אזרחות גרמנית לצאצאי ניצולי שואה

בעקבות התיקון שנערך בחוקה הגרמנית הורחבו האפשרויות להתאזרחות עבור ניצולי שואה וצאצאיהם. מי יכול לקבל אזרחות ובאילו תנאים? כל התשובות
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%99-%d7%a1%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99 |
אילוסטרציה envato

בשנים האחרונות, האזרחות הגרמנית הפכה אטרקטיבית במיוחד ומבוקשת מאוד על ידי ישראלים רבים, שרוצים להינות משלל ההטבות שמקנה האזרחות הגרמנית.

בעקבות התיקון שנערך בחוקה הגרמנית, הורחבו האפשרויות להתאזרחות עבור ניצולי שואה וצאצאיהם.

במאמר שלפניכם, המידע העיקרי והחשוב לגבי הוצאת אזרחות גרמנית לצאצאי ניצולי שואה.

מי זכאי לאזרחות גרמנית

התיקון לחוקה הגרמנית שנכנס לתוקפו בשנת 2021 קובע הרחבת האפשרויות להתאזרחות עבור צאצאי נרדפי הנאצים. כך, גרמנים לשעבר וצאצאיהם שהיו אזרחי גרמניה ואזרחותם נשללה, נמנעה מהם או שויתרו עליה מכורח הנסיבות בין השנים 1933-1945, על רקע גזעי, דתי או פוליטי שמקורו שלטון המשטר הנאצי, זכאים להתאזרחות.

צאצא הזכאי לקבלת אזרחות גרמנית הינו ילד, נכד, נין, ולעיתים גם דור חמישי של בעל האזרחות המקורי.

הקלות בתנאים לקבלת אזרחות גרמנית

עם התיקון לחוקה הגרמנית, הוסרו מחסומים רבים שהיו תקפים לגבי צאצאים לניצולי שואה:

איבוד זכאות מכוח גיוס לצבא זר– לפני כניסתו לתוקף של התיקון וההקלות בתנאים לקבלת אזרחות, מי שזכאי לקבלת אזרחות גרמנית אך שירת בצבא זר, לא היה זכאי להתאזרח. כיום לא כך הדבר, ושירות צבאי אינו מונע התאזרחות.

הסרת חובת ההתאזרחות של בעל הזכאות המקורי על מנת שצאצאיו יתאזרחו – בעבר, הייתה חובה כי הדור הקודם למי שמבקש להתאזרח יהיו בעלי אזרחות גרמנית בפועל. כך, נדרש כי בעל הזכאות המקורי יחדש את אזרחותו על מנת שצאצאיו יהיו זכאים לקבלת אזרחות גרמנית. התיקון הסיר גם את מגבלה זו, ועל מנת להיות זכאי להתאזרות נדרש להוכיח את זכאותו של בעל האזרחות המקורית להתאזרח, וקשר דם אל אותו אדם.

אפשרות להחזיק באזרחות כפולה – כיום, אדם שזכאי לאזרחות גרמנית אינו נדרש לוותר על אזרחות זרה בה מחזיק, כך שהתיקון מאפשר להחזיק באזרחות גרמנית וישראלית גם יחד.

אילו מסמכים נדרש להגיש על מנת לקבל אזרחות גרמנית?

כפי שצויין קודם לכן, כדי לקבל אזרחות גרמנית, יש להוכיח קשר משפחתי לאזרח גרמני שאזרחותו נשללה ממנו או נמנעה ממנו כתוצאה מרדיפות הנאצים. בהתאם לכך, אם בעל האזרחות המקורי אינו אזרח גרמניה בפועל ולא מימש את זכאותו לאזרחות מחדש, נדרש להוכיח לא רק קשר משפחתי אליו, אלה שגם הוא עצמו זכאי לאזרחות.

• מסמכים נדרשים להוכחת זכאות של בעל האזרחות המקורי: תעדת לידה, תעודת זהות נוכחית, הוכחה להחזקה קודמת של אזרחות גרמנית בעזרת מסמכים שונים כגון תעודות זהות גרמניות ישנות, דרכונים גרמניים ישנים (עד 1945), תעודת ביטול רישום או תעודת בית ישן. על כן, ניתן להוכיח זכאות גם על ידי עדויות קיימות לגורל הרדיפה של הדור המקורי ע"י מסמכים כגון זיקה דתית בתעודות לידה או נישואין, הערות בדרכון או במסמכים רשמיים אחרים, הוכחת קבלת תשלומי פיצויים לפי החוק הפדרלי בגין הרדיפה.

• מסמכים המוכיחים כי המבקש להוציא אזרחות גרמנית הוא אכן צאצא של בעל האזרחות המקורי: תעודת לידה, תעודת זהות נוכחית, מסמכי מצב אזרחי אחרים כגון תעודת לידה או נישואין.

לאחר המצאת המסמכים ישנה דרישה לתרגום המסמכים לגרמנית ולחתימת נוטריון. לאחר מכן, יש למלא את הטפסים הנדרשים על מנת להגיש בקשה תוך צירוף המסמכים שאספתם. זמן תהליך קבלת האזרחות יכול להמשך בין כמה חודשים בודדים ועד למעלה משנתיים.

יתרונות האזרחות הגרמנית

אלו המחזיקים באזרחות גרמנית נהנים ממגוון רחב של הטבות וזכויות בכל התחומים:

• מעבר חופשי בין מדינות האיחוד האירופי והקלה בבירוקרטיה בכניסה למדינות שונות בעולם כגון כניסה לארה"ב ואוסטרליה ללא צורך בוויזה ובידוק בטחוני קצר יותר בשדות התעופה באירופה.

• זכאות ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה במדינות שונות ברחבי אירופה כך שניתנת הזדמנות לרכוש השכלה במוסדות האקדמיים הטובים בעולם בסבסוד חלקי או מלא.

• זכאות למגורים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי ללא צורך בהסדרת אישורים מיוחדים.

• אפשרות לקבלת משכנתאות, השקעות ורכישת נכסים, עזרה במיסוי של הרשויות ליזמים חדשים בעת פתיחת העסק, ואפשרויות תעסוקה נרחבות במדינות עשירות ומפותחות ברחבי אירופה.

• זכאות לתנאים סוצייאלים זהים לשל אזרחי גרמניה כגון קצבאות מחיה, שירותים סוציאלים משופרים, שירותי רפואה מהמתקדמים בעולם, הפרשות פנסיה, קצבאות לסטודנטים ועוד.

לסיכום, בעקבות ההקלות שנכנסו לתוקף בשנת 2021, תהליך הצאת אזרחות גרמנית עבור צאצאי ניצולי שואה הפך פשוט וקל יותר. עם זאת, התהליך עדיין דורש השקעת מאמץ וזמן, ולכן כדאי לפנות לקבלת ליווי משפטי שיהפוך את התהליך לפשוט וקל יותר עבורכם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות