האם חברת מימון אשראי השתמשה בהוצל"פ כ'אכסניה' לעושק חייבים?

רשם ההוצל"פ הורה לחברה למתן אשראי חוץ בנקאי לבחון את כל התיקים שפתחה לאחר שעלה החשש לפיו היא לא פעלה בהתאם לחובות המוטלות עליה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

רשם ההוצאה לפועל מלשכת תל אביב, יניב יחזקאל, הורה לחברה למתן אשראי חוץ בנקאי לבחון את כל תיקי החברה שנפתחו בהוצאה לפועל, זאת לאחר במסגרת בדיקה מדגמית מצא הרשם, כי עולה החשש לפיו החברה לא פעלה בהתאם לחובות המוטלות עליה לפי חוק אשראי הוגן ופתח את החלטתו בשורה משירה של לאה גולדברג: "האפור היום אפור מאוד וקצת שחור ואין לובן בעיר".

הכל החל בתיק הוצאה לפועל לביצוע שטר חוב מינואר שנה שעברה, עליו חתמה החייבת בסך של 20 אלף שקלים. במסגרת בקשת הביצוע אותה הגישה החברה, הצהירה היא, כי "השטר ניתן בשל עילה אחרת שאינה הלוואה", כאשר בשים לב להצהרה זו לא נדרשה הזוכה לצרף אסמכתאות נוספות הנוגעות לתיקים שעניינם הלוואות חוץ בנקאיות.

החברה הצהירה באמצעות מנהלה, כי יומיים לאחר ביצוע שטר החוב, חתם בעלה של החייבת למול הזוכה על הסכם מסגרת לקבלת שירותי ניכיון שיקים, כאשר באותו המעמד חתמה החייבת על שטר חוב כערבה להתחייבויות בעלה. במסגרת עסקת הניכיון, הפקיד בעלה של החייבת בידי הזוכה 3 שיקים בסך של 8,000 שקלים כל אחד לניכיון, תוך שהזוכה מפקידה בידיו את תמורתם בניכוי עמלת הניכיון. השיקים חזרו ומכאן החיוב.

בהחלטה, הורה הרשם יחזקאל, כי תצהיר הזוכה מאשר למעשה את טענות החייבת ובכלל זה מקים תחולה להוראות חוק אשראי הוגן, לחברה לפעול להגשת בקשת ביצוע מתוקנת הכוללת את מלוא האסמכתאות והטפסים הנדרשים לפתיחת תיקי מסוג שטרות אשר ניתנו מכוח הסכמי הלוואה. עוד נקבע בהחלטה, כי מבדיקה שנערכה על ידי המזכירות עולה, כי לחברה הזוכה עשרות תיקים מסוג שטרות במערכת ההוצאה לפועל. כמו כן, מבדיקה מדגמית שנערכה על ידי הרשם באשר למספר תיקים, עולה כי לא הוצהר על ידי הזוכה, אשר הינה גוף פיננסי מפוקח העוסק במתן אשראי חוץ בנקאי, כי עילת השטרות הינה בזיקה להסכמי הלוואה, באופן המעלה חשש ממשי כי תיקים אלו נפתחו שלא כדין כאשר יכול ודינם להסגר לאלתר וזאת בהתאם לסמכותו הקבועה בהוראות חוק אשראי הוגן.

"האפור היום אפור מאוד"

הרשם הבהיר בהחלטתו, כי: "במצב כיום ומשבקשת ביצוע משמשת בפועל ככתב תביעה באופן בו הזוכה (בשלב המקדמי של פתיחת התיק) הינו מי שאוחז במלוא המידע ובעוד מזכירות הלשכה עת פותחת היא את תיק ההוצאה לפועל מסתמכת על הצהרות הזוכה בעניין, תוך הצהרה והתחייבות חתומה על ידו לפיה אין עניינו של השטר בהסכם הלוואה, הרי שלא ניתן לקבל מצב בו זוכים פועלים בניגוד לתנאי הוראות החוק תוך ניצול מעמדם, המקנים 'דה פקטו' חסינות מפני ביקורת שיפוטית לבחינת עסקת הלוואה בטרם מתן אפשרות לאכיפתה, תוך הפיכתה של לשכת ההוצאה לפועל כאכסניה לעושק חייבים בריבית נשך הנגבית על ידי גורמים עלומים באופן המאיין את כלל תכלית הוראות החוק מחד, וכחלק מזכותם של חייבים להליך הוגן ושמירה על זכויות יסוד".

בסיכומו של דבר הורה הרשם יחזקאל, כי משמצא במסגרת בדיקה מדגמית, כי עולה החשש (ולו הראשוני) לפיו הזוכה לא פעלה בהתאם לחובות המוטלות עליה לפי חוק אשראי הוגן, כי: "הזוכה תבחן את כלל התיקים אשר הוגשו על ידה לביצוע מהמועד שלעיל ואילך ובכלל זה תפעל הזוכה להתאמת בקשת הביצוע, ככל ויידרש, בהתאם להוראות חוק אשראי הוגן, על כלל האסמכתאות/הטפסים אותן נדרשת הזוכה לצרף כחלק מבקשת הביצוע, כל זאת בתוך 120 ימים", כתב הרשם יחזקאל.

עוד הדגיש שככל ויימצא כי הזוכה לא פעלה בהתאם לחובות המוטלות עליה מכח חוק אשראי הוגן, תיתן הזוכה טעם מדוע לא תחויב בהוצאות בגין הפרת הוראות קוגנטיות אלו ובאם לא תעשה כן הוא ישקול סגירת אותם התיקים ללא מתן התראה נוספת בעניין לרבות חיובה של הזוכה בהוצאות.


שלומי הראל – עורך דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות