רשלנות רפואית בהריון ובלידה

הריון ולידה הם תהליכים מרגשים אך מורכבים הדורשים טיפול רפואי קפדני. עם זאת, כאשר מתעוררות סיבוכים, ייתכן שקשה לקבוע אם הם תוצאה של רשלנות רפואית. מאמר מקיף זה יעסוק בסבך הרשלנות הרפואית במהלך ההיריון והלידה על פי החוק הישראלי. נבחן את תביעות הרשלנות הקשורות לכשלים במתן הוראות, באבחון בעיות רפואיות ובבחירת שיטת הלידה המתאימה. יתר על כן, נדון באחריותם של אנשי מקצוע רפואיים בהריונות בסיכון גבוה ובנזקים הפוטנציאליים שנפסקו בתביעות מוצלחות ברשלנות רפואית.
Portrait Of Young Pregnant Woman Crying While Sitting On Couch At Home, Upset Expectant Lady Covering Face With Hands, Suffering Hormonal Changes During Pregnancy Or Depression, Copy Space

בישראל, רשלנות רפואית אינה מוגדרת במפורש בהקשר של הריון או לידה.

במקום זאת, החוק מכיל מבחנים כלליים בדבר רשלנותם של אנשי מקצוע שונים, לרבות רופאים, אחיות ומטפלים. על פי מבחנים אלה, סטייה מרמת טיפול סבירה ומקובלת לאם או לאישה הרה, שגרמה לנזק, נחשבת לרשלנות. התשובה לשאלה מהו טיפול סביר נלמדת בעיקר מחוות דעת של מיילדים וגינקולוגים, נהלים והנחיות של משרד הבריאות, אגודות מקצועיות וספרות מקצועית.

שאלת קיומה או העדרה של רשלנות בהריון נבחנת בהתאם לידע שנצבר בתחום מעקב ההריון והנורמות החלות על התהליך בזמנים הרלוונטיים. כיום, מחדלים או ליקויים בביצוע בדיקות למעקב הריון עשויים לשמש בסיס לתביעת רשלנות רפואית, במקרים בהם המחדלים גרמו לנזק לאם או לעובר.

זיהוי רשלנות בהריון

הריון הינו תהליך מורכב וארוך הדורש מעקב רפואי במגוון היבטים. קיימות תביעות רשלנות הנוגעות למחדלים בהנחיות או בהסברים שניתנו ליולדת במהלך ההיריון. כך למשל נפסקו מיליוני שקלים כפיצוי לאם שלא ידעה על החשיבות שבנטילת חומצה פולית בתקופת ההיריון, מה שהוביל לכך שהתינוק נולד עם פגיעה בחוט השדרה.

על הרופא המלווה את ההיריון להעניק ליולדת הנחיות מתאימות בכל הנוגע לתזונה, הימנעות מסיגריות, אלכוהול ותרופות מסוימות ונטילת תוספי תזונה, במיוחד אם מדובר בהיריון ראשון.

חובה מרכזית נוספת היא לוודא שההיריון מתנהל כשורה ולאבחן בעיות רפואיות כגון מצוקה עוברית, עיכוב גדילה, אבחון תסמונות ומלפורמציות ועוד.

רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שהיולדת לא הופנתה לבצע את הבדיקות המקובלות, חוסר מקצועיות בפרשנות הבדיקות או העדר תיעוד רפואי כנדרש.

חשוב לדעת שכאשר ההיריון מוגדר (או היה צריך להיות מוגדר) כבעל סיכון גבוה, חלות חובות מיוחדות בכל הנוגע לפיקוח ולמעקב, ואלו אמורות להיות הדוקות יותר מאשר בהיריון תקין. אי אבחון היריון בסיכון גבוה או מתן טיפול שאינו מותאם לסוג כזה של היריון, יכולים להוות רשלנות רפואית.

רשלנות במתן הנחיות והסברים

הנחיה נכונה במהלך ההיריון הינה קריטית לבריאות ולרווחת האם והעובר כאחד. תביעות רשלנות עלולות להתעורר במידה ויולדת לא קיבלה הנחיות או הסברים מספקים מצוות המטפלים הרפואיים שלה. במקרים מסוימים הוביל היעדר ההנחיה לתוצאות קשות ביותר עבור התינוק כפי שניתן ללמוד מפסק הדין שהוזכר לעיל בו לא הוסבר ליולדת על החשיבות שבנטילת חומצה פולית בתקופת ההיריון. לרופאים יש אחריות לספק הנחיות נאותות לנשים בהריון, לרבות מידע על תזונה, הימנעות מחומרים מזיקים ונטילת תוספי מזון חיוניים. הדבר חשוב במיוחד לאמהות בפעם הראשונה, שעשויות שלא להיות מודעות לכל אמצעי הזהירות שעליהן לנקוט במהלך ההיריון.

אם איש צוות רפואי לא מספק הנחיות מספקות או מפרש תוצאות בדיקות באופן שגוי, הוא עלול לשאת באחריות לרשלנות רפואית. הדבר עלול לגרום לפיצויים משמעותיים שייפסקו לטובת האם ומשפחתה כפיצוי על הנזק שנגרם.

זיהוי וניהול הריונות בסיכון גבוה

הריונות הנחשבים לסיכון גבוה דורשים טיפול וניטור נוספים. אנשי מקצוע רפואיים נושאים באחריות לזהות כראוי הריונות בסיכון גבוה ולספק טיפול מתאים. אי עשיית כן עלולה לגרום לתוצאות חמורות הן לאם והן לתינוקה.

חלות חובות מיוחדות על הפיקוח והמעקב אחר הריונות בסיכון גבוה, אשר אמורים להיות מחמירים יותר מאלה של הריון תקין. אם איש צוות רפואי אינו מאבחן היריון בסיכון גבוה או נמנע מלספק את הטיפול הנדרש, הוא עלול לשאת באחריות לרשלנות רפואית.

במקרים מסוימים, אי ניהול תקין של הריון בסיכון גבוה עלול לגרום לסיבוכים במהלך הלידה, מה שיגדיל עוד יותר את הסיכון לנזק לאם ולילודה. חיוני שאנשי מקצוע רפואיים יהיו קפדניים בטיפול בנשים הרות, במיוחד אלו עם הריונות בסיכון גבוה, כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר האפשריות לכל המעורבים.

רשלנות רפואית בלידה

גם בסוף הריון תקין עלולות להתרחש סיבוכים במהלך תהליך הלידה. הצוות הרפואי המקבל את האם מחויב להבטיח ניטור רציף ולפעול במהירות אם מתגלים סימני אזהרה או מצוקה. תביעות רשלנות רפואית עשויות להתייחס, בין היתר, לבחירת סוג הלידה. ישנן דוגמאות למצבים שבהם העובר הפגין מצוקה מתמשכת והצוות דחה ביצוע ניתוח קיסרי, והעיכוב הוביל לנזק מוחי, או בחירה בלידה אינסטרומנטלית שלא הייתה הכרחית והובילה לנזק חמור לאם. הערכת משקל לא נכונה של היילוד או הפעלת כוח רב מדי לחילוץ התינוק עלולים אף הם להיחשב כרשלנות.

כמו כן, השארת חלקים מהשליה ברחם עשויה לבסס תביעה אם יוכח שהצוות לא ביצע את הבדיקות הנדרשות.

הבנת הרשלנות הרפואית בהריון ובלידה חיונית הן לאנשי מקצוע רפואיים והן למשפחות מצפות. על ידי מודעות לסיכונים הפוטנציאליים ולאחריות הכרוכה בכך, אנשי מקצוע רפואיים יכולים לשאוף לספק את הטיפול הטוב ביותר האפשרי לנשים בהריון ולילדיהן. יתר על כן, משפחות שחוו סיבוכים במהלך ההריון או הלידה עשויות להיות מסוגלות לתבוע פיצויים על הנזק שנגרם עקב רשלנות רפואית.

ההשלכות של תביעות מוצלחות על חייהם של הפרטים שנפגעו יכולות להיות משמעותיות, תוך מתן תמיכה כספית לטיפול רפואי שוטף ולצרכים אחרים. על ידי עידוד ערנות ומודעות במרדף אחר טיפול רפואי נאות, נוכל לפעול לצמצום מקרי הרשלנות הרפואית בהריון ובלידה ולשיפור התוצאות עבור אמהות ותינוקותיהן.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות