אכיפת כתובה: סמכותו של בית הדין הרבני בנושאי נישואים וגירושים

החלטה שניתנה לאחרונה בבית הדין הרבני בישראל עוררה דיון וסערה, שכן בית הדין פסק כי גבר שמסרב לשלם את הכתובה לאשתו לא יוכל להינשא. המקרה הנדון עוסק בגבר שבגד באשתו מספר פעמים, ולבסוף חתם על הסכם לשלם את סכום הכתובה בתמורה לגירושין. עם זאת, הוא הודיע לבית המשפט מאוחר יותר שאינו מתכוון לעמוד בהסכם. החלטת בית המשפט לאסור על הגבר להינשא העלתה שאלות לגבי הסמכות המשפטית של בית הדין הרבני והשלכות פסק דינו על דיני המשפחה בישראל. מאמר זה מספק ניתוח מעמיק של המקרה, הטיעונים המשפטיים שהציגו שני הצדדים וההשלכות של החלטת בית המשפט.
בית הדין הרבני

רקע על המקרה

הבעל במקרה זה בגד באשתו במספר הזדמנויות. לאחר דיונים עם דייני בית הדין הרבני, סוכם שישלם את סכום הכתובה – 764,000 שקלים, בתמורה לכך שהאישה תסכים להתגרש. הכתובה, היבט מרכזי בנישואים יהודיים, היא מסמך משפטי המפרט את חובותיו הכספיות של הבעל כלפי אשתו במקרה של גירושין. לאחר שההסכם נחתם ואושר על ידי הדיינים בבית הדין, נראה היה שהעניין נפתר.

אולם, לאחר אישור ההסכם, הודיע האיש לבית המשפט שאינו מתכוון לעמוד בהסכם ודרש לשנותו. בתגובה לסרובו, פסק בית הדין הרבני שהאיש לא יוכל להינשא עד שיקיים את ההסכם וישלם את מלוא סכום הכתובה.

 

טיעונים משפטיים שהוצגו על ידי עורכי דין בתוכנית מחוץ לפרוטוקול שמנחה מולי ארי

החלטת בית הדין לאסור על הגבר להינשא עוררה דיון בקרב עורכי דין העוסקים בדיני משפחה. מצד אחד, טוענת עו"ד סיוון כהן, יש לבחון את המקרה בכמה היבטים. היא מציינת כי אישה שמוכיחה שבגדה בבעלה תירשם כאסורה על בעלה, כלומר שבית הדין הרבני יכול לעצור או לאסור על נישואים. במקרה הזה, היא טוענת, יש הסכם חתום ומאושר על ידי בית הדין, בדומה להסכם גירושין. לאחר אישור ההסכם, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור.

עו"ד אורי קינן, העוסק בתחום הפלילי, מוסיף כי לרשויות השונות יש כלים לאכוף את ההסכמים. הוא מסביר כי ללשכת ההוצאה לפועל יש אפשרות להטיל סנקציה של מאסר, והאישה במקרה הזה יכלה לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולדרוש לאכוף את ההסכם.

לעומת זאת, עו"ד גל גורדיסקי סבור אחרת, וטוען כי התנהלות בית הדין הרבני במקרה הזה חריגה. הוא סבור כי אמנם יחסי המשפחה במדינת ישראל נשלטים על פי היהדות וההלכה, אך ההחלטה לאסור על נישואים אינה הגיונית.

פסק הדין של בית הדין הרבני

לבית הדין הרבני יש סמכות שיפוט בענייני נישואין וגירושין בישראל, והחלטתו לאסור על הגבר להינשא מבוססת על סמכותו לאכוף את ההסכם. פסק הדין של בית הדין מעוגן בכך שההסכם נחתם ואושר על ידי שני הצדדים, וסירובו של הגבר לציית לו מהווה הפרה של התנאים עליהם הסכימו.

נימוקי בית המשפט מאחורי החלטתו מבוססים ככל הנראה על העיקרון שאדם שנכנס מרצונו להסכם צריך לשאת באחריות למעשיו. בכך שהוא מסרב לציית להסכם, הגבר לא רק מפר את תנאיו, אלא גם מזלזל בסמכותו של בית המשפט. האיסור על נישואים משמש גורם מרתיע לאחרים שעשויים לנסות לחזור בהם מהסכמיהם ופוגע בחשיבותה של הכתובה כמסמך משפטי.

השלכות על דיני המשפחה בישראל

החלטת בית הדין הרבני במקרה זה יש לה מספר השלכות על דיני משפחה בישראל. ראשית, היא מדגישה את כוחו של בית המשפט לאכוף הסכמי כתובה ואת נכונותו לנקוט בצעדים דרסטיים כדי להבטיח את הציות להם. הדבר עשוי לשמש כאזהרה לבעלי דין עתידיים שעשויים לנסות להתחמק מהתחייבויותיהם על פי כתובה.

שנית, הוויכוח על סמכותו של בית הדין הרבני בענייני דיני משפחה התחדש. המבקרים טוענים שהחלטת בית המשפט אינה הגיונית ויש להגביל את סמכותו. התומכים, לעומת זאת, סבורים שבית המשפט פועל בתחום סמכותו ויש לו הזכות לאכוף הסכמים.

לבסוף, ייתכן שהמקרה ישפיע על בתי דין דתיים אחרים בישראל, שמתמודדים עם סוגיות דומות. ייתכן שהחלטת בית הדין הרבני תיצור תקדים שבתי דין דתיים אחרים ילכו בעקבותיו, ובכך תבסס עוד יותר את כוחן של מוסדות הדת בענייני דיני משפחה.

ההיבט החוקתי של המקרה

תפקידה של החוקה בדיני המשפחה בישראל הוא סוגיה שנויה במחלוקת, במיוחד בכל הנוגע לסמכותם של בתי הדין הדתיים. במקרה זה, טוענת עו"ד סיוון כהן שהחלטת בית המשפט עוסקת יותר בהיבט החוקתי של העניין מאשר בהיבט ההלכתי. היא סבורה שבית הדין הרבני מוסמך לאכוף את ההסכם בשל אישורו על ידי בית המשפט.
הפוטנציאל לאתגרים משפטיים נוספים להחלטת בית הדין הרבני טמון בהיבטים החוקתיים של המקרה. מבקרים עשויים לטעון שהחלטת בית הדין פוגעת בזכויותיו של הגבר, בעוד שתומכים ככל הנראה יטענו שבית הדין פועל במסגרת סמכותו החוקתית.

החלטת בית הדין הרבני לאסור על הגבר להינשא עד שישלם את מלוא סכום הכתובה עוררה דיון ומחלוקת משמעותיים. המקרה משמש כתזכורת לכוחו של בית הדין לאכוף הסכמים ולחשיבות הכתובה כמסמך משפטי בנישואים יהודיים.

הדיון המתמשך סביב סמכותו של בית הדין הרבני ועתיד דיני משפחה בישראל מדגיש את הקשר המורכב בין מוסדות דתיים למדינה. בעוד המדינה ממשיכה להתמודד עם תפקידם של בתי הדין הדתיים בענייני דיני משפחה, תוצאות מקרה זה והשלכותיו יעצבו ללא ספק דיונים והחלטות עתידיות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות