לא רק בשטראוס – איך להעביר את העסק מדור לדור

העברה בין דורית נקשרת פעמים רבות לתאגידי ענק, אבל לא מדובר רק בהן. עו"ד יוחנן דוניץ משרטט את המורכבות והרגישות שדרכן הוא מנווט את לקוחותיו
מערכת אוביטר |
אילוסטרציה envato

העברה בין דורית נקשרת פעמים רבות לתאגידי ענק, לקונצרנים ולחברות הגדולות במשק. אבל האמת היא שלא רק משפחות עשירות ועתירות ממון מתמודדות עם העברת העסקים בין הדורות, גם עסקים קטנים מתמודדים עם המורכבויות השונות. "יש פה נקודות רבות שצריך להתייחס אליהן ולחבר אותן לקו אחד", מתאר עו"ד יוחנן דוניץ, המתמחה בנושא של העברה בין דורית, את המורכבות והרגישות שיש בה. "זה המקום של עורך דין מומחה בתחום לנווט את הספינה הזו לחוף מבטחים".

אדם הקים עסק, חנות מכולת, מפעל קטן או כל דבר אחר, וברבות השנים, כשהוא רוצה לצאת לפנסיה, לטיול מסביב לעולם שתמיד חלם עליו – הוא צריך להעביר את הפעילות של העסק שלו לדור הבא. יש בכך מורכבות לא פשוטה. השאלה הראשונה היא כמובן למי להעביר את העסק? האם למכור אותו או להשאיר את הפעילות בתוך המשפחה והאם בתוך המשפחה יש מי שמסוגל להיכנס בנעליו.

"האמת", אומר עו"ד דוניץ, "כל מקרה לגופו, וכל ההתלבטויות וההתחבטויות משתנות ממשפחה למשפחה. בכל מקרה יש לבחון מי הנפשות הפועלות, מה הפעילות ומה היכולת של הדור הבא ללמוד את העסק ולנהל אותו. במקרים מסוימים, למשל, ישנה עדיפות למכירת העסק הלאה ולא להשאיר בתוך המשפחה".

למה זה מורכב?

עו"ד דוניץ: "יש כאן תחומים רבים שמתחברים לאותה נקודה. לא מדובר כאן רק על עורך דין שמתמחה שמשפט תאגידי שיודע להסדיר דברים בתוך החברה או רו"ח שיודע להסדיר תחום מסוים. יש פה עסק שיכול לפרנס משפחות עוד שנים רבות וזו גם המורכבות, כי כאן נכנס גם כל ההיבט הרגשי והמשפחתי. התפקיד שלי, כמי שמנווט את הספינה הזו, היא לתפעל את האירוע הזה כמו שצריך ועל הצד הטוב ביותר. אנחנו מסתכלים על ספקטרום רחב של נושאים שצריך לדעת בסופו של דבר לנהל את זה, הניהול הכולל של כל זה הוא העברה בין דורית".

האם כשמדובר על העברה בין דורית, יכול בעל העסק לתת קווים מנחים להמשך ניהולו? לדברי עו"ד דוניץ, בהחלט כן. "למעשה", הוא אומר, "העבודה על העברה בין דורית אינה מתרחשת מעכשיו לעכשיו, גם לא בחודשיים-שלושה, מדובר בהליך ארוך טווח, שכדאי לבצע אותו תוך חשיבה מוקדמת ולאורך זמן ולהגדיר קווי יסוד מנחים. יש כאן עבודה לעשות. יש להכין את העסק בצורה נכונה, לקלוט את הדור הבא במידה ויש ובמידה ולא להכין את העסק למכירה או למסירה כזו או אחרת. זה קריטי להמשך דרכו של העסק לבצע את העברה הבין דורית בצורה טובה ומקצועית, אחרת, הכל ירד לטמיון, וחבל. ראיתי לא פעם משפחות שפשוט נקרעות מבחינה רגשית כשהדבר לא נעשה בצורה הנכונה, הרגישה והנדרשת".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות