצוקה כלכלית בשל המלחמה.

קשיי תעסוקה על רקע המלחמה

המתווה נולד מתוך ההבנה כי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", בשמחת תורה, ה-7 באוקטובר 2023, רבים מתושבי המדינה מתמודדים עם קשיי תעסוקה ופרנסה וזאת בנוסף למחירים הקשים שגובה המלחמה מאזרחי המדינה בחזית ובעורף. המתווה אינו מונע הגשת בקשות שלא על פי המתווה המיוחד, כך שכל מי שנקלע למצוקה כלכלית יוכל לפנות בבקשה להקלה על פי הכללים הרגילים בבקשות חנינה.

מתווה החנינות המיוחד יכיל בתוכו גם הקשר ייחודי של תחום התכנון והבנייה, בו יודגש הקושי בעמידה בתשלום קנסות שהוטלו על מי שבנה למטרת מגורים ביישובים בהם קיים אתגר תכנוני משמעותי. מתווה זה גובש על רקע פניות שעלו בביקורי הנשיא אצל משפחות שכולות בעדה הדרוזית ובחברה הבדואית, ופניות נוספות לשר המשפטים, ועל רקע פנייתו של מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית השייח מואפק טריף לנשיא המדינה, אשר התייחסו לקושי של בנות ובני העדה הלוחמים במערכה להתמודד עם תשלום קנסות כבדים בעת הזאת.

במסגרת המתווה, השימוש בסמכות החנינה ביחס להקלה בעונשי הקנסות יהיה רחב מן הרגיל וזאת בשני הקשרים שיפורטו להלן ובשים לב למאפיינים שונים.

מתווה חנינה בדרך של הקלה בקנסות

מתן חנינה יישקל בהתקיים התנאים הבאים:

  1. הפונה הוא לוחם בשירות סדיר או בשירות מילואים במלחמת "חרבות ברזל" או מי שתרם תרומה משמעותית לביטחון המדינה.

  2. הפונה הוא בן משפחה מדרגה ראשונה של מי שנפלו או נרצחו בפעולות האיבה או פעולות המלחמה, שאירעו בתקופה שמיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד תום תקופת תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף או עד תום הפעולות הצבאיות המשמעותיות, לפי המאוחר.

  3. הפונה הוא בן משפחה מדרגה ראשונה של חטוף או נעדר לפי חוק התגמולים לבני משפחה של נעדרים או חטופים בפעולת איבה או במלחמה, התשפ"ד- 2023, או מי שהיה חטוף והוחזר לישראל ובן משפחתו.

  4. הפונה הוא מי שהתגורר ערב תחילת המלחמה ביישוב שהתפנה, המנוי בתוספת לחוק דחיית מועדים (הוראת שעה-חרבות ברזל) (חוזה, פסק דין או תשלום לרשות), התשפ"ד-2023, או שהפונה הוא מי שביתו נפגע במלחמה.

5.הקנסות הוטלו בעקבות הליך פלילי, תעבורתי או מנהלי.

שיקולים נוספים שייבחנו במסגרת ההליך

1.הפונה לא הורשע בעבירה בחמש השנים האחרונות.

2.הפונה פנה להסדרת החוב בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה.

3.לא תלויה נגד הפונה חובה לתשלום פיצוי לנפגעי העבירה, שנקבעה בתיק נושא הבקשה או בתיק אחר.

מתווה חנינה בדרך של הקלה בקנסות – תכנון ובנייה

מתן חנינה על דרך של הקלה בקנסות תכנון ובנייה יישקל בהתקיים התנאים המצטברים הבאים:

1.הפונה הוא לוחם בשירות סדיר או שירות מילואים במלחמת "חרבות ברזל" או מי שתרם תרומה משמעותית לביטחון המדינה, או שהינו בן משפחה מדרגה ראשונה (המתגורר עמו) של לוחם או מי שתרם תרומה משמעותית לביטחון, או של חלל צה"ל או כוחות הביטחון.

2.הקנס הוטל על הלוחם או על קרוב משפחתו מדרגה ראשונה, בגין נכס המשמש למגורים (ולא לשימושים אחרים כגון מסחר או תעשייה), ובלבד שהמגורים נועדו לטובת לוחם (או מי שתרם תרומה משמעותית לביטחון המדינה) או קרוב מדרגה ראשונה שלו, המתגורר עמו. לפנייה יצורפו אסמכתאות התומכות בכך שהבנייה נושא הקנס נעשתה לצרכי מגוריו.

3.מדובר ביישוב/שטח שקיימים בו קשיים משמעותיים בהסדרה התכנונית, אשר היוו מכשול בהסדרת הבנייה מבחינת הפונה.

שיקולים נוספים שייבחנו במסגרת הבקשה

1.הפונה לא הורשע בפלילים בחמש השנים שקדמו לבקשה.

2.הנכס לא נבנה על תשתיות לאומיות או ציבוריות או באופן שיהא בו כדי לסכל מימושו של צורך ציבורי.

יודגש, כי הקלות בקנסות במסגרת המתווה יינתנו בכפוף להגשת בקשה פרטנית ושקילת כל מקרה לגופו, לאחר קבלת חוות דעת מהגורמים המוסמכים. ביחס לכל בקשה, ייבחנו לצד המאפיינים שהוזכרו, חומרת העבירות ונסיבותיהן, יתר רכיבי העונש שהוטלו בנוסף לקנסות, גובה הקנסות, מספר תיקי הקנסות העומדים לחובת הפונה, מאמצי תשלום הקנסות, יכולת התשלום ועוד, הכול כמקובל בטיפול בבקשות חנינה מסוג זה.

עוד יודגש כי המתווה המיוחד אינו מונע בקשות חנינה שלא על פי מתווה זה, במסגרת סמכות החנינה הנתונה לנשיא המדינה, וזאת בהתאם לכללים המקובלים. בין היתר, יכול כל מי שנקלע למצוקה כלכלית להגיש בקשה בהתאם למתווים הקיימים להקלה בקנסות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות