ארבעת השלבים של טקס גירושין בישראל

טקס גירושין בישראל הם טקסים הלכתיים מסורתיים הנערכים בבית הדין הרבני כדי לסיים את קשר הנישואין. התהליך מורכב מארבעה שלבים נפרדים, לכל אחד מהם משמעות ומטרה משלו. כדי להבין טוב יותר את המורכבויות של טקס הגירושין הישראלי, יש צורך להעמיק בתהליך ההלכתי ולנפץ תפיסות מוטעות נפוצות. מאמר זה שואף לספק הבנה מקיפה של ארבעת השלבים של טקס הגירושין בישראל, תוך התמקדות בתפקידם של העדים, בסימבוליות המעורבת ובחשיבותו של כל שלב בתהליך.
גישור - כך תעשו זאת נכון
אילוסטרציה envato

שלב ראשון: הבהרת שם

שלב הבהרת השם משמש כצעד המקדמי הראשוני בטקס הגירושין, הנערך בדרך כלל בנפרד משלושת השלבים האחרים ולעתים קרובות מתקיים ביום נפרד. חשיבותו לא ניתן להפריז בה, שכן טעות שמית פוסלת את גט, מסמך הגירושין היהודי. שלב זה נועד למנוע בלבול עם זוגות אחרים בעלי שמות דומים ולהבטיח שהגירושין מכוונים ספציפית לבני הזוג הנדונים.

במהלך שלב זה, על כל אחד מבני הזוג להביא איתו עד, רצוי בני משפחה שמכירים את בני הזוג היטב. עדים נדרשים להעיד על שמותיהם וכינוייהם של האדם שהם מלווים (לדוגמה, יעקב המכונה קובי). ייתכן שיישאלו שאלות נוספות לגבי עץ המשפחה, שם האב ואימות נישואיהם של בני הזוג, אך אלו לא נועדו להיות מאתגרים או לדרוש הכנה מראש.

לאחר אימות השמות, בית הדין מבקש לאשר עם בני הזוג שהם אכן מעוניינים בגירושין ושהם מבינים שבסיום טקס הגירושין הם יורשו לשאת בני זוג אחרים. כמו כן, נמסר לאישה כי לא תוכל להינשא לכהן, שהוא חבר בקבוצת הכוהנים היהודית.

שלב שני: ביטול המודעות

מתייחס למצב שבו מבטלים התחייבויות קודמות הנוגעות לתהליך הגירושין. לדוגמה, אם אדם נדר, הבטיח או הציב תנאים בתמורה לגירושין, שלב זה מאפשר לאותו אדם לבטל התחייבויות אלה בפני העדים ולפני בית הדין, תוך מתן תוקף מלא לגירושין העתידיים.

חשוב להדגיש שאין קשר בין ביטול המודעות במהלך טקס גירושין לבין הסכם גירושין הנוגע לרכוש, מזונות, משמורת וכדומה. שלב זה עוסק אך ורק בהליך הגירושין עצמו.

שלב שלישי: כתיבת גט

השלב השלישי בטקס גירושין כרוך בכתיבת גט, מסמך טקסי שמבטל רשמית את הנישואין.

סופר בית הדין, המתמחה בכתיבת כתבי קודש, כותב את הגט ב-12 שורות, בלשון ראשונה, בלשון ארמית ודיו על קלף.

התהליך מחייב את נוכחות האדם על המגרש, הסופר שמונה על ידי בית הדין ושני עדים העובדים בבית הדין. גם העדים נדרשים לחתום על הקלף. לאחר כתיבת הגט, הדיינים בודקים אותו בקפידה לאיתור טעויות. אם אין כאלה, הטקס ממשיך לשלב הסופי.

שלב רביעי: מסירת הגירושין

מסירת הגירושין מסמנת את השלב האחרון בטקס הגירושין. לאחר שלב זה, בני הזוג נחשבים רשמית לגרושים. שלב זה כולל את בני הזוג, העדים שהביאו איתם, דייני בית הדין והעדים שחתמו על הגט.

על האישה להסיר כל טבעת כדי לוודא שאין מחיצה כשהיא מקבלת את הגט מבעלה. השופט שואל אותה שוב אם היא רוצה להתגרש מרצונה החופשי ומדגיש בפניה שעתה היא תוכל להינשא לכל אחד למעט כהן (לאחר תקופת צינון של שלושה חודשים). השופט שואל אז על הסדרת הרכוש, הכספים והילדים באמצעות הסכם גירושין. אם עניינים אלה נפתר, השופט ממשיך במעשה הגירושין. הבעל נותן לאשתו את הכרטיס שעליו רשום הגט, בליווי הצהרה בדבר הגירושין.

האישה מרימה את הגט קרוב לליבה, צועדת קדימה, מסתובבת וחוזרת על צעדיה כסמל לקבלתה את הגירושין ולהבנתה את המצב. השופט קורע אז את הקלף ומכניס אותו לתיק הגירושין. פעולה סמלית זו מסמלת את סיום הנישואין הרשמי, והזוג מקבל תעודה רשמית בשני עותקים.

 

ארבעת השלבים של טקס גירושין ממלאים תפקיד משמעותי בתהליך ההלכתי, ומספקים דרך מסודרת ומשמעותית להתרת נישואין. על ידי הבנת החשיבות של כל שלב, תפקידם של העדים והסמליות הכרוכה בכך, ניתן להעריך את המורכבויות של טקס הגירושין הישראלי ולהפריך תפיסות מוטעות נפוצות.

מכיוון שטקס גירושין הוא היבט חיוני במערכת המשפט הישראלית, חשוב מאוד לחפש מידע אותנטי על התהליך ולכבד את הניואנסים הייחודיים התרבותיים והדתיים שלו. עם הבנה מקיפה של הטקס, אנשים יכולים לגשת לתהליך בידע רב יותר, בהירות וכבוד למסורות ששולטות בו.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות