סדר חלוקת ירושה בין יורשים כשאין צוואה

כשאדם נפטר, רכושו עובר ליורשיו. חלוקת הירושה נעשית על פי דין או על פי צוואה שהשאיר המנוח.
נר נשמה

חלוקת ירושה על פי דין

כאשר המנוח לא השאיר אחריו צוואה, מסבירה עו"ד מיטל גולןחלוקת הירושה תתבצע על פי דין. בעניין זה, החוק קובע סדר קדימויות של יורשים, כאשר בן הזוג זכאי לחלק ראשון.

  1. בן הזוג – בן הזוג של המנוח יקבל מחצית מהירושה. אם המנוח היה נשוי פעמיים או יותר, כל אחד מבני הזוג יקבל מחצית מהמחצית.
  2. ילדים – הילדים של המנוח יתחלקו שווה בשווה במחצית הירושה הנותרת. אם אחד הילדים נפטר, חלקו יועבר לילדיו.
  3. הורים – אם למנוח אין ילדים, הוריו יתחלקו שווה בשווה במחצית הירושה הנותרת.
  4. אחים ואחיות – אם למנוח אין ילדים או הורים, אחיו ואחיותיו יתחלקו שווה בשווה במחצית הירושה הנותרת.

חלוקת ירושה על פי צוואה

צוואה היא מסמך משפטי המאפשר לאדם להחליט כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. הצוואה יכולה להיות בכתב יד, בפני שני עדים או בפני רשם הירושה.

במידה והמנוח השאיר אחריו צוואה, הירושה תתבצע על פי הוראות הצוואה.

הצוואה יכולה לקבוע כל חלוקה שהמנוח רוצה. לרבות, חלוקה שווה בין היורשים, חלוקה לא שווה בין היורשים, הורשה לאדם שאינו קרוב משפחה, והורשה לקרן או ארגון.

עם זאת, ישנם מספר כללים בסיסיים שצוואה חייבת לעמוד בהם:

  • הצוואה חייבת להיות בכתב.
  • הצוואה חייבת להיות חתומת על ידי המנוח.
  • הצוואה חייבת להיות מתוארכת.
  • הצוואה חייבת להיות מאומתת על ידי שני עדים.

 

 

סכסוכי ירושה

חלוקת ירושה היא תהליך שיכול להיות מורכב ומלחיץ. במקרים מסוימים, יורשים עשויים להגיע לסכסוך וזאת כתוצאה ממקרים שונים כגון:

  • אי הסכמה על אופן חלוקת הירושה: במקרים רבים, יורשים אינם מסכימים על אופן חלוקת הירושה. לדוגמה, יורשים עשויים לרצות לחלק את הירושה שווה בשווה, בעוד שאחרים עשויים לרצות לקבל חלק גדול יותר.
  • טענות על צוואה מזויפת: יורשים עשויים לטעון שצוואה היא מזויפת או שאינה תקפה. לדוגמה, יורשים עשויים לטעון שהמנוח לא היה כשיר נפשית לכתוב צוואה או שהצוואה נחתמה תחת לחץ.
  • טענות על חלוקת ירושה לא שוויונית: יורשים עשויים לטעון שהירושה חולקה בצורה לא שוויונית. לדוגמה, יורשים עשויים לטעון שאחד היורשים קיבל יותר מאחרים ללא סיבה מוצדקת.
  • טענות על נזק לירושה: יורשים עשויים לטעון שאחד היורשים גרם נזק לירושה. לדוגמה, יורשים עשויים לטעון שאחד היורשים בזבז את הירושה או מכר נכס ירושה במחיר נמוך.

טיפים למניעת סכסוכי ירושה בין היורשים

עריכת צוואה: חשוב לערוך צוואה. צוואה תקפה תבטיח כי רצון המנוח יבוצע לאחר מותו.

דיון בנושא הירושה עם היורשים: דיון פתוח וכן עם היורשים יכול לעזור למנוע סכסוכים בעתיד. מומלץ שאת הדיון ינחה עורך דין לסכסוכי ירושה שמכיר את המורכבות של הטיפול המשפטי בתיקי ירושה ויפעל כדי לשקף לצדדים את הזכויות שלהם ואת היתרונות של ההידברות.

הכנת הסכם ירושה: הסכם ירושה הוא דרך יעילה להבטיח כי חלוקת הירושה תהיה הוגנת.

סיכום

חלוקת ירושה בין יורשים היא תהליך מורכב שיכול להיות מעורר מחלוקת. חשוב להבין את החוק וזכויותיכם כיורשים, על מנת למנוע סכסוכים מיותרים.

אם אתם מתכננים לערוך צוואה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין. עורך הדין יוכל לעזור לכם לערוך צוואה חוקית ומקיפה, שתבטיח את רצונכם באשר לחלוקת הירושה שלכם.

אם אתם יורשים על פי צוואה או על פי דין, חשוב להתייעץ עם עורך דין כדי לברר את זכויותיכם. עורך הדין יוכל לעזור לכם להבין את ההליכים הנדרשים כדי לקבל את הירושה שלכם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות