עורך דין תאונות אופנוע מסביר על תביעות פיצויים תאונת אופנוע

תאונות אופנוע הן למרבה הצער נפוצות, ולעתים קרובות גורמות לפציעות קשות או למוות. כאשר רוכב אופנוע נפצע בתאונה, הוא עשוי להיות זכאי לפיצוי בגין הוצאות רפואיות, שכר שאבד ונזקים אחרים. הבנת הגורמים וההליכים הכרוכים בקביעת סכום הפיצויים חיונית הן לנפגע והן לאחראי.
מדריך לפיצוי באמצעות עורך דין תאונת אופנוע

מאמר זה שנכתב בשיתוף עורך דין תאונות אופנוע יספק סקירה מעמיקה של גורמים והליכים אלה, כמו גם יחקור מקרים ייחודיים כגון תאונות שנגרמו מעצמן ותאונות בהן מעורבים רישיונות נהיגה לא חוקיים.

גורמים הקובעים את סכומי הפיצויים להם זכאי נפגע תאונת אופנוע

גיל הרוכב בעת תאונת אופנוע

גיל הרוכב ממלא תפקיד משמעותי בקביעת גובה הפיצוי שהוא עשוי לקבל. באופן כללי, נפגעים צעירים צפויים לקבל פיצוי גבוה יותר מכיוון שהצפוי שהפציעה תשפיע עליהם לזמן ארוך יותר. הרציונל מאחורי זה הוא שלצעירים יש יותר שנות השתכרות פוטנציאליות לפניהם, ופציעה עלולה להשפיע באופן משמעותי על יכולתם לעבוד ולהתפרנס.

כושר השתכרות

גורם נוסף המשפיע על גובה הפיצוי הוא כושר ההשתכרות של הנפגע. ככל שהשינוי בתפקוד היומיומי של הקורבן וביכולת העבודה שלו שנגרם כתוצאה מהפציעה גדול יותר, כך הפיצוי שהוא צפוי לקבל יהיה גבוה יותר. זאת משום שפגיעה משמעותית ביכולתו של הקורבן לעבוד ולהשתכר משפיעה ישירות על איכות חייו ועל היציבות הכלכלית שלו.

שיעור נכות שיעור הנכות של הנפגע משחק גם הוא תפקיד מכריע בקביעת גובה הפיצוי. ככל ששיעור הנכות גבוה יותר, כפי שקבע המוסד לביטוח לאומי, כך הפיצוי שהנפגע צפוי לקבל יהיה גבוה יותר. זאת משום ששיעור נכות גבוה יותר תואם בדרך כלל לפציעות חמורות יותר, שעשויות להוביל להוצאות רפואיות גבוהות יותר, לאובדן כושר השתכרות גדול יותר ולפגיעה גדולה יותר באיכות חייו הכוללת של הנפגע.

קביעת התשלום התכוף המגיע לנפגע תאונת אופנוע

אובדן השתכרות

אחד הגורמים העיקריים בקביעת גובה התשלום התכוף המגיע לנפגע תאונת אופנוע הוא אובדן ההשתכרות שלו. הכנסתו של הנפגע לפני התאונה מושווית להכנסתו לאחר התאונה כדי להעריך את ההשפעה הכלכלית של הפציעה. ככל שההפרש בין שתי ההכנסות גדול יותר, כך הפיצוי שהנפגע עשוי לקבל יהיה גבוה יותר.

הכנסה ממוצעת לפני תאונת אופנוע

ההכנסה הממוצעת של הנפגע בחודשים האחרונים שקדמו לתאונת האופנוע נלקחת גם היא בחשבון בעת קביעת גובה התשלום התכוף. זה עוזר לקבוע בסיס לקיבולת ההשתכרות של הנפגע, שאותה ניתן לאחר מכן להשוות לקיבולת ההשתכרות שלו לאחר התאונה כדי לחשב את הפיצוי המתאים.

הוצאות הנפגע לאחר תאונת אופנוע

הוצאותיו של הנפגע לאחר התאונה, כגון חשבונות רפואיים, עלויות שיקום והוצאות נלוות אחרות, נלקחות גם הן בחשבון בעת קביעת גובה התשלום התכוף. הוצאות אלה עלולות להשפיע באופן משמעותי על מצבו הכלכלי של הנפגע, וחשוב שיפוצו אותו באופן הולם על הוצאות נוספות אלה.

על מנת שהתשלום התכוף יהיה בסכום המגיע לנפגע ויגיע אליו במהירות, חשוב שלנפגע תהיה בידיו התיעוד הבא:

  1. אישור ממשטרת ישראל על קרות תאונת הדרכים 2. העתק של פוליסת ביטוח החובה של האופנוע
  2. צילום דו צדדי של רישיון הנהיגה
  3. תלושי השכר האחרונים שקדמו לתאונה
  4. אם הנפגע מאושפז – דו"ח ביניים מרופא לגבי מצבו הרפואי, או אם הנפגע כבר שוחרר מבית החולים – אישור שחרור
  5. מסמכים המעידים על הוצאות בעקבות התאונה (הוצאות עקב רכישת תרופות, נסיעות לטיפולים רפואיים וכדומה).

כמו כן, במידה ומטפל או מטפלת הועסקו עבור הנפגע לאחר התאונה, יש לדווח על כך למוסד לביטוח לאומי.

תאונות אופנוע עצמיות ופיצויים

רוכב שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים גם אם מדובר בתאונה עצמית (לדוגמא, האופנוע החליק על הכביש, הרוכב התנגש בעמוד וכדומה). למרות שהצד היחיד המעורב בתאונת אופנוע עצמית הינו רוכב האופנוע, חשוב שיתעד את התאונה באופן המדויק ביותר ויאסוף כמה שיותר פרטים לגביה, לרבות מתי ואיפה התרחשה ואיך בדיוק קרתה. בדומה לכל תאונת אופנוע אחרת, יש להגיש תביעה כנגד החברה המבטחת את האופנוע בביטוח חובה.

רישיונות נהיגה פסולים ופיצויים

ככלל, כל אדם שנפגע בכל תאונת דרכים זכאי לפיצויים. החריגים הם רוכבי אופנוע (ונוהגי רכב אחרים) שנפגעו בתאונה כאשר רישיון הנהיגה שלהם היה פסול עקב כך שנמצא כי הם אינם כשירים יותר לנהיגה. במילים אחרות, רוכב אופנוע (וכל נהג אחר) שנפגע בתאונה כאשר רישיון הנהיגה שלו היה פסול עקב כך שהיה עליו לחדשו ולא עשה כן, זכאי לפיצויים.
במקרים מסוימים, רוכב האופנוע טוען כי כלל לא ידע שרישיון הנהיגה שלו בוטל (למשל, אם הוחלט לבטל את רישיון הנהיגה שלו שלא בפניו, והוא לא קיבל כל הודעה על שלילת הרישיון). בית המשפט בוחן אז האם רוכב האופנוע לא ידע בתום לב על שלילת רישיון הנהיגה שלו, או שמא ידע בפועל על שלילת הרישיון אך בחר להתעלם מכך.

נקבע בפסיקה כי לא ניתן לקבוע שרוכב האופנוע ידע על שלילת רישיון הנהיגה שלו אם הודעת השלילה לא הגיעה לידיו וחזרה לשולח שכן חברת הביטוח לא הוכיחה שרוכב האופנוע ידע על שלילת רישיונו ולכן זכאי רוכב האופנוע לפיצוי.

לעומת זאת, אם רוכב האופנוע לא ענה לשיחות טלפון, לא אסף את המכתבים שנשלחו אליו בדואר, לא קרא את המכתבים שנשלחו אליו בדוא"ל, חסם את האפשרות לקבלת מכתבים כאלה, או עשה כל פעולה אחרת כדי שלא יקבל את הודעת השלילה של רישיון הנהיגה שלו, יש לראותו כמי שידע על השלילה ולכן לא יהיה זכאי לפיצוי (אם, כאמור, רישיונו נשלל בשל העדר כשירות לנהיגה).

נפגעת בתאונה ע"י רוכב אופנוע עם רישיון נהיגה לא בתוקף: תביעת פיצויים

כאשר לרוכב אופנוע אין רישיון נהיגה בתוקף, משמע שהוא אינו מבוטח ע"י אף חברת ביטוח.

לכן, עולה השאלה: את מי צריך לתבוע אדם שנפגע בתאונה ע"י רוכב אופנוע כזה כדי לקבל פיצויים?
המקרים הללו זהים למקרים שבהם הנפגע הוא הולך רגל ולא ניתן לאתר את רוכב האופנוע הפוגע. ניתן (ואף רצוי) לתבוע את קרנית – קרן נפגעי תאונות דרכים. קרן זו משלמת לנפגע את דמי הפיצויים המגיעים לו אך בפועל תובעת את הפיצוי מרוכב האופנוע (וכן את הוצאותיה המשפטיות).

הבנת הגורמים והנהלים הכרוכים בתביעות פיצויים בגין תאונות אופנוע חיונית הן לקורבנות והן לצדדים האחראים. על ידי כך שיהיו בקיאים ויזמו בנקיטת הליכי תביעה לפיצויים, יוכלו הקורבנות להבטיח שיקבלו את התמיכה הכספית הדרושה להם כדי לכסות את הוצאותיהם הרפואיות, את שכרם שאבד להם ונזקים אחרים. החל מתאונות שנגרמו מאליהן ועד למקרים שבהם מעורבים רישיונות נהיגה לא חוקיים, מצבים ייחודיים דורשים שיקולים נוספים ומודעות לנוף המשפטי סביב פיצויים בגין תאונות אופנוע.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות