מסתבכים עם המשכנתא? אל תבנו על החברים

בני זוג הסתבכו עם החזר המשכנתא על הבית שרכשו, ומכרו את המגרש לזוג חברים שהתקשה לעמוד בהתחייבויות כלפיהם• המקרה הגיע לעליון שקבע: הרוכשים הפרו את החוזה
לא שילמו את מלוא התמורה. אילוסטרציה shutterstock
לא שילמו דמי תיווך. אילוסטרציה shutterstock

לא עושים עסקים עם חברים: זוג שרכש מגרש ובנה עליו בית, לא הצליח להחזיר את תשלום המשכנתא לבנק. בני הזוג החליטו למכור את הנכס לזוג חברים בכדי שיצליחו לעמוד בהחזר החוב.

הנכס המדובר הוא מגרש במבשרת ציון, עליו בנה הזוג בית הכולל שתי יחידות דיור – אחת בקומה העליונה והשנייה בקומה התחתונה. לצורך בניית הבית לקחו הזוג משכנתה על סך 950,000 ש"ח.

יש לציין כי לא ניתן להם היתר לפיצול נכס וטופס 4.

שני הזוגות ערכו ביניהם שני חוזים –  החוזה הראשון הוא חוזה מכר במסגרתו מכרו הזוג לחברים את כל הנכס תמורת 2.45 מיליון ש"ח.

במסגרת החוזה הראשון הוסכם כי החזקה תעבור לרוכשים באופן בלעדי, וכי על המוכרים לדאוג לטופס 4 תוך עשרים חודשים.

בחוזה השני הוסכם כי המוכרים ימשיכו להתגורר ביחידה העליונה, וכי עליהם לדאוג תוך 20 חודשים להיתר פיצול לנכס.

בשנת 2013 סיימו המוכרים את התחייבויותיהם – הוציאו טופס 4, וכן סיימו את הליך פיצול הנכס. לעומת זאת, הרוכשים לא הצליחו ליטול משכנתא, והדבר גרם לאי עמידה בתשלומים המוסכמים לפי חוזה המכר, ולטענת המוכרים גם להפרת ההסדר שעליו חתמו המשיבים עם הבנק.

על רקע כל האמור, הגישו הרוכשים תביעה לבית המשפט המחוזי שבה ביקשו מבית המשפט להצהיר כי יחידת הדיור התחתונה היא בבעלותם, כי המשכנתא הרובצת על הנכס כולו רלבנטית למעשה רק ליחידת הדיור העליונה, וכי הסעיפים בחוזה המכר לפיו גם היחידה העליונה נמכרה למוכרים בטלים משום שמדובר בחוזה למראית עין.

בבסיס תביעתם עמדה הטענה כי חוזה המכר הוא חוזה למראית עין, ולאמיתו של דבר הם רכשו אך ורק את היחידה התחתונה, ורכישת היחידה העליונה נועדה לצורך מתן הלוואה למשיבים עמם היו להם קשרי חברות.

התיק הגיע בשבוע שעבר לבית המשפט העליון, שהתיר על כנו את פסק הדין של המחוזי לפיו חוזה המכר אינו חוזה למראית עין, וכי המערערים (זוג החברים שרכש את הנכס) לא שילמו את מלוא התמורה המוסכמת ולכן הפרו את חוזה המכר, ועל כן המוכרים זכאים לפיצויים מוסכמים בסך 245,000 ש"ח.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות