מאחורי דלתיים סגורות: בחינת טרגדיית האלימות במשפחה בפרשת בן עמי

בן עמי, שנידון למאסר עולם ועוד 20 שנה בגין הרצח האכזרי של בתו התינוקת גוני וניסיון הרצח של גרושתו, לירון דרור, ובתם השנייה, זעזע והעציב רבים. אלימות במשפחה היא נושא נפוץ המשפיע על משפחות ברחבי העולם, והמקרה הספציפי הזה מדגיש את ההשלכות ההרסניות שיכולות להיות לה על הקורבנות ויקיריהם. במאמר זה נעמיק בפרטים המצמררים של הפשע, בתגובות הרגשיות של השורדות, בהשפעה על המשפחה ובסוגיה הרחבה יותר של אלימות במשפחה. נדון גם בצורך בחוקים חזקים יותר ובמערכות תמיכה כדי להגן על הקורבנות ובני משפחותיהם.
תמונתה של גוני, התינוקת שנרצחה על ידי אביה, במחאה מחוץ לבית המשפט בחודש שעבר. צילום: פלאש 90

הפשע הבלתי נתפס שביצע ברק בן עמי התרחש  בהוד השרון. על פי כתב אישום בן עמי החליט לרצוח את אשתו דאז, את בתם התינוקת גוני ואת בתם השנייה, ולאחר מכן לשים קץ לחייו.

החלטה זו באה בעקבות ויכוח בין בן עמי לדרור, שבמהלכו הם העליבו זה את זה. בן עמי ניגש ללירון, שישב על הספה עם התינוקת גוני בזרועותיה, היכה אותה באגרופים בפניה, דחף וחנק אותה. לאחר מכן נטל סכין מטבח ודקר את דרור מספר פעמים בכוונה לגרום למותה. הוא חנק שוב את דרור ודקר אותה בצווארה לפני שהתקרב לתינוקת ודקר גם אותה. מאוחר יותר דקר את בתם השנייה.דרור הצליחה לקום וניסתה לצאת מהדירה כדי להזעיק עזרה, אך בן עמי התקרב אליה שוב, תפס אותה בשיערה ודקר אותה שוב בבטנה. היא נפלה ארצה, והוא תפס את רגלה וניסה לגרור אותה בחזרה לדירה, אך עזב לאחר שאנשים אחרים הגיעו. בן עמי חזר לדירה וחנק את בתו בת השלוש בצווארה. לאחר מכן הוא גרם לעצמו חבלות שטחיות באמצעות הסכין.

כתוצאה מהמעשים נפטרה התינוקת גוני. הפעוט בן השלוש נפצע באורח קשה ונותח, ולאחר מכן אושפז למשך עשרה ימים. דרור סבל מפצעי דקירה מרובים ונותח ושהה שבוע בבית החולים. בן עמי הורשע במסגרת הסדר טיעון בכל העבירות המיוחסות לו ונידון למאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר.

אחרית הדבר: לשרוד ולחפש צדק

באולם בית המשפט שיתפה לירון דרור בעדותה הנרגשת, וסיפרה על החוויה המצמררת ועל תוצאות הפשע. היא תיארה את המחשבות הבלתי נסבלות על מותה של גוני ואת הגעגועים הבלתי פוסקים לבתה. דרור גם הביעה דאגה לביטחונה ולשלומה של בתה ששרדה. לדבריה, "החיים אחרי הטבח נעים בין הרצון להיות עם גוני לבין הרצון להיות שם בשביל הפעוטה ולטפל בה כי היא לא יכולה בלעדיי".

דרור כינתה את בעלה לשעבר "מפלצת" ו"טרוריסט מבית". היא קראה למאבק חזק יותר באלימות במשפחה ולמדינה לחוקק חוקים נוספים, ליצור מערכת הגנה ראויה ולספק עזרה לנשים וילדים שנפגעו מהתעללות כזו. בקשתה של דרור מדגישה את חשיבותה של מערכת המשפט בטיפול בתיקי אלימות במשפחה ואת הצורך בחוקים חזקים יותר ובמערכות תמיכה לנפגעות.

התמונה הגדולה: אלימות במשפחה בישראל ומחוצה לה אלימות במשפחה היא נושא שכיח בחברה הישראלית, כמו במדינות רבות אחרות. זה יכול ללבוש צורות שונות, כולל התעללות פיזית, רגשית, מינית וכלכלית. לפי נתוני משטרת ישראל, בשנת 2020 הוגשו 15,009 תלונות על אלימות במשפחה, עלייה של 5% לעומת שנת 2019. עם זאת, נתונים אלה מייצגים רק מקרים מדווחים, וסביר להניח שמספר התקריות בפועל גבוה בהרבה.

ברחבי העולם, אלימות במשפחה משפיעה על מיליוני משפחות. על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-1 מכל 3 נשים ברחבי העולם חוותה אלימות פיזית ו/או מינית מצד בן זוג אינטימי או אלימות מינית שאינה בת זוג במהלך חייה. שכיחות זו מדגישה את האתגרים בטיפול באלימות במשפחה ואת תפקידן של עמדות חברתיות בהנצחת הנושא.

קדימה: מערכות מדיניות ותמיכה

בישראל קיימים מספר קווי מדיניות וחוקים לטיפול באלימות במשפחה. החוק למניעת אלימות במשפחה (1991) הוא החקיקה הראשית העוסקת באלימות במשפחה. היא מאפשרת לבתי המשפט להוציא צווי הגנה, להרחיק עבריינים מבית המשפחה ולחייב תוכניות ייעוץ או טיפול. עם זאת, עדיין יש מקום לשיפור במסגרת החוק.

השינויים המוצעים בחקיקה ובמערכות התמיכה כוללים החמרת הענישה על עבירות אלימות במשפחה, יישום הכשרה מקיפה יותר לגורמי אכיפת החוק ולעובדים סוציאליים, ומתן משאבים נוספים לקורבנות, כגון מקלטים ושירותי ייעוץ. על ידי הסתכלות על יוזמות מוצלחות למניעת אלימות במשפחה ותמיכה ממדינות אחרות, ישראל יכולה ללמוד ולאמץ אסטרטגיות יעילות למאבק בבעיה נפוצה זו.

סיפורים אישיים:

השפעת אלימות במשפחה על שורדות ההשפעות הרגשיות, הפסיכולוגיות והפיזיות של אלימות במשפחה על הקורבנות יכולות להיות ארוכות טווח ועמוקות. החוויה של לירון דרור היא רק דוגמה אחת לכאב ולסבל העצום שעוברים הניצולים. בעודה מנווטת את דרכה במסע הקשה של ריפוי ובנייה מחדש של חייה, סיפורה משמש תזכורת בולטת לצורך הדחוף לטפל ולמנוע אלימות במשפחה בקהילות שלנו.

 

הרשעתו של בן עמי רוצח התינוקת גוני מדגיש את חשיבות הטיפול באלימות במשפחה ואת השלכותיה ההרסניות על משפחות. על ידי דיון בנושא זה ובחינת ההקשר הרחב יותר של אלימות במשפחה בישראל ומחוצה לה, אנו יכולים להעלות את המודעות ולהניע את השינויים הנדרשים במדיניות ובמערכות תמיכה. חיוני שהחברה, קובעי המדיניות ויחידים יעבדו יחד כדי להילחם באלימות במשפחה ולהבטיח את שלומם ורווחתם של הקורבנות ובני משפחותיהם. תנו למקרה של ברק בן עמי לשמש קריאת השכמה לכולנו לפעול ולחולל שינוי בחייהם של נפגעי אלימות במשפחה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות