העליון משנה כיוון? החמיר בענישה למורשע ברצח קרוב משפחתו

הפרקליטות ביקשה להחמיר את העונש של 25 שנות מאסר שנגזרו על הנאשם בשל "השלכות הרוחב של ענישה מקלה" ועמדתה התקבלה ע"י שופטי העליון
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה, צילום: משטרת ישראל

בית המשפט העליון, בשבתו כבין הדין לערעורים פליליים, החמיר בעונשו של נאשם ברצח על רקע סכסוך בחברה הערבית, כך שירצה עונש מאסר עולם.

על הנאשם נגזרו בתחילה 25 שנות מאסר לאחר שהורשע בבית המשפט המחוזי בעבירת הרצח "הבסיסית", אשר במסגרת הרפורמה בעבירות המתה, נקבע כי העונש בצדה הינו מאסר עולם כעונש מרבי ולא כעונש חובה.

בהמשך לכך, ראתה הפרקליטות עניין עקרוני בהגשת הערעור, לאור השלכות הרוחב של ענישה מקלה שכזאת על רף הענישה העתידי בעבירת הרצח הבסיסית, ומתוך רצון לקבע עיקרון ענישה ראוי ביחס לעבירות רצח, כך שיעמוד בהלימה עם עליונות ערך קדושת החיים.

מדובר במקרה רצח על רקע סכסוך בין משפחות בחברה הערבית, תוך שימוש בלתי חוקי בנשק חם.

הנאשם, עבד אלרחמן עמאש, בן 19 בעת ביצוע המעשים, הורשע בבית המשפט המחוזי בחיפה על-פי הודאתו בעבירת הרצח ה"בסיסית", בשלוש עבירות של ניסיון רצח, ובעבירות נשק, לאחר שירה מטווח קצר לעבר ארבעה אחים, קרובי משפחה של אדם עימו היה מסוכסך.

הירי בוצע בפתח ביתם, ללא כל התגרות מצידם. עמאש גרם למותו של אחד האחים ופצע באורח קשה אח נוסף.

בגזר הדין קבע בית המשפט המחוזי, כי העבירות בהן הורשע הנאשם קשורות בקשר הדוק זו לזו ומהוות חלק מתוכנית עבריינית אחת – ועל כן יש לראות במכלול מעשיו כאירוע אחד אשר יחסו תחת מתחם עונש הולם אחד. בהמשך לאמור, גזר בית המשפט המחוזי בחיפה על עמאש עונש 25 שנות מאסר בפועל; 12 חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בסכום כולל של 178 אלף שקלים.

השלכות רוחב

המדינה ערערה על העונש לאחר שסברה כי מדובר בעונש מקל ביחס לחומרת המעשים שבוצעו, ולאור השלכות הרוחב של ענישה מקלה כזאת על רף הענישה העתידי בעבירת הרצח הבסיסית.

בין מועד ביצוע העבירות למועד חתימתו של עמאש על הסדר הטיעון נכנסה לתוקפה הרפורמה בעבירות ההמתה, שנחקקה במסגרת חוק העונשין (תיקון מס' 137).

במסגרת התיקון לחוק, נקבעה עבירת רצח בנסיבות מחמירות, שהעונש בצידה הוא מאסר עולם חובה, וכן עבירת רצח "בסיסית", שגם בגינה ניתן אמנם להטיל עונש מאסר עולם, אך זהו רף הענישה המירבי.

בערעור ביקשה המדינה להחמיר את עונשו של הנאשם כך שיעמוד על מאסר עולם בלתי קצוב. הפרקליטות טענה כי נדרשת הבהרה באמצעות פסיקה ביחס לרמת הענישה הראויה בעבירת הרצח "הבסיסית" כפי שנקבעה במסגרת התיקון לחוק, וכי במקרה זה – בין היתר על רקע נסיבות המעשה והשימוש בנשק חם, ראוי להטיל עונש של מאסר עולם.

הרכב שופטי בית המשפט העליון בראשות השופטת ענת ברון, קיבל את הערעור, ובין היתר קבע: "נראה כי בנסיבות שבהן מדיניות הענישה בעבירת הרצח לאחר תיקון 137 עודנה בתהליך גיבוש והתעצבות – פתח ההתערבות בגזר הדין עשוי להיות רחב יותר".

בית המשפט אף ראה את הצורך בהעברת מסר מרתיע באשר לעבירות נשק ואלימות, בפרט כאשר מדובר בחברה הערבית: "האירוע שבו אנו עוסקים הוא אירוע של אלימות קשה תוך שימוש בנשק חם… הפסיקה חזרה והדגישה את חומרתן של עבירות ממין זה; את פגיעתן הקשה בתחושת הביטחון האישי של כלל אזרחי המדינה ובמגזר הערבי בפרט; ועל כך שנדרשת ענישה מחמירה ומרתיעה בעבירות אלה".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת ברון


עו"ד ירון לונדון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות