סכסוכי צוואות ומה שביניהם

מה קורה כשבן מגלה שנושל מצוואת אביו? מה ניתן לעשות עם חלוקת הירושה לא שוויונית? עו"ד עיינה אונגר לטין מכניסה אותנו אל תוך העולם המורכב של סכסוכי הצוואות
מערכת אוביטר |
עריכת צוואה, אילוסטרציה

קרבות ירושה הם מהקרבות הקשים ביותר, האמוציונליים ביותר. השילוב של כסף, ממון ורכוש ביחד עם עצבות על האדם שנפטר, תחושות קנאה המתערבבות ברגשות של כעס, שנאה וגם אהבה – כל אלה מייצרים את המתכון לקרב ירושה נפיץ. עו"ד עיינה אונגר לטין, המתמחה בדיני משפחה, מכניסה אותנו אל תוך העולם המורכב הזה ומסבירה מדוע, למרות הכל, חשוב לערוך צוואה.

לאחרונה עדכן משרד המשפטים כי במהלך השנים האחרונות חל גידול של 20 אחוז בהיקף הצוואות המופקדות אצל רשם הצוואות. אחת ההערכות היא כי העלייה במודעות היא שהובילה לגידול המספרי המדהים הזה. לצד זאת, ניתן לציין גם את מגפת הקורונה, שהביאה עימה תחושות של חוסר וודאות ופחד מפני הלא נודע, כמי שתרמה לכך ביתר שאת.

לדברי עו"ד אונגר לטין, ישנה חשיבות עצומה בעריכת צוואה, ובבסיסה העובדה כי עורך הצוואה הוא זה שקובע מה יעלה בגורל רכושו לאחר מותו. "עורך הצוואה הוא זה שמחליט איך החלוקה תהיה, האם תהיה שוויונית בין הילדים או אם לאו, ומי יקבל מה ומתי. החוק הישראלי, וגם ביהמ"ש מבקשים לקיים את רצונו של המת וזהו הקו המנחה אותם – להבין מה הוא באמת רצה שיקרה לאחר מותו".

למלא אחר רצון המת

בשל החשיבות שבצוואה, מבחינת הרצון למלא אחר רצון המת, יש צורך בהקפדה יתרה בעת עריכת צוואה. ישנן דרכים שונות לעריכתה אך תמיד יש להקפיד למלא אחר כל הכללים. פגמים שיימצאו בעריכת הצוואה עלולים להוביל לביטולה, ויתכן שגם בביטול רצונו של המת.

לאחר מותו של האדם מוגשת הבקשה למימוש צוואתו. בשלב הזה ובתוך 14 יום יכולים המתנגדים למימושה להגיש את התנגדותם. כאן, עולה האפשרות לסכסוכי ירושה, לקרבות של ממש בין בני משפחה. "למעשה", אומרת עו"ד אונגר לטין, "סכסוכי ירושה הם לא פעם קשים וסבוכים יותר מסכסוכים בין בני זוג שמתגרשים. יש עלבון גדול, תחושב שלקחו לך את מה שמגיע לך, שלא לקחו אותך בחשבון, אלו דברים קשים, לא פעם מעליבים".

כיצד מתנגדים לצוואה?

עו"ד אונגר לטין: "ניתן להגיש את ההתנגדות, בזמן שהוקצב לכך. חשוב לזכור שההתנגדות צריכה לעמוד בעילות לביטול צוואה. למשל, להוכיח כי מצבו הקוגנטיבי של עורך הצוואה לא היה כשיר לערוך אותה כלל, או כי נפל פגם כלשהו, מהותי, בעריכתה. עילה נוספת שעשויה להוביל לביטול הצוואה היא מעורבות בעריכתה – אם יש השפעה בלתי הוגנת של אחד מהיורשים כלפי המוריש – ביהמ"ש מוסמך לבטל את הצוואה. זו עילה שקשה מאוד להוכיח אותה ועל כן החלטות לביטול צוואה על בסיס עילה זו הן חריגות ביותר. לא רק העובדה שהמעורב יצר נתק והשפעה, אנחנו מוכיחים גם מעורבות עצמה – למשל, שהילד היורש הלך עם המצווה לעו"ד ואמר לו מה לכתוב, הסיע, שילם וכו', כלומר שהלכה למעשה רואים מעורבות בעריכת הצוואה".

מטרתה של עריכת הצוואה, בין היתר, היא למנוע סכסוכי ירושה, לא?

עו"ד אונגר לטין: "בהחלט. עריכת הצוואה מצמצמת את האפשרות לסכסוך משום שיש לנו הנחיה ברורה של המצווה. במידה ואין צוואה חלוקת הירושה היא בהתאם לחוק הירושה, ולא לפי רצונו. מעבר לכך, עריכת צוואה שלא באמצעות עו"ד המתמחה בנושא עלולה להוביל לפגמים בצוואה – אפילו בפרטים טכניים כמו חתימה או תאריך. על כן, יש חשיבות עצומה לפנות לעו"ד מומחה לצורך עריכת הצוואה. יש לכך משמעות גדולה להמשך הדרך ולמימוש צוואתו של האדם וכי יכבדו את רצונו לאחר מותו".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות