האם מותר למשטרה לאזוק עצור מאושפז גם כשאין סכנה שיברח?

ביהמ"ש דחה את עמדת המשטרה כי היא רשאית לאזור את העצור, וקבע כי אין לכבול אותו כל עוד אין חשש להימלטות: "מצבו הרפואי לא מאפשר לא ניידות"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה shutterstock

עצור שנעצר בחשד לעבירות ברכב וכן עבירות אלימות, אושפז בבית חולים כאשר הוא כבול במיטתו בידיו וברגליו. הסנגור הגיש עתירה כנגד הכבילה וקצין משטרה הגיב כי בסמכות המשטרה לאזוק עצור למיטתו, אולם השופט אילן סלע הדגיש בפני השוטרים שבניגוד להודעת קצין המשטרה אין לכבול עציר שאין חשש להימלטות.

מדובר בגנב רכב שנהג בו ללא רישיון. לטענת המשטרה, כאשר שוטרים הורו לעותר לעצור, הוא ניסה להימלט באמצעות הרכב, התנגש ברכב משטרתי, וכתוצאה מכך נפצעו שוטרים. לאחר מכן לטענת המשטרה הוא ניסה להימלט מהשוטרים ברגל, וכן תקף אותם באמצעות מוט ברזל. בסמוך למעצרו, החשוד פונה לבית החולים, שם שהה ארבעה ימים, כאשר הוא אזוק למיטתו בידיו וברגליו.

העצור פנה אל הסניגוריה וביקש את עזרתה בהורדת האיזוק מידיו ורגליו מאחר ולא היה כל סיכון עוד באותו היום, הגישה הסניגוריה עתירת אסיר, במסגרתה ביקשה להורות על שחרורו של העותר מכבילתו. בית המשפט המחוזי ביקש את תגובת המשטרה, וטרם המועד שנקבע לתגובה, תוך פחות משעתיים, העותר נקלט בשב"ס והועבר למתקן הרפואי מר"ש.

"אין חשש להימלטות, אין הצדקה לאיזוק"

אף שבנסיבות העניין העתירה התייתרה, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אילן סלע, בחר להתייחס לטענת קצין המשטרה, אשר ציין בתגובתו כי יש למשטרה סמכות לאזוק עצור, כל עוד כבילתו לא מכשילה פעולות רפואיות, וכי תכלית כבילתו היא למנוע הימלטות או סיכון לאזרחים ושוטרים.

השופט סלע הדגיש כי בניגוד לעמדת המשטרה כי: "אין לכבול עציר למיטתו כשאין חשש לסכנה ולהימלטות", והוסיף כי "נוכח המסמך שהוגש על ידי בית החולים שערי צדק באשר למצבו הרפואי של העותר, שאינו יכול להתנייד, איני משוכנע כי יש ממש בתגובת המשיבה".


לצפייה ודירוג כבוד השופט אילן סלע


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות