ביטולי טיסה חרבות ברזל – מדריך זכויות

בעקבות מלחמת חרב הברזל האחרונה, עולם התעופה האווירית הושלך לתוך כאוס. הסלמה של הסכסוך ודאגות גוברות בנוגע לביטחון הובילו לזינוק משמעותי בביטולי טיסות, כאשר נוסעים רבים נותרו תקועים ונתונים באי־ודאות. בין אם מדובר באנשים פרטיים שמחפשים קרקע בטוחה יותר בקרב המהומה או באלה שממהרים לחזור לארצם בתגובה לצו 8, חוסר הוודאות של לוחות הזמנים של הטיסות הוסיף שכבת מתח נוספת למצב מתוח ממילא.
נמל תעופה בן גוריון. המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: פלאש 90

הביטולים הפתאומיים הותירו את הנוסעים מתמודדים עם מטר של שאלות. האם הם זכאים לפיצוי? אם כן, כמה? האם זו אחריותן של חברות התעופה לדאוג לשהותם עד שיוכלו לעלות לטיסה הבאה? אי־הוודאות סביב שאלות אלה רק הוסיפה לבלבול ולחרדה הקיימים.

בהקשר זה, הבנת זכויותיהם של הנוסעים וחובותיהן של חברות התעופה הופכת להיות קריטית. הדבר לא רק עוזר לאנשים שנתקעו לדעת למה לצפות, אלא גם מחייב את חברות התעופה באחריות למעשיהן. בעודנו מנווטים בזמנים סוערים אלה, בואו נבחן מקרוב את חוק שירותי התעופה, המוכר כחוק טיבי, ונשפוך קצת אור על דאגות בוערות אלה.

חוק טיבי: מבט מקרוב

בלב זכויות הנוסעים במקרים של שיבושים בטיסות ניצב חוק שירותי תעופה, אשר יושם בשנת 2012 וידוע בכינויו חוק טיבי. החקיקה, הקרויה על שם אחמד טיבי, חבר הכנסת שהוביל את המערכה למענה, מספקת הנחיות ברורות בנוגע לנסיבות שבהן חברות תעופה מחויבות לפצות את הנוסעים.

בעיקרו, החוק קובע שאם חברת תעופה מבטלת טיסה קרוב למועד היציאה, הנוסעים זכאים לפיצוי.

כלל זה חל גם על טיסות מתעכבות, כאשר העיכוב עולה על שמונה שעות. באופן דומה, אם טיסה הוקדמה בשמונה שעות או יותר, הנוסעים זכאים לפיצוי. שינויים בתנאי הטיסה – כגון הורדה או שדרוג במחלקה – גם הם מזכים בפיצוי. לבסוף, החוק כולל הוראות למקרים של "אובר-בוקינג", מצב שבו חברת תעופה מוכרת יותר כרטיסים ממספר המושבים בטיסה.

עם זאת, לא הכל שחור ולבן.

החוק מזהה מגוון של חריגים שבהם אין חובה לפצות. לדוגמה, אם הטיסה בוטלה עקב נסיבות מיוחדות שאינן בשליטת חברת התעופה – תנאי מזג אוויר קיצוניים, איומי ביטחון, סגירת שדות תעופה וכדומה – חברת התעופה אינה מחויבת לפצות את הנוסעים. תרחישים נוספים שבהם אין חובה לפצות כוללים ביטולי טיסות עקב שביתה, או כדי להימנע מפגיעה בקדושת השבת או חג.

במהותו, חוק טיבי מספק רשת ביטחון לנוסעים. עם זאת, עם מבצע שומר החומות הנוכחי, המצב נעשה עכור יותר. השאלה כעת היא – כיצד חוק זה מסתדר בעיתות סכסוך? האם הנוסעים עדיין מוגנים, או שהכללים משתנים? החלקים הבאים יעמיקו בנושא זה.

פיצוי וסוגיו

כשמדובר בתקלות בטיסה, הפיצוי שאתם זכאים לו תלוי בנסיבות הספציפיות. קודם כל, אם הטיסה שלכם מתעכבת, חברת התעופה צריכה לספק לכם מזון ומשקאות שיעזרו לכם להעביר את זמן ההמתנה. כמות ואיכות הפיצוי הזה יהיו תואמים לאורך העיכוב.

בנוסף, חברת התעופה צריכה לספק שירותי תקשורת כדי שתוכלו ליידע את יקיריכם או לבצע את הסידורים הדרושים. במצבים שבהם העיכוב מכריח אתכם לבלות את הלילה בשדה התעופה, חברת התעופה נדרשת לספק לינה במלון, יחד עם שירותי הסעה אל המלון וממנו.

אבל מה קורה אם הטיסה שלכם מבוטלת לגמרי?

על פי חוק טיבי, לנוסעים יש זכות לקבל החזר כספי מלא של הכסף ששולם על כרטיס הטיסה, כולל עמלות, תוספות, מיסים ותשלומים חובה אחרים. לחלופין, חברת התעופה יכולה להציע כרטיס טיסה חלופי, כאשר לנוסע יש את המילה האחרונה באיזו אפשרות הוא מעדיף. כיסוי כספי זה יכול לנוע בין 1,390 ₪ ל-3,340 ₪, בהתאם למרחק הטיסה. זכרו, כללים אלה חלים בנסיבות רגילות וייתכנו חריגים במהלך מצבים חריגים כגון מלחמה.

סיבוכים בימי מלחמה

כשהעננים של המלחמה מתחילים להתקבץ, כללי המשחק משתנים לעתים קרובות. בתעופה האזרחית הדבר נכון במיוחד. בתקופות של סכסוך, כמו במלחמת חרבות ברזל האחרונה, ביטולי טיסות יכולים לזנק לשמיים, ולהותיר נוסעים רבים תקועים ומבולבלים לגבי זכויותיהם.

חוק שירותי התעופה, המוכר גם כחוק טיבי, קובע הוראות למצבים כאלה. הוא מכיר בכך שישנם נסיבות מסוימות שאינן בשליטתן של חברות התעופה, כגון מצבי ביטחון, שעשויים לחייב ביטול טיסות. במקרים כאלה, החוק אינו מחייב את חברות התעופה לפצות את הנוסעים.

עם זאת, החוק גם לא נותן לחברות התעופה צ'ק פתוח. הן נדרשות להוכיח שטיסה בוטלה עקב מצב ביטחוני ולא מכל סיבה אחרת. במילים פשוטות, הן לא יכולות לטעון באופן גורף שכל ביטולי הטיסות נובעים ממצב ביטחוני. יש להוכיח כל מקרה לגופו.

יתר על כן, אם נוסעים מוצאים את עצמם תקועים בחו"ל עקב טיסה שבוטלה ללא הודעה מוקדמת, לחברת התעופה יש מחויבויות מסוימות. היא נדרשת לספק שירותי סיוע עד למועד הטיסה החלופית. שירותים אלה יכולים לכלול הצעת כרטיסי טיסה חלופיים, לינה במלון ושירותי הסעה לשדה התעופה. הדבר מדגיש את העובדה שגם בזמן מלחמה, לחברות התעופה יש חובת זהירות כלפי נוסעיהן.

המצב הנוכחי

בעוד מלחמת חרב הברזל משתוללת, מפת הנסיעות האוויריות נותרת במצב של שינוי מתמיד. כ-200,000 ישראלים הצליחו לחזור הביתה, למרות האתגרים המשמעותיים באבטחת טיסות. מאחר שחברות תעופה זרות רבות ביטלו טיסות יוצאות ונכנסות מישראל, האחריות נפלה בעיקר על חברות התעופה הישראליות. הן עמדו באתגר והפעילו טיסות חילוץ ממקומות שונים כגון אתונה, לרנקה וסולניקי. עדיפות ניתנת לאלה המעוניינים לחזור לישראל לגיוס מילואים.

עם זאת, המצב רחוק מלהיות פתור. טיסות רבות ממשיכות להתבטל, כאשר ספירה סופית של סך הטיסות שבוטלו בחברות תעופה זרות נותרת חמקמקה. רשימת חברות התעופה הזרות שמבטלות את שירותיהן כוללת שמות בולטים כמו איטה, איזיג'ט, אמריקן איירליינס, אייר קנדה, דלתא איירליינס, יוניטייד, לופטהנזה, וויז אייר, אתיחאד, אייר מלטה, בין היתר.

בעוד שהמצב מלווה ללא ספק באתגרים, חשוב לזכור שמדובר בנסיבות יוצאות דופן. זוהי תקופה של אי ודאות עבור חברות תעופה ונוסעים כאחד, כאשר שני הצדדים חוצים טריטוריות לא מוכרות בעולם התעופה. לכן, הבנה וסבלנות חיוניות מתמיד בתקופות מאתגרות אלה.

בעקבות מלחמת חרבות ברזל, הבנת זכויות הנוסעים חשובה מתמיד. חוק שירותי התעופה, או חוק טיבי, מספק מסגרת לפיצוי במקרה של שיבושים בטיסה. עם זאת, בזמן מלחמה, כללים אלה עלולים להפוך למורכבים, מה שמטיל אחריות נוספת על חברות התעופה להצדיק ביטולים ולספק סיוע הולם לנוסעים שנתקעו. כנוסעים, להיות מודעים לזכויותינו ולחובותיהן של חברות התעופה יכול לעזור לנו לנווט בזמנים מאתגרים אלה. למרות הכאוס של הסכסוך, החוק מספק אור מנחה, ומבטיח שגם בענני המלחמה האפלים ביותר, זכויות הנוסעים לא יאבדו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות