דיני משפחה: מתי מוציאים צו הרחקה?

כל אדם זכאי להיות מוגן בביתו, אך מה קורה כשהמאיים מגיע מתוך התא המשפחתי? כיצד ניתן להתגונן בצורה חוקית וכיצד יש לפעול משפטית?
מערכת אוביטר |
אילוסטרציה envato

אלימות במשפחה היא כמובן לא תופעה חדשה, והמודעות כלפיה הולכת וגדלה. כך, גם לגבי האמצעים העומדים בפני קורבנות האלימות. במאמר זה נשים דגש על האמצעים המשפטיים שיש למי שחווים איום מבית והכלים שהמחוקק נתן בידם על מנת להתמודד עם מצב זה.

זכותו של אדם לביטחון אישי, בטח כשמדובר על ביתו שלו. אולם לא פעם האיום והאלימות מגיעים דווקא משם, מהאנשים הקרובים אלינו ביותר. החוק בישראל מאפשר למי שחווה אלימות שכזו, במקרים קיצוניים וחמורים, להוציא צו הרחקה נגד הגורם המאיים.

הכלים המשפטיים של הוצאת צו כלפי אדם כוללים למעשה שלושה סוגי צווים: צו הרחקה, צו הגנה וצו למניעת הטרדה מאיימת. אלו ניתנים על ידי ביהמ"ש, חלקם אף על ידי המשטרה עצמה, ומטרתם לסייע בהגנה על קורבן האלימות.

צו למניעה הטרדה מאיימת

צו שניתן להוציא מכוח החוק למניעת הטרדה מאיימת, התשס"ב-2001 במטרה למנוע מצב של הטרדות, גם כשההתנהגות אינה עולה לכדי עבירה פלילית. זהו צו הניתן על ידי המשטרה למספר ימים, ולאחר מכן יש להאריכו בבתי המשפט, לאו דווקא בביהמ"ש לענייני משפחה.

התנהגות הנחשבת להטרדה ע"פ החוק כוללת בילוש, מארב, התחקות, פגיעה בפרטיות, פגיעה ברכושו של אדם, בשמו הטוב ובחופש התנועה שלו. בנוסף, איום לפגוע באם או במאיים עצמו או יצירת קשר עם אדם בכל דרך שמטרידה אותו.

צו הרחקה

צו שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה. מדובר באמצעי הגנה על בן או בת זוג והילדים מפני בן או בת הזוג האחרים. המטרה של צו ההרחקה, כשמו כן, להרחיק את הגורם המטריד ומהמאיים מהדירה של בן או בת הזוג האחרים. הכוונה היא לתת לקורבן האלימות מקום מגורים שקט.

צו הגנה מכוח חוק למניעת אלימות במשפחה

צו הגנה מקורו בחוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א-1991 והוא מאפשר הוצאת צו הגנה בחירום על מנת להגן על בן משפחה אחד שמותקף על ידי בן משפחה אחר. ההגדרה של "בן משפחה" כוללת בני זוג, אך לא רק, אלא גם הורה, בן/בת של ההורה, צאצאים של בני הזוג, סבים וסבתות, גיסים וגיסות, דודים ודודות ואף אחיינים ואחייניות. צו הגנה זה ניתן על ידי ביהמ"ש למשפחה, ביהמ"ש השלום ובתי הדין הרבניים.

צו הגנה זה ניתן למי שעומד בתנאים מסוימים ובמקרים של אלימות קשה. בין היתר, אם בסמוך להגשת הבקשה לצו הגנה נהג בן המשפחה בבן משפחה אחר באלימות, ביצע בו עבירות מין, או כלא אותו שלא כדין. במקרים נוספים בהם בן המשפחה העמיד את המותקף בסכנה גופנית ממשית או שהוא עלול לבצע בו עבירות מין, או במקרים של התעללות נפשית ממושכת בקורבן.

בניגוד לצו הרחקה שעל מנת להוציאו על ביהמ"ש לקיים דיון במעמד הצדדים, צו הגנה מכוח החוק למניעת אלימות בתוך המשפחה, ניתן להוציא למשך 7 ימים, במעמד צד אחד. רק לאחר מכן מתקיים דיון בבית המשפט ובו מחליט השופט אם להאריך את הצו או לבטלו.


 

הרשמו לערוץ היוטיוב שלנו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות