מי יפעיל את מחצבת אשרת?

ביהמ"ש המחוזי בחיפה דחה את עתירת מחצבות כפר גלעדי שביקש להפעיל את המחצבה אך לא זכתה במכרז וקבע כי תמנע תחורתיות בין מפעילי מחצבות באזור
רונן לוי |
עבודות עפר,
אילוסטרציה. צילום: גילי יערי, פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה מנחם רניאל, דחה את העתירה שהגישה מחצבות כפר גלעדי נגד החלטת ועדת המכרזים ברמ"י שלא לבחור בה כזוכה במכרז להפעלת מחצבת אשרת דרום. בית המשפט קיבל את עמדת רמ"י כי המלצת רשות התחרות ביחס למכרז קבעה מניעה של מחצבות כפר גלעדי לזכות במכרז בכדי להביא לתוצאה התחרותית הטובה ביותר בין מפעילי המחצבות באזור.

בחודש אוגוסט האחרון הגיע לסיומו הליך מכרזי לבחירת מפעיל לאחת המחצבות הגדולות והמשמעותיות בצפון הארץ – מחצבת אשרת דרום. ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל החליטה לפסול את הצעת מחצבות כפר גלעדי חרף היותה ההצעה הגבוהה ביותר במכרז בסך 923 מיליון שקלים, ולהכריז על ההצעה השניה בגובהה כזוכה במכרז הצעת שותפות הנסון מוצרי מחצבה בע"מ ומחצבי אבן בע"מ בסך 908 מיליון שקלים. למעשה, ועדת המכרזים אימצה להחלטתה את המלצת רשות התחרות בנדון, לפיה, הדבר יביא לתוצאה התחרותית הטובה ביותר וכי להכנסת שחקן חדש לאזור משמעותי זה ישנה חשיבות רבה במיוחד.

הפרקליטות שייצגה את רשות מקרקעי ישראל בעתירה הדגישה כי קיומם של מפעילי מחצבות רבים יותר בשוק וקיומה של תחרות מיטבית בין המפעילים בכל אזור, חיוניים לפעילות תקינה של ענף תחרותי. כן הובהר כי רשות מקרקעי ישראל פועלת לקידום אמצעים לפתרון משבר הבניה והדיור בישראל, ובכללם, עידוד התחרות וצמצום הריכוזיות בענף הפעלת המחצבות במקרקעי המדינה. בחירת מפעילי המחצבות ע"י רמ"י נעשית במכרז למתן זכויות כריה וחציבה לפי הסכמי הרשאה. חומרי הגלם שמופקים בפעילות המחצבה, מהווים משאב ציבורי יקר, שנמכר בשוק החופשי למפעלי הבטון אשר מייצרים את חומרי הבניה המשמשים את שוק הבינוי.

עמדת רשות מקרקעי ישראל התקבלה

בית המשפט קבע כי מחצבות כפר גלעדי ידעו היטב שזו ההמלצה שוועדת המכרזים תידרש לה במקרה שהצעתה תהיה הגבוהה ביותר. ואף הוסיף, כי רמ"י נהגה כדין כאשר נדרשה להמלצת רשות התחרות בבואה לקבוע את הזוכה במכרז. בית המשפט דחה את טענת מחצבות כפר גלעדי כי הזוכה במכרז הוא בהכרח נותן ההצעה הגבוהה ביותר, וקיבל את טענת רמ"י כי על פי תנאי המכרז היא אינה חייבת לקבל את ההצעה הגבוהה ביותר.

בית המשפט דחה את הטענה כי נפל פגם בשימוע שנערך למחצבות כפר גלעדי בטרם קבלת החלטת ועדת המכרזים. נקבע, כי מחצבות כפר גלעדי הבינה היטב שהיא מוזמנת לשימוע בעניין פסילת הצעתה, וכי רמ"י היתה רשאית להיוועץ ברשות התחרות ולקבל את התייחסותה לטענות שהועלו בשימוע.

בסיכומו של דבר, התקבלה עמדת הפרקליטות כי לא נפל פגם בהליך המכרזי ובהחלטת ועדת המכרזים, שניתנה בסמכות, על בסיס שיקולים עניינים ומקצועיים בלבד, והיא סבירה, מידתית ומנומקת כדין ובית המשפט חייב את מחצבות כפר גלעדי בהוצאות רמ"י בסך 12 אלף שקלים ובהוצאות המשיבות האחרות יחדיו בסך של 12 אלף שקלים.


עו"ד רוני אלפסי ממשרד עד אלפסי ושות'

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות