פטור מאגרה לנפגע פעולות איבה בהליכי הוצל"פ: "צו השעה"

הנפגע ביקש לממש פס"ד שקובע כי יפוצה מעיזבון המחבל ב-3.3 מיליון שקלים אך המדינה התנגדה לפטור אותו מאגרה. הרשם: "עלינו לוודא מימוש הפיצויים"
אייל חן |
אילוסטרציה envato

נפגע פעולת איבה שנדרס על-ידי מחבל לפני מספר שנים וזכה בפסק דין בפיצוי של כ 3.3 מיליון שקלים מעזבון המפגע, לא ישלם אגרה בבקשה לפתיחת תיק הוצאה לפועל שהגיש, כך קבע רשם ההוצאה לפועל מלשכת ירושלים, אריאל לנגה, "בימי דמים אלו, בעודנו חוזים בבעתה בפעולות טרור רצחניות המבקשות לגדוע פתיל חיינו ולמוטט מפעל חיינו הלאומי, עת צרה היא ליעקוב בה מוטלים מתנו לפנינו צו השעה הוא לוודא כי ימומשו פסקי-דין שנפסקו לטובת נפגעי טרור ופעולות איבה".

מדובר באדם שנפגע לפני מספר שנים בפיגוע דריסה שעקב כך נותר הנפגע נכה לכל ימי חייו. לפני למעלה משנה, הגיש הנפגע לביהמ"ש תביעת נזיקין נגד עזבון המפגע יורשיו ואחרים ובחודש מאי האחרון בהיעדר הגנה התקבלה התביעה ונפסק כי עזבון ויורשי המפגע ישלמו לנפגע פיצוי נזקי ועונשי בסך של 3.3 מיליון שקלים. עד כהן לא שולם לו שקל אחד והנפגע, בקש ממזכירות הוצל"פ לפתוח תיק לביצוע פסק הדין ולפטור אותו מתשלום אגרת פתיחת תיק. בנימוקי הבקשה ציין הלה כי הוא נפצע בפעולת איבה, כי פציעתו הותירה בו נכות קשה בשיעור של 23% לצמיתות, כמו-כן טען הנפגע למצב כלכלי מורכב המונע מבעדו לממן את האגרה בסכום של כ-30 אלף שקלים.

המדינה: "אין מקום להפחתת אגרה"

המדינה הגישה עמדה נחרצת לפיה אין מקום להפחתת אגרה, אין מקום לפטור או לדחיית תשלום האגרה. בהתנגדותה ציינה המדינה כי אמנם היא משתתפת בכאבו של הנפגע ורואה חשיבות עליונה בהושטת סעד ועזרה לנפגעי טרור אותה היטב, אולם בתום בחינתה את הסוגייה הגיעה לכלל מסקנה שאין מנוס אלא מלקבוע כי יש לדחות את הבקשה.

בראשית ההחלטה קבע הרשם לנגה, כי יש ממש בטענת הזוכה והותרת פסק דין לפיצוי שנפסק נגד מחבל כאבן שאין לה הופכין בשל חסרון כיס של הנפגע ממעשי איבה, היא בבחינת חטא על פשע. "גביית החיובים שפוסקים ביהמ"ש נגד מחבלים בכוחה להרתיע מחבלים פוטנציאלים מבצוע פעולתם הזדונית", כתב הרשם בהחלטתו והסביר כי הפעלת סמכות טבועה של רשם הוצאה לפועל אינה כבולה בעבותות למצב כלכלי של זוכה.

אינטרס ציבורי רחב

יחד עם זאת, הבהיר הרשם, כי גם במקרה דנא קיים שיקול כלכלי. אמנם הנפגע לא הצביע על מצב כלכלי אקוטי וקשה המצדיק הפעלת תקנה 19 לתקנות ביהמ"ש אגרות במלואה, אך מתצהירו. מהמסמכים שצרף ומתשובתו שהוגשה עולה כי הכנסת הנפגע מצומצמת והינה כ- 9,000 שקלים, כי הוא נישא לאחרונה וכי אין בידיו לשלם 30 אלף שקלים כדמי אגרת פתיחת תיק. למצב כלכלי זה של הנפגע משקל מסוים בשקלול כולל עת בוחנים הפעלת סמכות טבועה.

הרשם הדגיש, כי הוא עושה שימוש בסמכותו הטבועה לפי חוק ההוצל"פ וקבע שבנסיבות העניין נכון להעניק פטור מתשלום אגרה כך שהאגרה תשולם כתשלום ראשון ע"ח גבייה בתיק. "לנדבך הכלכלי של הנפגע נכון להוסיף בכף הזכות גם נדבכים נוספים לרבות: זכות הגישה לערכאות כזכות חוקתית נעלה, זכות הקניין של זוכה, אינטרס הציבורי הרחב ביישום פסקי דין, הצורך הלאומי במלחמה בטרור גם באפיקים משפטים וכללי הצדק המחייבים למנוע מצב בו יצא חוטא נשכר", סיכם הרשם אריאל לנגה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות