האם זה הזמן לרכוש דירה? עו"ד דורון אריאל מסביר

החודשים האחרונים היו סוערים כלכלית, בצל עליות הריבית של נגיד בנק ישראל. כיצד התנודות הללו משפיעות על שוק הנדל"ן? עו"ד דורון אריאל מסביר
%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%9b%d7%aa-%d7%90%d7%95%d7%91%d7%99%d7%98%d7%a8 |
בית

החודשים האחרונים היו סוערים מבחינה כלכלית (ולא רק) בישראל ובעולם כולם. במטרה להילחם באינפלציה העלה נגיד בנק ישראל את הריבית, כשם שעשה מקבילו האמריקאי. מטרת הנגיד היא לאזן את המשק הישראלי ולמתן את התנודתיות בערך השקל. יחד עם זאת, מי שמרגישים ביתר שאת את ההשפעה של העלאת המדד אלו הם בעלי המשכנתאות וההלוואות, שהחזר ההלוואה שלהם עלה במאות שקלים ויותר.

לדברי עו"ד דורון אריאל, ממשרד עוה"ד דורון אריאל המתמחה בנדל"ן, המצב הכלכלי הרגיש שאליו נקלעה ישראל נובע מהקונפליקט סביב השינויים במערכת המשפט וזה נוגע כמובן גם לתחום הדיור והנדל"ן. "הסערות בישראל", אומר עו"ד אריאל, "משפיעות יום יום על הנדל"ן בארץ, בוודאי על הריבית. חלק גדול ממצבנו נובע יותר ממצב הרוח מאשר מתוכן כלכלי. אנחנו חייבים להרגיע בינינו ובתוכנו כי זה המפתח להשגת היציבות".

היתרון הגדול בכלכלה הישראלית, כך לפי עו"ד אריאל, הוא בחוזקה. "המשק הישראלי בנוי נכון ומניעים אותו המוחות הטובים ביותר. המשק הישראלי יכול למעשה להמשיך לשגשג עד אין קץ, אם יהיה לו השקט הדרוש. לצערנו, הקיטוב, ולא משנה מי הצודק, מטלטל את המשק כולו ולכן אנו זקוקים להסכמה ולפשרה. הדרך שבה רה"מ דוחף לכיוון פשרה היא הדרך הנכונה. יש מי שסבורים אחרת מבחינת הכלכלה – יש צורך בפשרה, פשרה תוביל לשקט".

לפעמים משבר הוא הזדמנות

הסערה הכלכלית נובעת בעיקרה מהמצב הפוליטי הרגיש סביב הרפורמה, אבל לדברי עו"ד אריאל, לא רק. אירועים עולמיים גם כן משפיעים על המצב ומובילים בסופו של יום את הנגיד להחלטה על העלאת הריבית. "כמשפטן שעוסק בזה לא מעט", מסביר עו"ד אריאל, "יש דברים חיובים ברפורמה, אבל לא כל דבר שם הוא מקודש. אפשר לוותר על חלק, אפשר להתפשר על חלק מהדברים אבל אין ספק שהכלכלה זקוקה לפשרה והחברות בארץ זקוקות לשקט. השקט הזה יואיל בוודאי בתקופה של סערה עולמית שכן בעולם יש חולשות. חלק מהן נובעות עוד מההתאוששות ממגפת הקורונה, חלק מהמלחמה בין אוקראינה לרוסיה וכן הלאה".

"אחרי הקורונה", מוסיף עו"ד אריאל, "כל העולם צרך יותר. כסף נשפך ע"י ממשלות לאזרחים, בכל התחומים האפשריים – כל אלו הגבירו את הצריכה. סין והמזרח, על המפעלים שלהן, נפתחו אחרי כולם ורק לאחרונה, אל כל אלה מצטרפת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שתיהן שחקניות מרכזיות בכלכלה העולמית. שילוב של כלל הגורמים האלו פגע ביכולות שלנו, פגע במחירים, יש לזה השפעה".

ובתקופה שאינה יציבה כלכלית, לצד עליות ריבית, אינפלציה ותנודתיות בשקל, האם זה הזמן לרכוש דירה. דווקא עכשיו? אומרים שמשבר הוא הזדמנות, האם כאן מדובר בהזדמנות לרכישת דירה?

ובכן, התשובה על כך אינה חד משמעית. מחד הערכות הן שהריבית תרד בהמשך, דבר שעשוי להשפיע על גובה המשכנתא. מאידך, כבר היום, לאור עליית הריבית פרויקטים נדל"ניים רבים הוקפאו ואף חזרו למגירה, לקבלנים יש דירות אבל אין רוכשים, ואולי מהבחינה הזו מדובר בהזדמנות.

"הצפי", אומר עו"ד אריאל, "כי הריבית תרד בעוד מספר חודשים ועל כן מי שיכול לדחות לקיחת משכנתאות או הלוואות אז כדאי לו להמתין. יחד עם זאת, נוכח הקפאת המצב בשוק הנדל"ן אז יש גם הזדמנויות – אפשר לקבל הנחות ומבצעים, הקפאה בהצמדה. מי שיכול היום לרכוש דירה ב2080 ולקחת את המשכנתא בעוד שנה או שנתיים – אני חושב שהוא יעשה עסקה טובה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות