מבט לצפון – קפטן גורג יתחיל לייעץ לכיתות כונונות בצפון

בתולדות המבצעים הביטחוניים של ישראל, ישנן דמויות מעטות שהן שנויות במחלוקת או מרתקות כמו דורון זהבי, המוכר יותר בכינויו הצבאי, "קפטן גורג'". חוקר לשעבר במשטרת ישראל, קפטן גורג היה ידוע בזכות הטקטיקות הקשוחות שלו והמרדף הבלתי פוסק שלו אחר מידע. עם זאת, עם המעבר האחרון שלו לתפקיד יועץ ביטחוני בעקבות שחרורו מהמשטרה, מורשתו של קפטן ג'ורג' קיבלה תפנית חדשה, עוררה דיונים סוערים והחזירה מחלוקות ישנות לאור הזרקורים.
הנשקים שנתפסו במהלך הפשיטה המשטרתית. צילום: דוברות המשטרה

דורון זהבי הוא קפטן גורג' החל לייעץ לרשויות מקומיות בצפון בנושאי ביטחון, והשאיל מניסיונו הרב לפיתוח חוליות כוננותלאור המתיחות הרבה בגבולות הצפון, תפקיד זה מאפשר לו להמשיך ולתרום לביטחון המדינה, אם כי בתפקיד אחר, זהו לא התפקיד הראשון של זהבי בכוחות הבטחון .

זהבי, בעברו קצין בכיר בדרגת רס"ן ביחידת המודיעין 504 ומומחה לפלגים השיעים בלבנון הופקד שימש עד לאחרונה כיועץ מיוחד של משטרת ישראל במחוז ירושלים, באפריל 2010 פרסמה האגודה לזכויות האזרח טענות נגד התנהלותו של היועץ לענייני ערבים במחוז ירושלים, דורון זהבי ביולי 2010 פרסם העיתון "הארץ" ש"קפטן ג'ורג'" מונה ליועץ לענייני ערבים במחוז ירושלים.

כדי להעריך במלואם את המורכבויות סביב קפטן ג'ורג', עלינו תחילה להתעמק באחד הפרקים המשמעותיים ביותר בקריירה שלו – חקירתו של מוסטפא דיראני. כקצין הביטחון של תנועת אמל בלבנון, דיראני היה דמות בעלת עניין רב עבור המודיעין הישראלי. האיש נחשב כמי שמחזיק במידע מפתח על גורלו של רון ארד, נווט ישראלי שמקום הימצאו הפך לנושא שמעסיק את האומה כולה.

במבצע נועז בשנת 1994, סיירת מטכ"ל, יחידת העילית של צה"ל, חטפה בהצלחה את דיראני ממיטתו בלבנון. עם הגעתו למעצר ישראלי, דיראני עבר חקירה אינטנסיבית. בראש צוות החקירה עמד לא אחר מאשר קפטן ג'ורג', שהוכשר למשימה על ידי מפקדיו שלושה שבועות לפני החטיפה.

חקירתו של דיראני הייתה פרשה מתישה, כזו שבחנה את גבולות הסיבולת הן של החוקרים והן של הנחקר. קפטן ג'ורג' וצוותו עשו שימוש במגוון טקטיקות, החל במניעת שינה ועד מניפולציה פסיכולוגית, בניסיון לחלץ מידע על ארד. למרות מאמציהם, דיראני הוכיח שהוא אגוז קשה לפיצוח.

 

"כשנמצאים בתוך חקירה, כשמדובר במחבלים קשים, שמבינים מה שנקרא את החוקים שהמגבילים אותך, לפעמים אתה צריך להראות להם מעט יותר, כדי שהם יבינו שמבחינתך לפחות, הכל מותר" – כך תיאר "קפטן ג'ורג'", שהיה חוקרו של מוסטפא דיראני את מה שהתרחש בחקירתו של דיראני ביחידה 504, בראיון לתכנית "אולפן שישי".

 

ההאשמות נגד קפטן ג'ורג'

עם זאת, שיטות החקירה האינטנסיביות בהן נקטו קפטן ג'ורג' וצוותו זכו לביקורת כבדה כאשר דיראני טען להתעללות קשה במהלך חקירותיו. הוא הגיש תביעה נגד המדינה, בטענה שקפטן ג'ורג' ביצע בו עבירות מין חמורות. האשמות אלה דחפו את קפטן ג'ורג' למרכזה של סערה תקשורתית, כאשר הועלו שאלות לגבי הגבולות האתיים של שיטות החקירה שלו.

בתגובה להאשמות אלה, קפטן ג'ורג' הכחיש בתוקף כל עבירה. הוא טען כי שיטותיו, אף שהן קשוחות, עומדות בכללים ובנהלים המקובלים. הוא טען, כי טענותיו של דיראני הן מסך עשן וניסיון להסוות את העובדה שחשף סודות במהלך החקירה.

שבע שנים אחרי שסיים דרכו בצה"ל החליט זהבי באמצעות עו"ד שלומי ציפורי להגיש תביעה נגד הצבא בבקשה להחזירו לשירות, ולעמוד על חפותו בפרשה תוך כדי המשך הטיעון כי יש קלטות וידאו שמוכיחות את טענותיו. הקלטות אותרו אך הקלטת שתיעדה את הרגעים הקריטיים של החקירה שארכה שלוש שעות – לא נמצאה. בית המשפט העליון דחה את עתירתו של זהבי.

העיתונאי עמרי אסנהיים חשף בתוכנית "עובדה" את הקלטת החסרה בה נראה זהבי יושב ברגע הקריטי של החקירה יחד עם מפקד היחידה, בכיר בקהילת המודיעין, ובכירים נוספים ביחידה.

זהבי התעקש בפני מקורביו, "מפקד היחידה ישב לצדי לאורך החקירה, והוא נתן הנחיות בעצמו. הוא אמר 'תביאו את האלה'. שומעים אותו מדבר בהקלטה".

בסופו של יום בשנת 2020 הסתיימה התביעה בפשרה: בה הוחלט כי  המדינה תשלם לזהבי 800 אלף שקל בלבד, ועוד 159 אלף שקלים שכר טרחה לעורך דינו.

המבוכה המשפטית: אסירים זרים והזכות לתבוע את מדינת ישראל

תביעתו של דיראני  ששוחרר בעסקאת טננבאום בשנת 2004 עוררה דיון משפטי מורכב – האם לאסירים זרים צריכה להיות זכות לתבוע את מדינת ישראל? לשאלה זו היו השלכות מרחיקות לכת, לא רק על דיראני וקפטן ג'ורג', אלא על כל המסגרת המשפטית והביטחונית של המדינה.

סיפורו של קפטן ג'ורג' הוא  סיפור של חקירות בהימור גבוה, דילמות משפטיות וקריירה רצופת מחלוקות. מורשתו כמרגל מעידה על האמצעים הקיצוניים שננקטים לעיתים במרדף אחר הביטחון. עם זאת, תפקידו הנוכחי כיועץ ביטחוני מסמן שינוי, שלב חדש בקריירה שהייתה משפיעה כמו שהייתה שנויה במחלוקת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות