הסכנות הפיזיות והנפשיות העומדות בפני שוטרי משטרת ישראל: התמודדות עם תביעות פיצויים

שוטרים ומתנדבים ישראלים עומדים בפני סיכונים פיזיים ונפשיים רבים בעת מילוי תפקידם. החל מעימותים עם חשודים וכלה בחשיפה לפיגועי טרור ותאונות דרכים, סכנות אלה עלולות לגרום לפציעות, PTSD, התקפי פאניקה ודיכאון. חשוב מאוד ששוטרים יכירו את הדרכים העומדות לרשותם לתבוע פיצויים בגין נזקים כאלה. מאמר מקיף זה בוחן את הסיכונים הנפוצים בהם נתקלים שוטרי משטרת ישראל, את ההשלכות הנפשיות של עבודתם ואת הדרכים השונות לתבוע פיצויים. על ידי התייעצות עם עורך דין נזיקין מומחה, נושאי משרה יכולים לקבל החלטות מושכלות ולבקש את הפיצוי המגיע להם.

עבודת השיטור עלולה לעיתים קרובות להיות מסכנת חיים, ולהוות לא מעט סכנות פיזיות לשוטרים. בעת ביצוע משימות אכיפה שגרתיות, מתרחשים לעתים קרובות מקרים של שוטרים הנפגעים במהלך עימותים עם עצורים או חשודים. אירועים אלה יכולים להוביל לפציעות כגון חבלות, שברים או אפילו נזק חמור יותר.

בנוסף, שוטרים חשופים לעיתים קרובות לפגיעות פיזיות בעת ביצוע משימות שמירת סדר, כגון במהלך עימותים והפגנות. אירועים המוניים אלה עשויים לכלול אלימות המופנית כלפי השוטרים עצמם.

גם כאשר יש בידי שוטרים אמצעי מיגון ואמצעים לפיזור הפגנות, הם עדיין עלולים להיפגע באירועים אלה, ואכן לעיתים קרובות אף נפגעים – לעיתים קשות.יתר על כן, שוטרים בישראל, ובמיוחד שוטרי מג"ב, מהווים לעיתים קרובות מטרות למחבלים ולגורמי טרור עוינים. בשנים האחרונות נפצעו מאות שוטרים בפיגועים בעת מילוי תפקידם השגרתי. פיגועים אלה כוללים פיגועי ירי, דריסה ודקירה, ועלולים להותיר שוטרים עם פציעות קשות מאוד.

לצד פגיעות אלו, שוטרים נפגעים לעיתים קרובות בתאונות דרכים בעת נהיגה ברכב המשטרתי, או ביצוע פעולות אכיפה על ידי משטרת התנועה. באותו אופן, קציני יחידת הפרשים חשופים לסיכונים כגון נפילה מסוס, למשל במהלך מרדף.

סיכונים אלה ואחרים עלולים לגרום – ואף לגרום – לנזקים פיזיים חמורים כגון פגיעות גוף, פגיעות ראש ושברים בגפיים.

אתגרי בריאות הנפש העומדים בפני שוטרים

אין ספק שנדרש חוסן נפשי רב כדי לעבוד בארגון כמו משטרת ישראל, שפועל באופן שוטף לשמירה על הסדר ומבצע משימות לא פשוטות תוך כדי. חשיפה לזירות קשות, כגון זירות רצח, זירות טרור וזירות תאונות דרכים, יכולה להיות מציפה ולהותיר גם בעלי חוסן נפשי רב התמודדות עם מצבים קשים.

לא מעט שוטרים סובלים מפוסט טראומה, התקפי חרדה, דיכאון ומצוקות נפשיות אחרות עקב עבודתם. חשוב לדעת כי במקרים רבים ניתן לתבוע פיצויים בגין נזקים אלו.

הכרה ותמיכה באתגרים בתחום בריאות הנפש הניצבים בפני שוטרים חיוניים להבטחת רווחתם והמשך שירותם.

תביעת פיצויים בגין נזקי גוף

ישנן דרכים שונות לתבוע פיצויים במקרים בהם נגרם לשוטרים נזק פיזי כתוצאה מעבודתם וביצוע משימותיהם. מסלול התביעה הרלוונטי תלוי במידה רבה בנסיבות המקרה הספציפי.שוטרים ומתנדבים שנגרמו להם נזקי גוף כתוצאה מתקיפת אדם או קבוצת אנשים במהלך עבודתם עשויים להיות זכאים לתבוע פיצויים באמצעות הגשת תביעת נזיקין ישירה בבית המשפט. מסלול זה כרוך בהוכחת אחריות לפגיעה, ובתביעת פיצוי בגין הוצאות רפואיות, הפסדי שכר ונזקים אחרים.

שוטרים ומתנדבים שנגרמו להם נזקים אחרים במהלך עבודתם (נפשיים או פיזיים) עשויים להיות זכאים להכרה כנפגעי תאונות עבודה, ולקבל פיצוי ופיצוי בהתאם. הדרך העיקרית לתבוע הכרה כנפגעי תאונות עבודה היא באמצעות הגשת תביעה להכרה בפגיעה למוסד לביטוח לאומי. חשוב לציין כי כאשר האירוע מוכר כ"תאונת עבודה", המתנדב (או השוטר – אם הוא עובד בעבודה נוספת עם היתר) יהיה זכאי גם להטבת "דמי פגיעה" בגין אובדן ימי עבודה נוספים, שאינם קשורים לפעילות המשטרתית.

לאחר הכרה בתאונה כ"תאונת עבודה", רשאי השוטר או המתנדב להגיש בקשה לקביעת דרגת הנכות, וכך לקבל מענקים וקצבאות בגין נכות זמנית או קבועה. מדובר בתביעות שעשויות להימשך זמן רב, ואשר נדחות לעיתים קרובות. אם התביעה נדחית, ניתן לערער על ההחלטה בפני המוסד לביטוח לאומי, ועדת ערר, ועדת תביעות אזורית או בית הדין לעבודה.

ייתכן שניתן יהיה לתבוע את משטרת ישראל (מדינת ישראל) כמעסיק בגין תאונת העבודה, בנפרד או בנוסף להגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי. עם זאת, יהיה צורך להוכיח אחריות של משטרת ישראל כמעסיק לתאונה שנגרמה ולא תמיד מדובר במשימה פשוטה.

תביעת פיצויים בגין נזקים נפשיים במקרים בהם שוטרים סובלים מבעיות נפשיות כתוצאה מעבודתם, הם עשויים להיות זכאים לפיצוי. בדומה לפגיעות פיזיות, שוטרים יכולים להגיש תביעה להכרה בבעיות בריאות הנפש שלהם כתאונת עבודה למוסד לביטוח לאומי.

אם התביעה מאושרת, השוטר עשוי להיות זכאי למגוון הטבות וקצבאות, בהתאם לחומרת הבעיה הנפשית ולהשפעתה על יכולתו לעבוד. במקרים מסוימים, שוטרים עשויים להיות זכאים גם לתמיכה ולמשאבים לבריאות הנפש הניתנים על ידי מעסיקם או ארגונים אחרים.

עם זאת, תביעה לפיצוי על נזקים נפשיים עשויה להיות מאתגרת יותר מאשר על פגיעות פיזיות. ייתכן שיהיה חוסר הבנה או סטיגמה סביב בעיות בריאות הנפש, וקשה יותר להוכיח שהבעיה הנפשית קשורה ישירות לעבודתו של השוטר. במקרים אלה, חשוב במיוחד להיוועץ בעורך דין מומחה לדיני נזיקין שיוכל לסייע בניווט בתהליך ולפעול למען זכויות השוטר.

בקשת ייעוץ משפטי ותמיכה

בהתחשב במורכבות של תהליך התביעה לפיצויים והמסלולים השונים העומדים בפני שוטרים, חיוני לבקש את ההכוונה והתמיכה של עורך דין המתמחה בדיני נזיקין. אנשי מקצוע אלה יכולים לספק הערכות מפורטות של אפשרויות הפעולה האפשריות, לסייע באיסוף ראיות ובניית תיק חזק, ולייצג את האינטרסים של השוטר לאורך ההליכים המשפטיים.

עבודה עם עורך דין מומחה תאפשר לשוטרים לקבל החלטות מושכלות לגבי תביעות הפיצויים שלהם ולהגדיל את הסיכויים שלהם לקבל את התמיכה והפיצוי שהם ראויים להם.

סיכום שוטרים ומתנדבים ישראלים מסכנים את חייהם מדי יום כדי להגן על הקהילות שלהם ולשרת אותן. חיוני שתהיה להם גישה לפיצוי הולם ולתמיכה כשהם סובלים מפגיעות פיזיות או נפשיות בעת מילוי תפקידם. על ידי הבנת אפשרויות הפיצוי הקיימות ופנייה לייעוץ משפטי מקצועי, השוטרים יכולים להבטיח שיקבלו את הסיוע הדרוש להם כדי להחלים ולהמשיך בעבודתם החשובה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות